Přeskočit na hlavní obsah

Dnes začíná přímé vysokorychlostní vlakové spojení z Istanbulu do Sivasu

Zdá se to jako drobnost, ale pro nečekaně velké množství lidí je to velká pomoc. Turecko již postavilo YHT železniční síť jak z Istanbulu do Ankary, tak z Ankary do Sivasu. Ode dneška turecké železnice zařadily také přímé YHT spojení z Istanbulu do Sivasu, tedy trasu více než 1000 kilometrů dlouhou.


Co je Sivas?

Sivas je hlavní město stejnojmenné provincie ve vnitřní Anatolii (velmi zhruba uprostřed Turecka, na východ od Ankary). Město leží v nadmořské výšce 1278 metrů v širokém údolí řeky Kızılırmak. Česká Wikipedie zmiňuje pouze úmrtí a masakr, ale již se nezmiňuje o věhlasné architektuře ze 13. století s někdejší Seldžucké říše (další turecká říše, konkurent Osmanské říši).

Provincie Sivas je velmi proslavená okresem Kangal, odkud pochází slavný pastevecký pes, kterému se v Turecku říká "sivasský pes" nebo častěji "kangal" podle tvaru jeho ocasu se stejným slovem říká klobáse stejného tvaru.


První část: Istanbul > Ankara

Turecko se po vzoru dalších zemí také rozhodlo, že vybuduje síť vysokorychlostní železnice. První byla trasa mezi největším a mezi hlavním městem, tedy z Istanbulu do Ankary. Začalo se budovat z Ankary směrem do Istanbulu. Nejdřív byl 13. března 2009 zprovozněn úsek Ankara - Polatlı - Eskişehir, poté byl prodloužen 25. července 2014 až do okrajové čtvrti Istanbulu zvané Pendik. Tím se tedy technicky obě města propojila, ale Pendik je přece jen okraj vzdálený desítky kilometrů od středu města (natož od opačného konce). Až 12. března 2019 byla YHT železnice prodloužena, takže vedla i z Pendiku do Halkalı.

Když se to napíše takto stručně, zní to jako banalita. Znamenalo to ale vybudování železničního tunelu na dně Bosporského průlivu, což znamenalo také detailně zmapovat proudy i podloží. Spojení z Pendiku do Halkalı bylo otevřeno také pro YHT, ale především jako příměstská železnice pod obchodním názvem Marmaray.

Sdílení stejné železniční tratě mezi Marmaray a vlaky YHT sice zlevňuje celek, ale také to znamená velké zdržení pro vlaky YHT napříč Istanbulem, které mají do vysokorychlostní železnice velmi daleko. Toto se má vyřešit železničním spojením mezi oběma místy přes třetí most, takže objedou Istanbul velkým obloukem, zato rychle.

MIMOCHODEM: Při pohledu na trasu z Istanbulu do Ankary se nelze ubránit pocitu, že tato velmi klikatá trasa objíždí řadu měst, ale jízdní doba mezi oběma velkoměsty se neúměrně prodlužuje. Proto vznikl plán na vybudování SHT, super rychlé železnice, která by vedla jednak napřímo, jednak se zvýšenou maximální rychlostí na 400 km/h. Cílem je dosáhnout stavu, kdy bude možné jet "ráno tam, večer zpět".


Druhá část: Ankara > Sivas

Je to zhruba rok (přesně 26. dubna 2023), co ministr dopravy slavnostně odstartoval vysokorychlostní železniční spojení z Ankary do Sivasu (psali jsme Turecký rychlovlak z Ankary do Sivasu zprovozněn, na měsíc zdarma). Tato trasa vede co se týče směru bezproblémově, přímo na východ na Sivas.

Předchozí standardní vlakové spojení bylo o 200 kilometrů delší a trvalo zhruba 12 hodin. Nyní je 405 namísto 603 kilometrů a trvá velmi zhruba 2 hodiny.


Dohromady: Istanbul > Sivas

Přímé vlaky znamenají výrazný pokrok. Doposud totiž byly (kromě soukromé dopravy) tyto alternativy pozemní dopravy:

Přímé autobusy z Istanbulu do Sivasu mají maximální rychlost omezenou na 100 km/h na dálnicích, navíc s řadou přestávek. Celou trasu autobus ujede přibližně za 13,5 hodiny.



YHT vlakové spojení s přestupem Istanbul > Ankara a Ankara > Sivas je rychlejší než autobusové spojení. Trvá pouze 8 hodin 18 minut (tedy o více než 5 hodin rychleji). Navíc základní cena 905 lir za YHT této variantě také dává přednost.



Vysokorychlostní vlak YHT Istanbul > Sivas ujede stejnou trasu za něco přes 7 hodin, což je úspora 6 hodin oproti autobusu (tedy téměř na polovinu) nebo jednu hodinu oproti přestupu. Další úsporou je cena, kdy autobus vyjde na asi 1200 lir (nyní), zatímco vlak YHT je zatím stanoven na 905 lir.


Technické parametry

V rámci Istanbulu vyjíždějí vlaky směrem na Sivas z asijského nádraží Söğütlüçeşme. Z Istanbulu odjíždějí vlaky denně v 8:40 hodin a do Sivasu dorazí v 15:58 hodin. Ze Sivasu bude odjíždět ve 13:00 a do Istanbulu dorazí ve 20:08.

Délka tratě je 1026,717 km. Turecké železnice na tuto trasu nasazují vlak HT 80000, který využije elektrifikace 25 kV 60 Hz při provozní rychlosti až 250 km/h.


Proč je toto spojení pro Istanbul klíčové?

Znalci Turecka se mohou podivovat co je na propojení mezi největším městem a provinčním městem tak důležité také pro Istanbul. Vždyť klíčové by mělo být spojení mezi největším městem (tedy Istanbulem) a mezi hlavním a administrativním městem (tedy Ankarou).

Vedle obchodních vazem tu jsou ale vazby osobní. Největší skupinou obyvatel Istanbulu nejsou rodilí istanbulčané, ale právě ti, kteří pocházejí z provincie Sivas.

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...