Přeskočit na hlavní obsah

Tragická nehoda v istanbulském metru, o které se nikdo nechce bavit

Jen malé opoziční listy a online média informovala o nehodě, která se měla stát při stavbě v okolí metra na evropské straně města. Vrták se provrtal do tubusu metra, která byla aktuálně v používání. Naštěstí se doprava měla včas zastavit. Zvláštní je ticho jak médií, tak pasažérů. Zvláštní je také přítomnost ministra dopravy a ticho většiny médií.


Informace z médií a pochybnosti o jejich pravdivosti

Když jsou jakékoli poruchy v istanbulském metru (i kdyby mělo jít o nefunkční pojízdné schody nebo výtah), některá média o tom píší jako o velkém skandálu a útočí na vedení současné istanbulské radnice. Podobně také občané zaplavují sociální média fotkami, videi či byť jen textovými informacemi a stížnostmi.


zdroj: gazetepencere.com


Pochybnost č. 1: Nehoda se měla odehrát na trase Mecidiyeköy-Istanbul Airport. Problémem je, že taková trasa nejenže ani neexistuje, ale ani se neplánuje. Mecidiyeköy je stanice metra na trase M7 Yıldız-Mahmutbey a zároveň na trase M2 Yenikapı-Seyrantepe-Hacıosman.

Pochybnost č. 2: Nyní se neděje nic. Byť dočasný výpadek provozu na trase metra obvykle přináší buď upozornění na krátkodobý problém, nebo informace o náhradní autobusové dopravě pro problémy, které se trochu protáhnou. Teď se ale nedělo nic z obvyklých příznaků.

MIMOCHODEM: Příkladem mediální honby za snahou poškodit istanbulskou radnici byl výpadek na trase M7 Mecidiyeköy-Mahmutbey na konci roku 2022. Nejenže provládní média o tom mohutně informovala, ale také se přidala dokonce klíčová mediální agentura Anadolu Ajansi. Tato trasa patří k úspěchům radnice (například provozem bez řidiče a oddělením nástupiště od kolejiště ochrannou zdí; podobné to je na asijské trase M5).

Nehoda se stala za provozu metra a bylo jen štěstí, že do vrtáku nenarazil vlak metra, což by mělo tragické následky. Neporovnatelně menší problémy se dostávají na titulní stránky novin a obrazovky televizí. Tentokrát se mediální ticho hlavních a provládních médií dalo krájet, opoziční média tomu věnovala pozornost jen trochu a velmi nekvalitně (stejně nekvalitní jsou také obrazové materiály o nehodě).


Rozklíčování informací

Světlo do zamlžených informací přinesla tisková zpráva Tureckých železnic TCDD:

Na naší lince metra Kağıthane-Istanbul Airport, která je v provozu, byla dne 19. ledna 2024 kolem 23.30 hodin mezi Kemerburgaz-Göktürk poškozena stěna tunelu v důsledku stavby pilotů prováděné třetími stranami na povrchu. 

Vzhledem k tomu, že náš provozní systém metra byl instalován tak, aby se chránil proti všem druhům vnějších faktorů, okamžitě zjistil vnější vliv a ochránil všechny vlaky. K žádnému poškození systému nedošlo. 

Po předmětné události byla linka metra díky pracím v tomto úseku nadále plynule provozována jako jedna linka z druhého směru. 

Aplikace stavebních náhrad byla dokončena v noci.

Ale jak to, že nebyl nějaký výpadek v dopravě, když jeden tubus byl evidentně mimo provoz? Protože se zde snoubilo štěstí v podobě delších intervalů jízdy na dané trase a dva tubusy. Prostě namísto paralelního provozu dvěma tubusy (tedy tam a zpět) se použil pro oba směry jediný tubus. Protože vlaky stihly projet dříve, než byl požadavek na projetí z opačné strany, nebyl zaznamenán problém v dopravě, takže ta mohla pokračovat plynule.


Ministr dopravy na stejné trase

V sobotu 20. ledna (tedy půl dne po nehodě) se na stejné trase metra M11 objevil ministr dopravy Abdulkadir Uraloglu na slavnostním testování prodloužení této trasy metra o jednu stanici, konkrétně úsek Kağıthane - Gayrettepe. Je to sice jediná stanice, ale propojí trasu M11 na Letiště Istanbul s klíčovou trasou metra M2 Yenikapı-Hacıosman.


zdroj: twitter.com/a_uraloglu/


Na videu zveřejněném týž den později překvapí několik detailů. Snímky zatím neotevřené stanice metra mají na sobě datum spuštění do provozu 2023 (tedy loni), přestože to nyní (roku 2024) otevřeno ještě není.


Jiné pochybnosti

Ministerstvo dopravy a infrastruktury slavnostně oznámilo testování prodloužení trasy metra za přítomnosti ministra. No a jakou souvislost to má s onou nehodou? Jen to, že šlo o prodloužení trasy metra nejenže ve stejném městě, na přímo na stejné trase a dokonce téměř ve stejnou dobu (nehoda se stala o půl dne dřív). To přivádí řadu velmi nepříjemných otázek, kde případné odpovědi mohou být kvůli závažnosti v kategorii tajné nebo přísně tajné. Jednalo se o skutečně velkou shodu náhod? Stalo se někdy někde kdekoli na světě, že se někdo provrtal do tubusu metra? Šlo skutečně o pouhou a prostou nehodu? Při spekulaci že nešlo o nehodu, mohlo to mít souvislost s přítomností ministra dopravy, případně snahu zdiskreditovat trasu metra, ministerstvo či ministra? Může být trasa metra tak mělko pod povrchem, že se tam lze tak snadno provrtat? Může v prostoru nad metrem probíhat stavba? Nemůže to případně ohrozit samotnou trasu metra? A co zemětřesení?

Příliš mnoho otázek, příliš pochybností, žádné odpovědi. Důvodem jsou blížící se volby, do kterých zbývají pouhé dva měsíce. K nehodě došlo navíc v době, kdy prezident republiky představoval kandidáty na posty primátora městských obvodů Istanbulu za jím vedenou stranu AKP. Toto nezastínil ani přílet prvního tureckého kosmonauta na mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Řada médií rozdělila obrazovku na dvě poloviny, na jedné prezident, na druhé vesmírná stanice, zvukový kanál byl samozřejmě od prezidenta. Na nic dalšího již nebyl prostor.

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...