Před rokem před dvojími volbami bylo Turecko zaplaveno nápisy na zdech, na chodnících a na silnicích, případně i přes plakáty a billboardy politické konkurence. Předchozí roky se sprejovalo, psalo a naproti tomu bílilo, ale tyto volby s těmito praktikami strany, zdá se, skončily.
Letos (zřejmě) používá tento způsob pouze strana Yeniden Refah Partisi. Jejich logo a slogany jsou nasprejovány na chodníky, zdi či kontejnery na odpadky. Tato strana nemá žádnou šanci získat post starosty celého Istanbulu, zkouší to alespoň na úrovni istanbulských městských obvodů, avšak s malou nadějí. Jiná je situace v sousední provincii Kocaeli, kterou chce strana YRP uchvátit v komunálních volbách. Je nutno přiznat, že mají šanci.
Guerillový marketing voleb 2024
Co nacházejí lidé v Istanbulu na chodnících, zdech... i jinde?
![]() |
(zdroj: archiv autora) |
Letos je překvapivě velký klid, který je porušen snad jen stranou Yeniden Refah. Veřejnostní totiž tento způsob nemusí být vnímán pozitivně a může se obrátit v neprospěch propagované strany.
![]() |
(zdroj: archiv autora) |
Před rokem se hodně sprejovalo po zdech. Letos si tato strana našla nový cíl. Jsou to kontejnery na odpadky. To je sice vidět, často v úhlu pohledu chodců. Stále příliš mnoho lidí se ale neobtěžuje dojít desítky metrů k nejbližšímu kontejneru, ale ponechá či pohodí odpad u nejbližšího stromu či sloupu.
![]() |
na dlaždicích chodníku (zdroj: archiv autora) |
Kontejnery i chodník mají výhodu v tom, že se reklama nedá snadno zničit. V případě zdí velmi aktivní radnice nechaly guerillovou reklamu přetřít, takže na místě zůstala hodiny až dny, ne déle (nikde i roky).
MIMOCHODEM: V původním slova smyslu guerillový marketing využívá utajených a případně i nelegálních akcí. Příkladem je McDonalds v Ústí nad Labem (viz snímek níže), což bylo zdokumentováno přesně před deseti lety (koncem března 2014). Bohužel v poslední době došlo k významovému posunu, kdy se zaměňují pojmy guerillový marketing a virální marketing, případně marketing s vtipným a/nebo neobvyklým nápadem.
![]() |
guerillový marketing v Ústí nad Labem (zdroj: wikimedia.org) |
Guerillový marketing voleb 2023
Podívejme se o co lidé v Istanbulu přicházejí, co bylo před rokem na chodnících a zdech:
![]() |
vlevo Meral Akšener (Iyi Parti), vpravo ,Kemal Kılıçdaroğlu (CHP) (zdroj: archiv autora) |
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat