[AKTUALIZOVÁNO V 16:28 / 23:04] Včera kolem poledne byl nahlášen požár v provincii Čanakkale, na její asijské části. Jenže z malého požáru se vlivem velmi silného větru stal požár, který se velmi rychle šíří. Co několik hodin přijde další špatná zpráva o zvětšujícím se rozsahu požáru. Doposud bylo evakuováno 9 11 vesnic.
Podle posledních informací ministra vnitra Aliho Yerlikaya je v hasicích pracech zapojeno 8 letadel a 26 30 vrtulníků, přes 2600 3000 osob a stovky vozidel (aktualizace přišla ve 20:27). Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca zatím hovoří o 83 zraněných.
Hašení muselo být přes noc částečně přerušeno, protože řada letecké techniky není na noční provoz vybavena. Pro účely hašení je nyní například vyhražena dálnice Malkara-Čanakkale. Situace je již tak kritická, že se evakuují i části samotného města Čanakkale (například kampus Univerzity 18. března).
![]() |
zdroj: twitter.com/HavaForum/ |
Ano, jako každé léto i toto je napříč okolím Středozemního moře plno požárů. Ovšem se změnou klimatu a velkým vlivem neukázněných lidí včetně turistů se počty požárů a jejich rozsah zvětšuje. Velký požár v Řecku na hranici s Tureckem, požár v Bulharsku "téměř na čáře" a nyní velký požár na asijské straně Dardanelského průlivu. Řada vesnic evakuována, jsou hlášeni zranění.
![]() |
zdroj: twitter.com/furkanhareketi/ |
POZNÁMKA O PŘEDSTAVIVOSTI: Existuje řada věcí, které si bez osobní zkušenosti při sebelepší vůli nedovedeme představit. Patří mezi ně i požár neboli hoření velkého množství původně i nehořlavých předmětů. Horší je kategorie lesního požáru. Stromy nemají předepsané hydranty pro čerpání vody, nejsou uspořádány podle pravidel (stromy ani nepamatují na místo pro hasičskou techniku), umírá velké množství zvířat. Co bývá mimo představivost nezkušených je nadýchání se kouře. Ne, to není větší množství vonných tyčinek (vždyť v lese všechno voní, ne?). Lesní požár v silném větru povyšuje tuto kategorii ještě výše. Silný vítr si sice představit dovedeme, ale ten nemá teplotu vzduchu třeba 100 stupňů, který pomáhá vysoušet další část lesa (jako fén na vlasy) a která griluje zvířata jako v horkovzdušné troubě. Požár se pak může šířit i vyšší rychlostí, než dovedeme utíkat. Ne, opravdu cynismus a arogantní povýšenost z neznalosti není namístě.
![]() |
zdroj: twitter.com/furkanhareketi/ |
S hašením pomáhá také turecká armáda. Podle vyjádření dnes ve 14 hodin 3 vrtulníky typu Eurocopter AS532 Cougar a 2 vrtulníky typu Boeing CH-47 Chinook v regionu dosud provedly 65 bojových letů a svrhly více než 117 tun vody. Oba typy strojů jsou střední transportní vrtulníky.
![]() |
evakuovaná místa (zdroj: BBC Türkče) |
Požár versus silniční doprava
Výše bylo uvedeno, že pro účely hašení je nyní například vyhražena dálnice Malkara-Čanakkale. Jedná se o dálnici O-6, konkrétně o úsek dlouhý 125 kilometrů. Je to jediné přímé silniční spojení mezi asijskou a evropskou částí Turecka, resp. v jeho západní části. Ve východní části stejnou službu v Istanbulu poskytují mosty přes Bospor, případně tunel pod ním (pouze pro osobní dopravu).
Jak se to dotkne turistů?
Pro dovolenkáře dopravené letecky přímo na letiště poblíž letovisek či s přestupem v Istanbulu se nic neděje. Místo tragedie je vzdáleno stovky kilometrů a není žádná možnost vlivu.
![]() |
Kde je Čanakkale v rámci Turecka? (zdroj: mapy.cz) |
Jiná otázka je pro turisty, kteří se pohybují po vlastní ose, případně pro ty, kteří chtějí použít autobusovou dopravu používající právě uzavřenou dálnici O-6. Ti budou muset zvolit náhradní řešení.
Požár na souši versus doprava na vodě
Na první pohled to nedává smysl. Proč by měl požár ovlivnit námořní dopravu? Jedná se ale o bezpečnost provozu, viditelnost (snížená kouřem z požárů), případný příliš horký vzduch versus proplouvající lodě atd. Důvodů je dlouhý seznam.
![]() |
snímek ze včerejšího odpoledne (zdroj: twitter.com/HavaForum/) |
Následky jsou ale hlubší, než je na první pohled vidět. Přerušení lodního provozu v průlivu Dardanely totiž zastavuje veškerý pohyb zboží jak směrem do Černého moře, tak z něj. To znamená přerušení obilného koridoru, na kterém je řada zemí či regionů úzce závislá. Jsou odříznuté nejen státy Černého moře (vedle Ukrajiny a Ruska to je Bulharsko, Rumunsko či Gruzie), ale také vnitrozemské státy dopravující zboží po Dunaji (Moldavsko, Srbsko, Maďarsko, Slovensko, Rakousko). Platí to ale paradoxně také pro Turecko, který má nejdůležitější přístav v Marmarském moři, tedy až za průlivem Dardanely. Situace je tedy kritická i pro samotné Turecko, přestože má ještě řadu dalších přístavů jako Izmir v Egejském moři nebo Mersin ve Středozemním moři.
Tento požár je tragický, ale není zdaleka jediný v regionu. Také Řecko bojuje s celou řadou požárů poblíž turecké hranice.
![]() |
aktuální požáry registrované serverem maps.google.com (situace k 23.8.2023 v 16:00) |
AKTUALIZOVÁNO V 16:28: Rozsahy požárů podle serveru Windy.com
Výše uvedený snímek znázorňuje jak požár v Čanakkale, tak celou sérii požárů splývající v jednu oblast na východě Řecka až k hranici s Tureckem (velká červená plocha uprostřed snímku), ale také velký požár na poloostrově Chalkidiki (na snímku zcela vlevo).
Psali jsme: Kde je neustále aktuální mapa požárů v Turecku, Řecku a okolí?
A tak je to ohledně požárů se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat