Přeskočit na hlavní obsah

Letošní turecké volby skoro nemají guerillový marketing

Před rokem před dvojími volbami bylo Turecko zaplaveno nápisy na zdech, na chodnících a na silnicích, případně i přes plakáty a billboardy politické konkurence. Předchozí roky se sprejovalo, psalo a naproti tomu bílilo, ale tyto volby s těmito praktikami strany, zdá se, skončily.

Letos (zřejmě) používá tento způsob pouze strana Yeniden Refah Partisi. Jejich logo a slogany jsou nasprejovány na chodníky, zdi či kontejnery na odpadky. Tato strana nemá žádnou šanci získat post starosty celého Istanbulu, zkouší to alespoň na úrovni istanbulských městských obvodů, avšak s malou nadějí. Jiná je situace v sousední provincii Kocaeli, kterou chce strana YRP uchvátit v komunálních volbách. Je nutno přiznat, že mají šanci.


Guerillový marketing voleb 2024

Co nacházejí lidé v Istanbulu na chodnících, zdech... i jinde?


 (zdroj: archiv autora)


Letos je překvapivě velký klid, který je porušen snad jen stranou Yeniden Refah. Veřejnostní totiž tento způsob nemusí být vnímán pozitivně a může se obrátit v neprospěch propagované strany.


 (zdroj: archiv autora)


Před rokem se hodně sprejovalo po zdech. Letos si tato strana našla nový cíl. Jsou to kontejnery na odpadky. To je sice vidět, často v úhlu pohledu chodců. Stále příliš mnoho lidí se ale neobtěžuje dojít desítky metrů k nejbližšímu kontejneru, ale ponechá či pohodí odpad u nejbližšího stromu či sloupu.


na dlaždicích chodníku (zdroj: archiv autora)


Kontejnery i chodník mají výhodu v tom, že se reklama nedá snadno zničit. V případě zdí velmi aktivní radnice nechaly guerillovou reklamu přetřít, takže na místě zůstala hodiny až dny, ne déle (nikde i roky).

MIMOCHODEM: V původním slova smyslu guerillový marketing využívá utajených a případně i nelegálních akcí. Příkladem je McDonalds v Ústí nad Labem (viz snímek níže), což bylo zdokumentováno přesně před deseti lety (koncem března 2014). Bohužel v poslední době došlo k významovému posunu, kdy se zaměňují pojmy guerillový marketing a virální marketing, případně marketing s vtipným a/nebo neobvyklým nápadem.


guerillový marketing v Ústí nad Labem (zdroj: wikimedia.org)


Guerillový marketing voleb 2023

Podívejme se o co lidé v Istanbulu přicházejí, co bylo před rokem na chodnících a zdech:


vlevo Meral Akšener (Iyi Parti), vpravo ,Kemal Kılıçdaroğlu (CHP) (zdroj: archiv autora)


A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,