Přeskočit na hlavní obsah

Starostové Istanbulu bojují o dopravu do Silivri vzdáleného od centra města 100 kilometrů

Zatímco opoziční kandidát na post starosty Istanbulu obhajuje, vládní kandidát se o něj pokouší nově. A opět přináší téma, které je pro stranu AKP vlastní, a to spojení pomocí velkokapacitní hromadné dopravy do Silivri, městského obvodu sto kilometrů na západ od historického centra Istanbulu.

Zde je nutné připomenout, že nejde jen o Silivri, ale o všechny městské obvody mezi ním Beylikdüzü, kde je konečná současného metrobusu (tedy městské obvody Büyükçekmece a Çatalca, kam žádná vysokokapacitní městská doprava nejezdí).


2012: Do Silivri povede metro

Tehdejší starosta Istanbulu Kadir Topbaš za stranu AKP v říjnu 2012 prohlásil, že do Silivri se nebude prodlužovat metrobus, ale že tam povede metro.

Při svém projevu tehdejší starosta Topbaš poznamenal, že s příchodem metra do Silivri se občané žijící v Silivri mohou snadno dostat do center města, a vyjádřil se, že se jim sny plní jeden po druhém. Starosta Topbaş pokračoval: "Řekli jsme, že tyto regiony by měly mít možnost navázat úzké vztahy s centrem města. Až bude metro v provozu, bude moci občan v Silivri snadno dojet metrem kamkoli na Taksim, Kartal, letiště Sabiha Gökçen. V roce 2016 bude veřejnou dopravu využívat příliš mnoho lidí. Když jsme nastoupili do úřadu, udělali jsme podle toho generální plány dopravy."


Kde je Silivri v Istanbulu? (zdroj: aydinlik.com.tr)


Pět let poté (tedy v dubnu 2017) starosta Topbaş uvedl, že se provádějí plánovací studie, aby se metro dostalo do Silivri:

"Do Silivri povede 32,5 kilometru metra. Metro zařazujeme do programu, v současné době se dělají projekty. Tisíc metrů stojí 50 milionů dolarů. Kolik je 32,5 kilometru krát 50? 1,6 miliardy dolarů. Když to přepočítáte na TL, je to více než 6 kvadrilionů. V současné době jako metropolita nedlužíme státu, finanční instituci nebo bance ani jednu liru. Máme peníze ve své pokladně. Zdroje jsou stejné. Cokoli přijde do obcí v celém Turecku, přijde i k nám. Ještě víc jde na východ, méně přijde k nám. Toto město se snaží produkovat vlastní zdroje. Kde byly tyto zdroje v minulosti? Proč se neproměnily ve službu? Okres Silivri neměl žádnou infrastrukturu, nebyla tam voda. To byly první věci, které jsme udělali. Přivedli jsme zemní plyn."

Od prvního zmíněného projevu uplynulo skoro 12 let, ale o hromadné dopravě do Silivri se stále zatím jen hovoří.


2022: Do Silivri povede metro. Možná

Jestliže se podíváme na výhledy kolejové dopravy do roku 2029 (verze z podzimu 2022), lze spatřit také trasu metra M20, která má následně pokračovat až do Silivri. Trasa M20 má být pokračováním značně prodloužené trasy M2, která nyní spojuje sever evropské strany a vede ve směru Bosporu, tedy severojižním směrem a nyní končí v Yenikapi. Následné verze již náznak prodloužení nemají, stejně tak chybí prodloužení trasy M2 až k počátku plánované trasy M20.


detail počátku metra směr Silivri (zdroj: metro.istanbul)


Metro může být vedeno pod zemí, ale také na povrchu. Přesto je jeho výstavba výrazně dražší, než v případě silničního metrobusu. Na druhou stranu problémy s údržbou vozovky v při sněžení může tvořit nepříjemné problémy, které kolejové spoje nemívají (pokud nespadne velké množství sněhu).


kompletní mapa včetně počátku metra směr Silivri (zdroj: metro.istanbul)



2024: Silivri povede metrobus

Metrobus jako páteřní autobusové spojení po vyhrazených silnicích napříč Istanbulem je jednou z klíčových přeprav nejen na svých stranách, ale také pro převoz přes Bospor (tedy z asijské strany města na evropskou a naopak). Současná trasa má 44 zastávek a měří 52 kilometrů. To se má podle plánů vládního kandidáta Murata Kuruma zásadně změnit, protože chce prodloužit metrobus až do Silivri.


jediná oficiální grafická informace (zdroj: muratkurum.com)


Podle jeho prohlášení "bude metrobus doplněn o nové linky. Bude zřízena metrobusová linka TÜYAP-Silivri. Kromě toho budou provedena fyzická opatření k odlehčení metrobusových zastávek. Zastávky budou rozšířeny a komfort a bezpečnost Istanbulanů zvýší plně automatický systém závorových bran. Vozový park metrobusů dostane každý rok 100 nových vozidel a autobusový park dostane každý rok 250 nových vozidel.

Dálnice D-100 bude organizována a prodloužena podél linky TÜYAP - Silivri (Kınalı). Po dokončení tohoto projektu se ušetří 18 minut času na jedno vozidlo a emise uhlíku se sníží o 20 tun ročně."


jediný "pirátsky" odchycený snímek (zdroj: turkiyegazetesi.com.tr)


MIMOCHODEM: Silivri je pro Istanbul i Turecko známé především kvůli velkému vězení, které se tam nachází. Tak jako se v Praze hovořilo o Pankráci a později o Ruzyni, v Plzni o Borech, v Brně o Špilberku, v Jičíně o Kartouzích neboli Kartuziánském klášteru svatého Bruna, později zvané "mužská trestnice v Kartouzích u Jičína" a nyní o věznici Valdice.

Přestože se to může na první pohled zdát jako rychlá doprava velkého množství příbuzných k vězňům do Silivri, realita až taková není. Městská čtvrť Silivri má více než 200 tisíc obyvatel. A protože Silivri je nejzápadnější čtvrtí a výrazně vzdálenou od středu města po silnici přibližně 100 kilometrů (tedy jako z Hradce Králové nebo Liberce do středu Prahy).

Podle webu turkiyegazetesi.com.tr mají být jména zastávek metrobusu následující:

TÜYAP - Boğaziçi Caddesi - Büyükçekmece - Mimarsinan - Mimaroba-Sinanoba kavşağı - Güzelce - Bahçelievler Mahallesi - Kumburgaz - Kamiloba - Güvercin Deresi - Ahmet Ziylan - Selimpaşa - Altınkök Caddesi - Kavaklı Mahallesi - Kavaklı Kavşağı - Turgut Reis Caddesi - Müjdat Gürsu Caddesi - Silivri-2 Kavşağı - Mimar Sinan Caddesi - Sinekli Kavşağı - Silivri

Tyto informace ale nejsou oficiálně potvrzeny.


Istanbul (?): Do Silivri příměstským vlakem

Zřejmě roku 2007 za vlády starosty AKP Kadira Topbaşe istanbulská radnice zveřejnila informaci, že příměstský vlak trasy B2 z Halkali může být prodloužen tak, aby na druhém konci dosáhl až do centra Silivri. Jednalo se o projekt "Bahçeşehir-Silivri Banliyö Hattı Projeleri". Trasa B2 je vlastně pokračováním trasy Marmaraye, pouze s drasticky nižší frekvencí vlaků (alespoň v současné době). Problém je v tom, že to spadá pod Ministerstvo dopravy a infrastruktury. Nakolik to byl jen nápad radnice a jak daleko byla spolupráce s ministerstvem (byla-li nějaká), to už se dnes asi nedozvíme.


schéma B1 neboli Marmaray (zeleně) a plánovaného vlakového spojení B2 (modře) nejasného původu (zdroj: rayhaber.com)


Vlakové spojení mělo být součástí dopravního řešení pro Istanbul pořádající olympijské hry roku 2020. A protože se dodnes v Istanbulu žádné olympijské hry nepořádaly, projekt nedopadl, takže i vlak do Silivri vzal za své (původní web istanbul2020.com.tr již neexistuje).

Přesně před osmi lety (tedy 8. února 2016) se tehdejší ministr dopravy Binali Yıldırım bránil, že jeho ministerstvo nikdy neřeklo, že bude vlakové spojení do Silivri stavět, že šlo o projekt Istanbulu a že oni mohou mít oproti Istanbulu odlišné názory (PPT dokument istanbulské radnice již není k dispozici). Tisk zmiňoval tuto trasu z plánů města Istanbulu v létě roku 2007.

MIMOCHODEM: Kadir Topbaş byl zvolen do pozice starosty Istanbulu dvakrát, takže roku 2016 starostou ještě byl. Je nutno podotknout, že již měl rozpory s vlastní stranou a že na post starosty rok poté 22. září 2017 rezignoval. Na jeho pozici byl radou města zvolen Mevlüt Uysal, který vládl až do řádných voleb v březnu 2019. Jeho kritik z postu ministra dopravy Binali Yıldırım kandidoval, ale vyhrál jeho oponent Ekrem İmamoğlu. Po zrušení výsledku voleb se znovu volilo v červnu, kdy İmamoğlu nad Yıldırımem vyhrál s ještě větším náskokem.

Ministerstvo dopravy je řízeno ministrem za stranu AKP, takže se nedá říci, že by spolupráce se společností Metro Istanbul probíhala hladce (pokud vůbec nějaká spolupráce funguje). Lze ale očekávat, že své plány bude naopak velmi slaďovat s úřady města Istanbul, pokud by ne starostenský post usedl jejich kandidát.

MIMOCHODEM: Nelze přehlédnout, že o co více se mluví, o to je jasnější nakolik se jedná spíš o bouchání do stolu a pouhé nápady nebo nehotové plány než finální projednané plány s konkrétními trasami, kterými se osoby nebo organizace mohou chlubit.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...