Přeskočit na hlavní obsah

Jaké jsou dopravní pokuty a bodový systém v Turecku?

Česko řeší nový bodový systém, který bude platit od 1. ledna 2024 a který bude znamenat mnoho velkých změn, jako moci vyjet bez řidičského a technického průkazu s sebou (ovšem jen na území ČR). Turecko má také bodový systém a řadu pokut. Jak moc mohou být turečtí policisté přísní, co a jak se trestá?


Bodový systém v Turecku

Také zde existuje bodový systém. Řidič má na začátku 0 bodů a problém je nasbírání 100 a více bodů. Turecká policie popisuje aplikování pravidel následovně:

Řidičům, kteří jsou potrestáni za přestupek podle zákona o silničním provozu, se za každý trest udělují trestné body, jejichž zásady jsou stanoveny v nařízení. Řidičům, kteří během jednoho roku ode dne spáchání dopravního přestupku dosáhli celkem 100 trestných bodů, se na dobu 2 měsíců odebere řidičské oprávnění a podrobí se školení.


zdroj: mynet.com


Řidičům, kteří v témže roce podruhé naplní 100 trestných bodů, se řidičský průkaz odebere na dobu 4 měsíců a podrobí se psychotechnickému vyšetření a vyšetření u psychiatra. Těm, u nichž se na základě vyšetření nezjistí překážka v řízení, se po uplynutí této lhůty řidičský průkaz vrátí. Řidičské průkazy řidičů, kteří během jednoho roku třikrát získají 100 trestných bodů, se odebírají na dobu neurčitou. Řidičské průkazy řidičů, kteří primárním zaviněním způsobí dopravní nehodu s následkem smrti, se odebírají na dobu jednoho roku.

Řidiči, kterým byl odebrán řidičský průkaz, mohou získat řidičský průkaz zpět, pokud se po uplynutí doby zadržení obrátí s žádostí na dopravní útvar, který řidičský průkaz zadržel, nebo na nejbližší ředitelství odboru dopravního dozoru.


Bodové ohodnocení

Řidič získají při příslušných porušení pravidel následující počet bodů (seřazeno podle výše bodů):

  • 10 trestných bodů
    • Parkování nebo čekání na zastávkách autobusů, tramvají a taxi, kde je parkování zakázáno
    • Parkování na parkovištích vyhrazených pro osoby se zdravotním postižením
    • Porušení zákazu vjezdu vozidel pro invalidy
    • Překročení limitu pro přepravu osob
    • Používání mobilního telefonu během řízení
    • Řízení bez řidičského průkazu a registrační značky
    • Řízení neregistrovaného vozidla nebo vozidla, kterému skončila platnost registrace
    • Opožděná technická prohlídka vozidla a řízení vozidla, které neprošlo technickou prohlídkou
    • Překročení povolené rychlosti o 10 až 30 %
  • 15 trestných bodů
    • Provedení změn na registrační značce, které ztěžují její čitelnost
    • Překročení povolené rychlosti o 30 až 50 procent
    • překročení rychlosti o 50 procent a víc
  • 20 trestných bodů
    • Používání registrační značky, která neodpovídá pravidlům stanoveným v nařízení
    • Řízení bez registrační značky
    • použití falešné registrační značky
    • Předjíždění na nepovolených místech
    • Jízda bez dodržení vzdálenosti
    • Nesnížení rychlosti na křižovatkách a porušení pravidel přednosti na křižovatkách
    • Řízení pod vlivem alkoholu (první a druhý přestupek)
    • Nepoužívání tachografu při řízení vozidel, jako jsou nákladní automobily, autobusy a tahače, a nepoužívání taxametru při řízení vozidel, jako jsou taxíky


Je tedy vidět, že Česko od roku 2024 i současné Turecko používá tři bodová pásma. Česká stupnice 2-4-6 je vzhledem k maximálnímu počtu 12 bodů na turecké poměry přísná. Při přepočtu na turecký systém s maximem 100 bodů odpovídá český systém 16,6 / 33,3 / 50 bodů, zatímco turecký má jen 10 / 15 / 20 bodů.

Turečtí policisté jsou často neporovnatelně benevolentnější, než slovenský policista v reklamě Českých drah



(nakolik by Matica slovenská postihovala v této reklamě "slovenčinu", to není známo...)


Finanční stránka postihu

Seznam dopravních pokut pro rok 2023. Seznam je seřazen podle výše pokuty:

  • Řízení bez řidičského průkazu: 370 TL
  • Řízení bez dopravního pojištění: 436 TL
  • Nepoužití bezpečnostních pásů: 436 TL
  • Nedodržení stanovené vzdálenosti za vozidlem: 436 TL
  • Poslech hlasité hudby ve vozidle: 436 TL
  • Parkování a zastavení na zakázaných místech: 437 TL
  • Porušení pravidel pro sledování změny jízdního pruhu: 642 TL
  • Obsazení parkovacích míst vyhrazených pro osoby se zdravotním postižením: 873 TL
  • Porušení červeného světla: 951 TL
  • Používání mobilního telefonu během jízdy: 951 TL
  • Účast na provozu s neprohlédnutým vozidlem: 951 TL
  • Předjíždění v místě, kde není povoleno: 951 TL
  • Použití registrační značky, která neodpovídá předpisu: 1671 TL
  • Zjištění, že registrační značka je nečitelná: 1671 TL
  • Nedání přednosti chodcům: 1917 TL
  • Překročení povolené rychlosti o 30 až 50 %: 1979 TL
  • Nedodržení pravidel pro zimní pneumatiky: 2568 TL
  • První přistižení při řízení pod vlivem alkoholu: 4064 TL
  • Použití bezpečnostního pruhu: 4064 TL
  • Překročení povolené rychlosti o více než 50 %: 4064 TL
  • Neoprávněné použití sirény: 4064 TL
  • Přistihnutí při řízení pod vlivem alkoholu podruhé: 5096 TL
  • Řízení vozidla bez registrační značky: 5154 TL
  • Řízení bez řidičského průkazu: 8190 TL
  • Nezařazujte havarované vozidlo do provozu: 8190 TL
  • Odmítnutí zkoušky na alkohol: 8551 TL
  • Použití falešné registrační značky: 20302 TL
  • Driftování: 20342 TL (prý neplatí pro driftování na ledové kře pro výpravy na severní pól)
  • Řízení pod vlivem drog: 20977 TL


Někoho možná udiví pokuty za hlasitý poslech hudby nebo driftování. Ovšem často se stává, že hlavně mladí Turci jedou pomalu obytnou čtvrtí, hudbu opravdu na maximum, stažená okénka, aby si to okolobydlící dosyta užili.

POZNÁMKA PRO ZNALCE TURECKA: Opakovaně lze v Turecku slyšet, že recept na tureckou ekonomiku existuje a je jednoduchý. Budou se přísně kontrolovat pravidla silničního provozu a postihovat. Do státní pokladny přibude tolik, že to veškeré finanční problémy Turecka vyřeší. Autoři těchto myšlenek ale nedokázali odpovědět na to jak budou reagovat rodiny, jejich rozpočty a obchody, které budou mít dočasně menší tržby... Toto jsou jen povzdechy, které snoubí neuvěřitelné porušování dopravních předpisů, neuvěřitelné přehlížení ze strany příslušných orgánů a neuvěřitelné přemety v turecké ekonomice.

Pokuta za nedání přednosti chodcům prý opravdu existuje. Mediálně je známý případ z minulého týdne, kdy v istanbulském obvodu Kadıköy na asijské straně města nepustil řidič taxi chodce na přechodu (ačkoli světelná znamení říkala opak), policista zakročil a řidiče pokutoval. Ten se ale rozčiloval: "Nemůžu se podepsat, třesou se mi ruce a nohy. Trestají nespravedlivě. Napíšu Cimerovi. rebeluji. Zničím toto vozidlo. Je to ostuda, je to hřích. Zavolám sem všechny noviny. Kupte si auto a udělejte si ho podle sebe. Já to auto taky nechci."

Toto není zdaleka jediný případ, kdy řidič taxislužby ignoruje dopravní předpisy (to je spíš taxikářským standardem v Istanbulu). Proto při přecházení přechodu byť na zelenou je dobré slepě nevěřit s dívat se, jestli náhodou nějaký podobný pirát silnic se nerozhodl, že chodců tolik není, že to nějak projede.

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...