Přeskočit na hlavní obsah

Seat po řadě Cupra připravuje speciální modely pro Turecko

Španělský výrobce automobilů značky Seat z rodiny Volkswagen se rozhodl vytvořit dceřinou společnost zaměřenou na motoristický sport a vysokovýkonné automobily, jejichž modely by měly značku Cupra. Pro turecký trh připravuje speciální modely. A není sám.


Cupra

Podle české Wiki je SEAT CUPRA, S.A.U., dceřinou společností španělského výrobce automobilů SEAT se zaměřením na motoristický sport a vysokovýkonné automobily, které nabízí pod značkou CUPRA. Tato organizační jednotka dříve nesla označení SEAT Sport.



Tureckými zákazníky byla tato značka přijata nejen jako sportovní. Začalo se proslýchat, že Seat zvolil toto slovo záměrně s clem přesunout výrobu právě do Turecka, aby tureckým klientům připadlo známé.

Čupra je totiž lidová zkomolenina oficiálního jména čipura, což je druh oblíbené mořské ryby.


Levrek

Proslýchá se, že Seat hodlá vytvořit ještě jednu značku. Protože sportovně zaměřené vozy nesou název, Cupra, modely pro rodinu by se měly prodávat pod novou značkou Levrek.

Neoficiální informace hovoří o tom, že vedle velkého modelu Levrek by se měly objevit malé modely nazvané Hamsi.


Opel přejmenovává model Mokka

Turecko jako pravlast zpracování kávy je v posledních letech čím dál tradičnější. Začalo se to projevovat ve stále silnější nevoli k zahraničním produktům i jménům. To si uvědomil německý výrobce Opel, který se rozhodl svůj stávající model Mokka přejmenovat. V průběhu tohoto roku má proběhnout slavnostní přejmenování na "Türk Kahvesi". Partnerem se podle předběžných informací má stát společnost ‎Kurukahveci Mehmet Efendi.


Lokální jména jsou tureckou tradicí

Fiat byl znám svou štědrostí v "rozdávání" licencí. Model Fiat 131 se licenčně vyráběl v Turecku ve firmě Tofaş v Burse pod názvem Tofaş Murat 131, dále Fiat 131 Mirafiori CL pod místním názvem Tofaş Şahin, Fiat 131 Panorama CL pod místním názvem Tofaş Kartal nebo Fiat 131 Supermirafiori pod názvem Tofaş Doğan. Podobně se objevil také na polském trhu jako Polski FIAT 131p, na španělském trhu jako SEAT 131. Poté se na tuto praktiku na dlouhou dobu zapomnělo. Poslední spoluprací založenou na přejmenování je model Tipo, který se v Turecku jmenuje Egea (na počest Egejského moře), v Mexiku jako Dodge Neon.

MIMOCHODEM: K přejmenování dotlačil místní trh československého výrobce Škodu francouzský trh. Model Škoda 105 se musel přejmenovat na Škoda 1050, aby nedošlo k záměně. Francouzský výrobce Peugeot má totiž na francouzském trhu monopol na značení vozů tříčíselným značením s tím, že prostřední číslo je nula. A Peugeot 104 se vyráběl od roku 1972 do května 1988, příchod Škody 105 by ve stejné době znamenal jasný útok. Zajímavé je, že na rozdíl od modelů jiných řad (305, 405, 505, 605) se Peugeot nikdy nedočkal model 105; toto označení se raději přeskočilo na model 106, který se vyráběl v letech 1991 až 2003.

Tak je to v Turecku i na apríla se vším.

Patrik Veselík

#april

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...