Jen malé opoziční listy a online média informovala o nehodě, která se měla stát při stavbě v okolí metra na evropské straně města. Vrták se provrtal do tubusu metra, která byla aktuálně v používání. Naštěstí se doprava měla včas zastavit. Zvláštní je ticho jak médií, tak pasažérů. Zvláštní je také přítomnost ministra dopravy a ticho většiny médií.
Informace z médií a pochybnosti o jejich pravdivosti
Když jsou jakékoli poruchy v istanbulském metru (i kdyby mělo jít o nefunkční pojízdné schody nebo výtah), některá média o tom píší jako o velkém skandálu a útočí na vedení současné istanbulské radnice. Podobně také občané zaplavují sociální média fotkami, videi či byť jen textovými informacemi a stížnostmi.
![]() |
zdroj: gazetepencere.com |
Pochybnost č. 1: Nehoda se měla odehrát na trase Mecidiyeköy-Istanbul Airport. Problémem je, že taková trasa nejenže ani neexistuje, ale ani se neplánuje. Mecidiyeköy je stanice metra na trase M7 Yıldız-Mahmutbey a zároveň na trase M2 Yenikapı-Seyrantepe-Hacıosman.
Pochybnost č. 2: Nyní se neděje nic. Byť dočasný výpadek provozu na trase metra obvykle přináší buď upozornění na krátkodobý problém, nebo informace o náhradní autobusové dopravě pro problémy, které se trochu protáhnou. Teď se ale nedělo nic z obvyklých příznaků.
MIMOCHODEM: Příkladem mediální honby za snahou poškodit istanbulskou radnici byl výpadek na trase M7 Mecidiyeköy-Mahmutbey na konci roku 2022. Nejenže provládní média o tom mohutně informovala, ale také se přidala dokonce klíčová mediální agentura Anadolu Ajansi. Tato trasa patří k úspěchům radnice (například provozem bez řidiče a oddělením nástupiště od kolejiště ochrannou zdí; podobné to je na asijské trase M5).
Nehoda se stala za provozu metra a bylo jen štěstí, že do vrtáku nenarazil vlak metra, což by mělo tragické následky. Neporovnatelně menší problémy se dostávají na titulní stránky novin a obrazovky televizí. Tentokrát se mediální ticho hlavních a provládních médií dalo krájet, opoziční média tomu věnovala pozornost jen trochu a velmi nekvalitně (stejně nekvalitní jsou také obrazové materiály o nehodě).
Rozklíčování informací
Světlo do zamlžených informací přinesla tisková zpráva Tureckých železnic TCDD:
Na naší lince metra Kağıthane-Istanbul Airport, která je v provozu, byla dne 19. ledna 2024 kolem 23.30 hodin mezi Kemerburgaz-Göktürk poškozena stěna tunelu v důsledku stavby pilotů prováděné třetími stranami na povrchu.
Vzhledem k tomu, že náš provozní systém metra byl instalován tak, aby se chránil proti všem druhům vnějších faktorů, okamžitě zjistil vnější vliv a ochránil všechny vlaky. K žádnému poškození systému nedošlo.
Po předmětné události byla linka metra díky pracím v tomto úseku nadále plynule provozována jako jedna linka z druhého směru.
Aplikace stavebních náhrad byla dokončena v noci.
Ale jak to, že nebyl nějaký výpadek v dopravě, když jeden tubus byl evidentně mimo provoz? Protože se zde snoubilo štěstí v podobě delších intervalů jízdy na dané trase a dva tubusy. Prostě namísto paralelního provozu dvěma tubusy (tedy tam a zpět) se použil pro oba směry jediný tubus. Protože vlaky stihly projet dříve, než byl požadavek na projetí z opačné strany, nebyl zaznamenán problém v dopravě, takže ta mohla pokračovat plynule.
Ministr dopravy na stejné trase
V sobotu 20. ledna (tedy půl dne po nehodě) se na stejné trase metra M11 objevil ministr dopravy Abdulkadir Uraloglu na slavnostním testování prodloužení této trasy metra o jednu stanici, konkrétně úsek Kağıthane - Gayrettepe. Je to sice jediná stanice, ale propojí trasu M11 na Letiště Istanbul s klíčovou trasou metra M2 Yenikapı-Hacıosman.
![]() |
zdroj: twitter.com/a_uraloglu/ |
Na videu zveřejněném týž den později překvapí několik detailů. Snímky zatím neotevřené stanice metra mají na sobě datum spuštění do provozu 2023 (tedy loni), přestože to nyní (roku 2024) otevřeno ještě není.
Jiné pochybnosti
Ministerstvo dopravy a infrastruktury slavnostně oznámilo testování prodloužení trasy metra za přítomnosti ministra. No a jakou souvislost to má s onou nehodou? Jen to, že šlo o prodloužení trasy metra nejenže ve stejném městě, na přímo na stejné trase a dokonce téměř ve stejnou dobu (nehoda se stala o půl dne dřív). To přivádí řadu velmi nepříjemných otázek, kde případné odpovědi mohou být kvůli závažnosti v kategorii tajné nebo přísně tajné. Jednalo se o skutečně velkou shodu náhod? Stalo se někdy někde kdekoli na světě, že se někdo provrtal do tubusu metra? Šlo skutečně o pouhou a prostou nehodu? Při spekulaci že nešlo o nehodu, mohlo to mít souvislost s přítomností ministra dopravy, případně snahu zdiskreditovat trasu metra, ministerstvo či ministra? Může být trasa metra tak mělko pod povrchem, že se tam lze tak snadno provrtat? Může v prostoru nad metrem probíhat stavba? Nemůže to případně ohrozit samotnou trasu metra? A co zemětřesení?
Příliš mnoho otázek, příliš pochybností, žádné odpovědi. Důvodem jsou blížící se volby, do kterých zbývají pouhé dva měsíce. K nehodě došlo navíc v době, kdy prezident republiky představoval kandidáty na posty primátora městských obvodů Istanbulu za jím vedenou stranu AKP. Toto nezastínil ani přílet prvního tureckého kosmonauta na mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Řada médií rozdělila obrazovku na dvě poloviny, na jedné prezident, na druhé vesmírná stanice, zvukový kanál byl samozřejmě od prezidenta. Na nic dalšího již nebyl prostor.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat