Turecko se od prvních vteřin nové války Hamásu proti Izraeli staví na stranu Palestinců, jak vyplývá z vyjádření prezidenta republiky Recepa Tayyipa Erdoğana. Po výzvě turecké ministryně pro rodinu a sociální politiku se zítra 28. 10. 2023 od 15. hodin koná velká demonstrace na evropské straně Istanbulu. Kterým částem města se tedy vyhýbat?
Spolu s níže uvedenou grafikou napsala:
"Velké palestinské setkání. Modlíme se a pracujeme v Istanbulu za boj Palestiny za nezávislost."
Kdo je Dr. Betül Sayan Kaya, která na svém účtu X (ex-Twitter) výzvu v pondělí večer zveřejnila? Je to Místopředsedkyně AKP, vedoucí sociální politiky, zástupce AKP pro Istanbul a ministryně 65. vlády pro rodinu a sociální politiku.
Postupně v průběhu týdne grafiku převzali ministři současné vlády, aby ve čtvrtek informaci přetiskl hlavní účet strany AKP, ze kterého informaci nasdílel účet prezidenta Erdoğana.
Lze očekávat minimálně logistické problémy nejdřív směrem na letiště, poté nazpět. Také může nastat problém ve chvíli, kdy se davy setkají s někým, kdo má skutečný či domnělý symbol Izraele či judaismu, případně barvy izraelské vlajky (tedy bílá a modrá). Také lze očekávat, že dav bude středně až silně promuslimský.
Logistické kritické body
Lze předpokládat, že na sobotní setkání přijedou řekněme statisíce až milion účastníků. Akce je svolávána na Atatürkovo letiště, které je na konečné trasy metra M1A (zastávka Atatürk Havalimanı, na vlacích metra je zkrácenina HLIMANI).
![]() |
plná aktuální mapa istanbulské kolejové dopravy (Atatürkovo letiště je vlevo dole) |
Po vzoru předchozích setkání budou klíčová spojení:
- metro M1A z Yenikapı na Atatürkovo letiště (tedy bývalé "první" letiště Istanbulu)
- Marmaray pro přepravu účastníků z asijské strany města s přestupem v Yenikapı na M1A (případný přestup na stanicích poblíž letiště na speciální autobusy se sice nabízí, ale ještě nebylo sděleno)
- metro M1B ze severozápadu evropské strany Istanbulu do stanice Otogar (Coach Station), kde lze přestoupit na M1A směrem na letiště
- metro M2 ze severovýchodní části evropské strany Istanbulu s přestupem v Yenikapı
- tramvaj T4 ze severu evropské části města na zastávku Topkapı-Ulubatlı / Vatan trasy M1 (společná část pro M1B a M1A)
- tramvaj T1 může přivézt účastníky z centrální a jižní části evropské strany Istanbulu na zastávku Zeytinburnu na trase metra M1A
- metrobus je kriticky přeplněný i normálně v ranních a odpoledních špičkách. Propojuje především západní část evropské strany Istanbulu, kde žádné kolejové spojení není (tedy vlak, metro či tramvaj). Trasa metrobusu vede navíc nepříliš daleko letiště.
Nejkritičtějším bodem je opět Yenikapi, kde se potkává hned několik tras. Tamní stanice metra M1 je zastaralá a nepříliš vyhovující.
Již dříve se pro klíčové časy provozovaly vlaky typem start-cíl, tedy bez zastavování na zastávkách mezi první a poslední stanicí trasy.
Je také obvyklé, že se z některých míst přivážejí účastníci autobusy, případně sami přijíždějí vlastními auty. Lze tedy očekávat dopravní zácpy na dálnici E5 (tedy daleko horší než obvykle).
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat