Přeskočit na hlavní obsah

Zajímavý spací autovlak z Rakouska do Turecka a zpět

Časy vlaků Orient Express projíždějících romantickou krajinou jsou sice dávno pryč, ale železnice a romantická krajina je na trase stále a zájem z nejrůznějších důvodů také. Nechcete řídit přes Balkán, protože nechcete řídit celou cestu, nevěříte tamním silnicím, nevěříte hustotě sítě dobíjecích stanic? Proto existuje spojení firmy Optima Tours.

Tato společnost a samotné vlakové spojení patří mezi legendy, však už jezdí 40 let.


Proč jen do Edirne, proč ne až do Istanbulu? A v Rakousku totéž...

Toto je otázka, která napadne každého turistu, neznalého tohoto vlaku. Ano, Edirne je historické město s řadou památek (dokonce bývalo hlavním městem Osmanské říše). Ano, Villach je zajímavé město v úpatí Alp na hranici mezi Rakouskem a Slovinskem, dokonce za Napoleona bylo součástí Francie. Ale přece turisté z Turecka nepojedou sem, když mají přímo v Turecku řadu jiných horských středisek. Ani blízkost lázní Warmbad nemůže být pro Turky lákadlem, vždyť přímo v Turecku je také řada lázní. Ano, celé Korutany jsou zajímavé, ale to Turecko také. Tak proč?



Vlak má ještě jednu přídavnou službu. Vedle spacích vagonů má ještě vagony pro auta. Některým začíná svítat. Vlak není určen pro turisty, ale pro rakouské Turky, kteří rychle po rakouských dálnicích přijedou do příhraničního Villachu, najednou vozem na vlak, nechají se příjemně přepravit přes bývalou Jugoslávii do Turecka, kde hned za hranicí vystoupí a vyjedou z vlaku a pokračují po dálnici přímo do Istanbulu.

A proč z Villachu? Nejenže je to hraniční město, ale (i právě proto) zde končí autovlaky ze západní Evropy, například z Feldkirchu (západ Rakouska u hranic se Švýcarskem a Lichtenštejnskem), Hamburku nebo Düsseldorfu (nedaleko hranic s Nizozemskem, Belgií a Lucemburskem).


Kudy přesně to jezdí?

Vlak podle Optima Tours projíždí následující trasou:

  • Rakousko: Villach
  • Slovinsko: Jesenice - Ljubljana
  • Chorvatsko: Záhřeb - Vinkovci - Tovarnik
  • Srbsko: Šid - Bělehrad - Niš - Dimitrovgrad
  • Bulharsko: Dragoman - Sofie - Plovdiv - Dimitrovgrad - Svilengrad
  • Turecko: Kapikule - Edirne.



Pro občany Česka nebo Slovenska není tato cesta žádným problémem, občané některých jiných zemí si musí případně obstarat příslušné dokumenty (například cestovní vízum).

MIMOCHODEM: Dimitrovgrad není dvakrát v seznamu, ale jednou a jednou. Jsou to totiž dvě různá města (jedno v Srbsku, druhé v Bulharsku), které mají obě shodné jméno. Bulharské město bylo oznámeno 2. září 1947 (spojením vesnic Rakovski, Marijno a Černokonjovo) a pojmenované po bulharském komunistickém lídrovi Georgi Dimitrovovi. Naproti tomu v Srbsku jde o někdejší město Caribrod na hranicích s Bulharskem. Na počest stejného Georgi Dimitrova bylo toto město přejmenováno na popud bulharské menšiny roku 1951.


Která auta přepraví?

Rozhodně neplatí, že provozovatelé služby přepraví jakékoli auto, kterým zákazník přijede. Vozidla musí být úředně způsobilá k provozu a provozuschopná. Kromě sedadla řidiče mohou mít maximálně 8 sedadel.

Dalším a poměrně zásadním omezením je minimální světlá výška (anglicky Ride height nebo Ground clearance) 15 centimetrů (tím neprojdou některé sportovní vozy, malé a mini auta a/nebo vozy s dodatečnou úpravou). To může zlomit vaz například těmto vozům:

  • Mercedes-Benz A-Class (81 až 102 mm)
  • Mercedes-Benz EQC 2019 (97 mm)
  • Peugeot 308 2007 (100 mm)
  • VW CC (104 až 136 mm podle modelu)
  • Daihatsu Copen 2003 (105 mm)
  • Aston Martin V12 Zagato 2011 (106 mm)
  • Renault Clio (108 až 142 mm podle modelu)
  • Citroen C4, Modelový rok 2010 (2.Generation) (110 mm)
  • Honda Jazz (110 až 140 podle modelu)
  • VW Fox 2005 (111 mm)
  • VW Sharan 2000 (113 mm)
  • Ferrari F50, Modelový rok 1996 (1.Generation) (115 mm)
  • Toyota GR Supra (115 mm)
  • Ford Focus (121 až 135 mm podle modelu)
  • Lamborghini Silhouette 1976 (120 mm)
  • Renault R25 1988 (120 mm)
  • Renault Fluence 2010 (120 mm)
  • Honda Civic (121 až 128 mm podle modelu)
  • Porsche Boxster 2004 (121 mm)
  • Mercedes-Benz GLC 2015 (123 mm)
  • BMW i4 2021 (125 mm)
  • Renault Laguna 2001 (125 mm)
  • Nissan 370Z 2009 (126 mm)
  • Elaris Dyo 2023 (127 mm)
  • Škoda Octavia (127 až 179 mm podle modelu)
  • Dacia Logan, Modelový rok 2016 (2.Generation (1. Facelift)) (128 mm)
  • Volvo V60 (128 mm)
  • Dacia Logan MCV (128 mm)
  • Kia Stinger (130 mm)
  • Mazda MX-30 2020 (130 mm)
  • BYD Han 2022 (130 mm)
  • Lotus 3-Eleven 2016 (130 mm)
  • Hyundai i20 (130 či 140 mm podle modelu)
  • MG Marvel R (134 mm)
  • Škoda Rapid (134 mm)
  • Mazda 3, Modelový rok 2019 (BP) (135 mm)
  • Mercedes-Benz GLB 2019 (135 mm)
  • Suzuki Cappuccino 1994 (135 mm)
  • Suzuki Kizashi 2010 (135 mm)
  • Mercedes-Benz GLB 2019 (135 mm)
  • NIO ET5 2023 (135 mm)
  • Hyundai i30 (135 až 140 mm podle modelu)
  • MINI Paceman 2013 (135 mm)
  • Toyota Corolla Touring Sports (135 mm)
  • Toyota Yaris (135 mm)
  • Honda CR-Z 2010 (135 mm)
  • VW up! / e-up! (135 nebo 144 mm podle modelu)
  • Superb Limousine (136 mm)
  • Toyota Prius Plug-In (137 mm)
  • Škoda Fabia (138 mm)
  • VW Arteon (138 mm)
  • BMW i3 (139 až 140 podle modelu)
  • BMW 5 (139 až 154 mm podle modelu)
  • Tesla Model 3 (140 mm)
  • Subaru Trezia 2011 (140 mm)
  • Maserati Mexico 1967 (140 mm)
  • Suzuki Celerio 2014 (140 mm)
  • Hyundai IONIQ 6 (141 mm)
  • Kia Picanto (141 až 145 mm podle modelu)
  • Jaguar I-Pace 2018 (142 mm)
  • Dacia Logan, Modelový rok 2013 (2.Generation) (142 mm)
  • Ford Transit Connect Kombi (144 mm)
  • Ford Mustang Convertible (144 mm)
  • Ford Tourneo Connect (144 mm)
  • SEAT Mii 2012 (144 mm)
  • Peugeot Partner / e-Partner (145 mm)
  • MG EHS (145 mm)
  • Renault Mégane (145 mm)
  • Honda e 2020 (145 mm)
  • Suzuki Swift (145 mm)
  • VW Passat (145 mm)
  • Audi Q2 2016 (145 mm)
  • Citroen Berlingo / e-Berlingo (145 mm)
  • Volvo S60 (147 mm)
  • Ford S-MAX (148 mm)
  • Škoda Scala 2019 (149 mm)
  • Hyundai i10 (149 mm)
  • MINI Countryman 2010 (149 mm)

Tím smutná část ale nestačí. Světlá výška totiž není neměnný technický parametr vozu, ale ovlivňuje jej také osazení vozu zátěží. Plně naložené osobní auto na dovolenou má notně sníženou světlou výšku, s tím je nutné také počítat. Například v manuálu vozu Dacia Dokker se uvádí, že vůz má světlou výšku 19 cm v nenaloženém stavu a 15,3 cm v naloženém stavu.


zdroj: optimatours.de


Další omezení je v rozchodu. Přesněji řečeno přepravci je jedno jaký rozchod má, ale jaké jsou rozměry včetně celé šířky pneumatik. To může být problém pro ty, kteří mají skoro hraniční vůz (který by jinak splnil), ale osadí širší pneumatiky.

Maximální šířka celého vozidla nesmí přesáhnout 205 cm a rozchod náprav musí být maximálně 185 cm dlouhý. Vozidla, která nesplňují tyto předpisy, mohou být poškozena při nakládce a vykládce i během přepravy. Cestující ručí za škody na autodopravci a na jiných vozidlech, které vzniknou porušením těchto předpisů.

Cena je součtem řady položek, pro lepší pochopení doporučuji odkaz optimatours.de/en/price


Čím to jezdí?

Jak vyplývá z logiky věci, vlak musí mít dva typy vozů. Pro osobní automobily jsou k dispozici speciální vagony, jejichž omezení jsme si popsali výše.


krytý vagon pro osobní automobily (zdroj: wikimedia.org)


Pro lidskou posádku jsou k dispozici spací vozy. Ovšem nepředstavujte si nějaký velký luxus, jaký poskytují například autovlaky z Prahy do Tater, z Bratislavy a Vídně do Splitu (organizují rakouské dráhy ÖBB) či tak něco. Použité vagony jsou starší, takže komfort a vybavení tomu odpovídají.




Kdy to jezdí?

Vlaky jsou vypravovány od jara do podzimu (tedy nikoli v zimě). Pro letošek je to z Villachu od 6. května do 8. listopadu, z Edirne od 11. května do 10. listopadu.

V době letní prázdninové a dovolenkové špičky (červenec, srpen, a do poloviny září) jezdí vlaky každé 4 dny. Ano, jak možná tušíte, jedná se o jediný vlak, který ráno přijede do Edirne, přes den prochází kontrolou a úklidem, aby se týž den večer vydal na zpáteční cestu do Villachu. Mimo špičku (tedy květen, červen, od poloviny září, říjen do první polovina listopadu) vlak po příjezdu na konečnou tři dny čeká.

Vlaky odjíždění z Villachu první den večer ve 21:32, aby do Edirne přijely třetí den ráno v 6:03. Naopak z Edirne vlaky odjíždějí v 18:30 prvého dne, aby do Villachu přijely třetí den ráno v 8:11.

A tak je to ohledně Turecka se vším.

Patrik Veselík

ZDROJ: optimatours.de, motorvize.cz

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,