Jsou velké sabotáže, kdy například vykolejí vlak. Jsou střední sabotáže, třeba nekalá soutěž. A jsou malé sabotáže, které se týkají právě metra v Istanbulu. Neteče při něm krev, ale fungují v politickém předvolebním boji o istanbulskou radnici.
Jak se ty sabotáže projevují? Někteří lidé zastavují nouzovým tlačítkem pojízdné schody nebo pojízdné chodníky, takže cestující musí schody vyjít namísto aby byli vyvezeni. Jim se příliš velká újma neděje. Děje se to poslední zhruba měsíc, kdy se rozhořel předvolební boj. Bezpečnostní kamery natočily řadu takových případů.
Požár
Pokud se schody nouzově zastavují často, vede to až k jejich poruše. Příkladem je požár elektromotoru pojízdných schodů do stanice Vezneciler na trase M2 Yenikapı-Seyrantepe-Hacıosman na evropské straně města, a to v pátek 8. září 2023.
Motor se nacházel na povrchu na vstupu do stanice metra ve směru na Beyazıt a notně dýmil, takže okolí bylo zasaženo. Případu si všimla nejen místní istanbulská média, ale také celostátní provládní agentura Anadolu Ajansi.
Hloubková kontrola
Stejná agentura udělala již 24. srpna 2023 obří výzkum všech pojízdných schodů a výtahů na všech stanicích metra na všech trasách v Istanbulu, dokonce byla vyrobena infografika a vyrobena ještě fotogalerie a články na sociálních médiích. Informaci převzala s plným rozsahem například turecká státní televize TRT Haber.
![]() |
zdroj: aa.com.tr |
Rovněž provládní A Haber informace vzalo a svým článkem ve stejný den již přímo zaútočilo na hlavu istanbulské radnice hned první větou v perexu:
Přestože se ode dne nástupu člena CHP Ekrem İmamoğlu do úřadu v Istanbulu vyskytlo mnoho problémů, zejména ve veřejné dopravě, kromě problémů v dopravě způsobily občanům neštěstí poruchy eskalátorů a výtahů na zastávkách.
![]() |
Byl tento snímek naaranžován pro věřící čtenáře? (opravdu čekala, než se výtah opraví?) |
Případná kritika neutěšeného stavu je samozřejmě na místě, pokud by nebyla účelová. Problém je v tom, že například chybí trasa metra M11. Ta totiž není pod správou společnosti Metro Istanbul, ale pod Ministerstvem dopravy, stejně jako páteřní vlakové spojení napříč Istanbulem zvané Marmaray. Těch se ale hloubkové kontroly ze strany agentury Anadolu Ajansi nekonaly.
Server HaberinNabzi.com překontroloval informace z článku a zjistil, že řada informací se nezakládá na pravdě. Například je na některých snímcích zvláštní osamocenost, tedy žádní cestující, žádné reklamy, žádné informační desky. Ony "nefungující" eskalátory či výtahy jsou dle jejich tvrzení pro nízký zájem veřejnosti vyřazeny z provozu.
MIMOCHODEM: Jestliže se problém začíná brát politicky, měl by se zahrnout také ta radnice, která výběrové řízení na dodávky pojízdných schodů a výtahů včetně servisu navrhly a vybraly vítěze.
Proč se útočí na radnici právě prostřednictvím metra? Prvním důvodem je fakt, že je používán velmi mnoho a voliči s libovolným IQ jsou schopni rozlišit fungující pojízdné schody od nefungujících. Za další současné vedení velkoměsta Istanbulu totiž již nějakou dobu poukazuje na to jak málo se vybudovalo před nimi (nebo špatně) a co vše vybudovali oni (tedy radnice pod vedením Ekrema İmamoğlua z CHP).
Metro varuje a hned je kritizováno
Společnost Metro Istanbul zveřejnila 17. srpna 2023 na sociálních médiích pravidla chování na pojízdných schodech:
Víte, na co byste si měli dávat pozor při používání eskalátorů? 🤔
❌ Na eskalátoru je zakázáno sedět.
❌ Je zakázáno opírat se o pásy nebo se snažit po nich sklouznout.
❌ Je zakázáno používat eskalátory s dětskými kočárky, invalidními vozíky, koly a koloběžkami.
❌ Je zakázáno běhat po eskalátorech a pevných schodech.
❌ Pozornost je třeba věnovat šátkům, šálám, šatům, vysokým podpatkům, pantoflím a tkaničkám, které se mohou v eskalátoru zaseknout.
Pokud budete cestovat v souladu s pravidly, můžete předejít mnoha nehodám a prodloužit životnost eskalátorů.
Deník Yeniakit tuto informaci vzal a otočil ji proti istanbulské radnici:
Zhruba čtyři roky dochází v metru IBB (radnice velkoměsta Istanbulu, pozn. red.) k závažnému nárůstu poruch eskalátorů. Dceřiná společnost IBB Metro Istanbul ve svém příspěvku obvinila z odpovědnosti občany.
Výtahy na tramvajové trase T4 nefungují
Provládní deník Akšam se spolu s 24 TV pustil hned následující den do kritiky výtahů na trase T4 včetně diskusí s těmi, kteří výtahy nutně potřebují. Tentokrát vedle istanbulské radnice obvinili politickou opoziční stranu CHP:
Neschopnost IBB (radnice velkoměsta Istanbulu, pozn. red.) pod vedením CHP zajistit řešení poruch výtahů a eskalátorů v Istanbulu vyvolala ostré reakce občanů.
24 TV k tomu dodává:
Pracuje (radnice velkoměsta Istanbulu, pozn. red.) pro 16 milionů (narážka na motto istanbulské radnice, pozn. red.) nebo je to velký test? Výtahy na tramvajové trati T4 Topkapı-Mescid-i Selam už měsíce nefungují. Nejvíce trpí kvůli neinstalovaným výtahům handicapovaní jedinci a senioři.
A co je na tom špatně kritizovat nefunkční výtahy? Vlastně nic. Trasa T4 ale nebyla vybrána náhodně. Ze všech tras tramvaje se kritizovala jen tato. Proč? Protože právě pro ni připravuje Istanbul nové vozy vlastní výroby, čímž se nějakou dobu chlubí.
Kdo za to může / komu ku prospěchu?
To důležitější se děje jinde a jinak. Je totiž poukázáno na to, že opět něco na metru nefunguje. A čí je to metro, kdo je za něj odpovědný? Společnost Metro Istanbul, potažmo radnice velkoměsta Istanbul, potažmo starosta Ekrem İmamoğlu.
Generální ředitel metra Istanbul Özgür Soy uvedl, že existuje snaha vytvořit prostřednictvím veřejné dopravy dojem směrem ke komunálním volbám a tým Ekrema İmamoğlua se snaží ukázat jako neúspěšný.
Metro patří mezi veřejností nejviditelnější výstup istanbulské radnice. A pod současným vedením byla například znovu postavena tramvajová trasa T5, která byla prodloužená až do Eminönü, 30. srpna zprovozněná a do konce roku je provozována zdarma pro držitele karet na jméno.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat