Od 1. ledna 2024 turecké ministerstvo obchodu vyžaduje od všech restaurací v zemi, aby měli ceníky před vchodem do podniku, stejně tak na každém stole.
Problém s cenovkami byl velkou nepříjemností pro zákazníky jak tuzemské, tak zahraniční. Zákazníci se často museli spolehnout na slovní popis nabídky stejně tak jako na jejich ceny. A když už existovaly menu, tak chyběly ceny. Nepozorný zákazník tak nevěděl cenu toho, co konzumuje, což právě v takových podnicích znamenalo až příliš často, že nabídka bude předražená.
![]() |
zdroj: dha.com.tr |
MIMOCHODEM: Turecko je zemí, kde se preferuje slovní kontakt před písemným. To je znát například na nabídkách volných minut mobilních tarifů. Lidé si raději zatelefonují, než aby si poslali dopis, email nebo SMS. Také při kontaktu s úřady je oblíbená telefonická služba oproti webu. Na druhou stranu to umožňovalo nepoctivým obchodníkům zneužít situace. Tomu se ministerstvo začalo aktivně bránit.
![]() |
kontrola vnějšího ceníku v Izmiru (zdroj: egesonhavadis.com) |
Nařízení platí pro stravovací zařízení obecně, tedy jak pro klasické restaurace, ale také pro pivnice, bary, cukrárny, kavárny apod. Po čtvrt roce čekání ministerstvo zahájilo sérii kontrol. První kontrolované provincie jsou Istanbul, Ankara a Izmir. Kontrol se týká také správnost daňového zařazení, což se ukázalo jako problematické u řady kontrolovaných míst.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat