Španělský výrobce automobilů značky Seat z rodiny Volkswagen se rozhodl vytvořit dceřinou společnost zaměřenou na motoristický sport a vysokovýkonné automobily, jejichž modely by měly značku Cupra. Pro turecký trh připravuje speciální modely. A není sám.
Cupra
Podle české Wiki je SEAT CUPRA, S.A.U., dceřinou společností španělského výrobce automobilů SEAT se zaměřením na motoristický sport a vysokovýkonné automobily, které nabízí pod značkou CUPRA. Tato organizační jednotka dříve nesla označení SEAT Sport.
Tureckými zákazníky byla tato značka přijata nejen jako sportovní. Začalo se proslýchat, že Seat zvolil toto slovo záměrně s clem přesunout výrobu právě do Turecka, aby tureckým klientům připadlo známé.
Čupra je totiž lidová zkomolenina oficiálního jména čipura, což je druh oblíbené mořské ryby.
Levrek
Proslýchá se, že Seat hodlá vytvořit ještě jednu značku. Protože sportovně zaměřené vozy nesou název, Cupra, modely pro rodinu by se měly prodávat pod novou značkou Levrek.
Neoficiální informace hovoří o tom, že vedle velkého modelu Levrek by se měly objevit malé modely nazvané Hamsi.
Opel přejmenovává model Mokka
Turecko jako pravlast zpracování kávy je v posledních letech čím dál tradičnější. Začalo se to projevovat ve stále silnější nevoli k zahraničním produktům i jménům. To si uvědomil německý výrobce Opel, který se rozhodl svůj stávající model Mokka přejmenovat. V průběhu tohoto roku má proběhnout slavnostní přejmenování na "Türk Kahvesi". Partnerem se podle předběžných informací má stát společnost Kurukahveci Mehmet Efendi.
Lokální jména jsou tureckou tradicí
Fiat byl znám svou štědrostí v "rozdávání" licencí. Model Fiat 131 se licenčně vyráběl v Turecku ve firmě Tofaş v Burse pod názvem Tofaş Murat 131, dále Fiat 131 Mirafiori CL pod místním názvem Tofaş Şahin, Fiat 131 Panorama CL pod místním názvem Tofaş Kartal nebo Fiat 131 Supermirafiori pod názvem Tofaş Doğan. Podobně se objevil také na polském trhu jako Polski FIAT 131p, na španělském trhu jako SEAT 131. Poté se na tuto praktiku na dlouhou dobu zapomnělo. Poslední spoluprací založenou na přejmenování je model Tipo, který se v Turecku jmenuje Egea (na počest Egejského moře), v Mexiku jako Dodge Neon.
MIMOCHODEM: K přejmenování dotlačil místní trh československého výrobce Škodu francouzský trh. Model Škoda 105 se musel přejmenovat na Škoda 1050, aby nedošlo k záměně. Francouzský výrobce Peugeot má totiž na francouzském trhu monopol na značení vozů tříčíselným značením s tím, že prostřední číslo je nula. A Peugeot 104 se vyráběl od roku 1972 do května 1988, příchod Škody 105 by ve stejné době znamenal jasný útok. Zajímavé je, že na rozdíl od modelů jiných řad (305, 405, 505, 605) se Peugeot nikdy nedočkal model 105; toto označení se raději přeskočilo na model 106, který se vyráběl v letech 1991 až 2003.
Tak je to v Turecku i na apríla se vším.
Patrik Veselík
#april
Komentáře
Okomentovat