Přeskočit na hlavní obsah

Istanbulské ostrovy válčí o dopravu, řada zatčených

Pokusy o změnu veřejné dopravy na Princových ostrovech v tureckém Istanbulu za poslední čtyři roky dospěly do tak kritického bodu, že občané Ostrovů demonstrovali proti novým minibusům, lehali si před ně, takže bylo 9 osob zatčeno zasahující policií. O co tam vlastně jde?

Istanbulská veřejnost postřehla několik dílků mozaiky v posledních letech, ale pořádně se ani místní (tedy sice Istanbulčané, ale nebydlící na Ostrovech) v problematice nevyznali. Naštěstí nám pomohla místní občanka Irma a osvětlila komplikovanou situaci.


Jak se Ostrovy liší od zbytku Istanbulu?

Nejdříve se podívejme na zub tomu co vlastně istanbulské Princovy ostrovy jsou a co představují. Jedná se o skupinu devíti malých ostrovů v Marmarském moři na jih od asijské části města. Mají dohromady jen něco přes 16 tisíc obyvatel (tedy asi jako Česká Třebová) s tím, že obydlené jsou jen čtyři ostrovy. Ostrovy sloužily po staletí pro letní i trvalý pobyt istanbulské smetánky, takže ostrovy mají vysoké procento dřevěných luxusních vil, často pod ochranou památkářů. Právě zajímavé budovy jsou součástí turistického ruchu. Turistů bývá na ostrovech často více než místních. Ostrovy jsou totiž oblíbenou víkendovou destinací obyvatel Istanbulu, které výlet spojí také s romantickou cestou lodí, jediným prostředkem hromadné dopravy, kterým se lze na ostrovy dostat (v rámci istanbulské hromadné dopravy). Poprvé měly lodě  spojující Istanbul a Ostrovy vyplout od Galatského mostu roku 1846 (na lodě se nastupovalo přímo z tehdejšího mostu, který byl mnohem nižší než most současný).

MIMOCHODEM: Pro lepší pochopení názvosloví si připomeňme, že turecky se "ostrov" řekne "ada", v množném čísle "ostrovy" se řekne "adalar". Proto jméno největšího ostrovu "Büyükada" je "Velký ostrov". A pak tu máme Google Mapy, které největšímu ostrovu říkají "Svatý Adalar".

Na ostrovech jsou zakázána auta. Místní ulice jsou typicky úzké, dopravu zde po staletí obstarávaly koňmi tažené vozy, místně zvané fayton, česky faetony. Ty byly dostatečně úzké, takže se dva protijedoucí mohly na úzkých ulicích vzájemně vyhnout.


Jaké jsou rozdíly v koňmi taženými vozidly?

Například v Praze se od roku 1879 rozlišovaly vozy tak, že menší nájemný vůz pro dva pasažéry se nazýval drožka, zatímco větší pro čtyři pasažéry byl fiakr (označení pochází ze jména pařížského hotelu zvaného Hôtel de Saint Fiacre na Rue Saint-Martin. Právě kvůli jménu hotelu se Svatý Fiacrius neboli Fiacrius z Meaux stal patronem taxikářů).

MIMOCHODEM: Slovo "drožka" sice do češtiny přišlo z německého Droschke, ale to pochází z ruského "дрожки" [drožki], což je odvozeno od slova "droga" (cesta). Povědomí o tomto pojmu přešlo z ruského Petrohradu, což byla výkladní skříň Ruského impéria (slovo Droschke používali Němci žijící v Petrohradě a Pobaltí již v 18. století). Roku 1815 (některé zdroje uvádějí 1811) byly v pruském Berlíně zavedeny Warschauer Droschken (varšavské drožky). Zde je nutno připomenout, že po třetím dělení Polska roku 1795 byla Varšava spolu se západní částí někdejšího Polska součástí Pruska. Dlouho po zavedení automobilové dopravy se v řadě velkoměst Německa i Česka používalo pro taxi lidové označení drožka.


Büyükada č. p. 1196 s faetonem / fiakrem v popředí; foceno 15. 7. 2000 (zdroj: wikimedia.org)

Kočár byl soukromý dopravní prostředek, povoz je dopravní prostředek v zemědělství (obdoba dnešního nákladního automobilu). Faeton byl také soukromým prostředkem, a to sportovní otevřený kočár, oblíbený hlavně na přelomu 18. a 19. století (Volkswagen použil název Phaeton pro svůj luxusní osobní automobil typu sedan). Ovšem ve 20. století se začaly kategorie zaměňovat, takže se někde i fiakrům začalo říkat drožka, případně vozům pro lidi se začalo říkat souhrnně kočár.


Koně trpí, nahraďme je

Zřejmě prvním krokem, o kterém se ani místní nezmiňují, byl pokus z června 2018 na  menším ostrově Kınalıada (menší z Princových ostrovů) použít namísto koňských kočárů elektrické. Ostatních ostrovů se to nedotklo.




Koně trpí, zakažme je

Zdravotní stav koňů na Ostrovech se stalo tématem vrcholných politiků Turecka již v červnu 2018. Poukazovalo se například na to, že není dostatek místa pro ustájení všech, nebo že na ostrovech chybí nemocnice pro koně a že jediná v Istanbulu je v městském obvodu Avcılar, kde zase nejsou koně.

Prvním krokem byl zákaz klasických kočárů tažených koňmi. Tento druh dopravy vídáme také v Praze nebo Vídni a je určen typicky pro turisty. Jenže klimatické podmínky ve střední Evropě a na istanbulských ostrovech jsou velmi odlišné, navíc péče o ona zvířata byla také odlišná. Ochránci přírody i běžní lidé se začali často podvyživených zvířat zastávat, až nakonec byl tento způsob dopravy na ostrovech roku 2020 zakázán.

Dne 16. ledna 2020 bylo rozhodnutím přijatým na zasedání městské rady Istanbulu období koňských povozů zcela ukončeno. Od 30. července 2020 začala být doprava na Ostrovech provozována jen elektromobily.

To vypadalo jako konec utrpení zvířat a počátek skvělých časů. Ale chyba lávky.


Elektrické minibusy I. "Adabüs"

Tématem vrcholných politiků se již roku 2018 staly nové úzké otevřené minibusy pro 12 pasažérů. Tento druh dopravy je určen především pro místní, je organizován do několika pravidelných linek.


otevřená verze Adabüsu z roku 2018 (zdroj: aa.com.tr)


Později byly přijaty nové modely. Ty se pro řadu lidí jevily jako nedůstojné a příliš barevné, ale "Adabüsy" se na Ostrovech zabydlely.



Například na ostrově Büyükada (v překladu Velký ostrov) bylo pět linek pojmenovaných BA1 až BA5, ovšem dnes se společnost IETT zmiňuje pouze o třech z nich.


ceník ostrovní MHD (zdroj: iett.istanbul)


Ostrovní městská doprava se od té velkoměstské odlišuje také tím, že má vlastní kartový systém pro placení zvaný Adakart (pro připomenutí zbytek Istanbulu používá IstanbulKart).


Elektromobily. Adamini

Na ostrovech se objevily také malé elektromobily pro tři pasažéry, což je obdoba taxi nebo předchozích koňmi tažených vozů. Jsou tedy určeny hlavně pro turisty.


Adamini


Na rozdíl od prvních elektrických minibusů jsou tyto malé automobily opatřeny certifikací pro provoz.


Elektrické minibusy II.

Radnice velkoměsta Istanbulu spolu s místní radnicí na Princových ostrovech a istanbulskou městskou dopravou IETT rozhodly na Ostrovy nasadit elektrické minibusy e-Jest pro 20 osob, které se používají také ve zbytku Istanbulu (tam ale na spalovací motor), které na rozdíl od otevřených vozů mají klimatizaci (na druhou stranu otevřené vozy nají "průvan", takže klimatizace není příliš potřebná). To se sice zdá jako dobrý počin při unifikaci dopravy, ale tvrdě narazili. Ostrovy jsou natolik unikátní a odlišné od zbytku Istanbulu, že se dočkaly prudkého odporu místních.

Problémem jsou právě příliš úzké ulice, takže běžné široké minibusy se na nich již nevyhnou a činí závažný problém také ostatní dopravě na Ostrovech. Ali Ercan Akpolat z CHP získal při posledních volbách sice rekordní zisk přes 55 %, ale současný problém s dopravou jeho popularitu poškodil. On sám těsně po volbách při rozhovoru v dubnu uvedl, že je proti novým minibusům.


souboj minibusů na Ostrovech: dosavadní (vlevo) a nový (vpravo), oba pro 13 osob (zdroj: x.com/rirmak/)


Problémem je také to, že Ostrovy jsou příliš malé a počet specializovaných vozů je příliš malý, takže není pro výrobce takových dopravních prostředků atraktivní. To se potvrdilo při výběrových řízeních, kdy se přihlásil jeden nebo i se nepřihlásil žádný výrobce.


IETT: Ne dobře tomu rozumíte...

Provozovatel městské hromadné dopravy obhajuje použití nových minibusů následovně:

  • Někteří obyvatelé ostrova tvrdí, že v okrese Adalar by neměla existovat žádná veřejná doprava a že dopravu v Adalaru lze zajistit pěšky
  • İETT pokračoval ve své činnosti v oblasti veřejné dopravy se 40 třináctimístnými elektrickými vozidly třídy L bez registrace
  • Doba platnosti povolení k užívání 13místných, elektrických, neregistrovaných vozidel třídy L uděleného UKOME vypršela 30. dubna 2024
  • Do provozu byla uvedena vozidla, která musí být třídy M a registrovaná v souladu s právními předpisy
  • Nová vozidla byla vyrobena společně společnostmi ASELSAN a KARSAN v rámci projektu průmyslové spolupráce s Ministerstvem průmyslu a technologií Turecké republiky
  • Nulové emise, 100% elektrická, vhodná pro bezbariérový přístup
  • Vozidla se používají ve Francii, Německu, Itálii, Švýcarsku, Polsku, Chorvatsku, Japonsku, Portugalsku, Rumunsku, Španělsku, USA a Kanadě
  • o svátcích a víkendech se na Ostrovech zvyšuje počet počet lidí až na více než 60 tisíc, takže se tam musí dopravovat i turisté
  • Příjmy společnosti IETT pokrývají pouze 35 % jejích nákladů. Náklady na veřejnou dopravu dotuje istanbulská metropolitní obec.


Zde je kompletní soupis:

prohlášení radnice velkoměsta Istanbulu z 15. června 2024 (zdroj: x.com/istanbulbld/)


Dosavadní doprava byla ale také elektrická s nulovými emisemi (tedy v místě provozu). Podle vyjádření to vypadá, že daný minibus není jediný elektrický minibus na světě. Poznámka o financích podsouvá myšlenku "my to platíme, takže vy mlčte". Také argument, že se používají v jiných zemích není zrovna namístě, protože podmínky provozu jsou jiné. Namístě je argument o nárazově zvýšeném počtu osob na ostrovech, kdy návštěvníci i několikanásobně překonávají počet místních obyvatel a je nutné s tím počítat. Jsou to ale argumenty mířící jinam. Protestujícím vadí především rozměry nevhodné pro Ostrovy. Proti předchozím elektrobusům totiž protesty nebyly, naopak ty jsou obhajovány. Místní také podotýkají, že podobné množství turistů na Ostrovy přichází po celá desetiletí, takže ještě v době koňmi tažených vozů (tedy naposledy před čtyřmi lety).


Protesty

Ve první polovině května občanům Ostrovů se již začalo zajídat přehlížení a politické hrátky, takže Občanská iniciativa Ostrovů (Adalar Sivil İnisiyatifi) začala pořádat demonstrace.

Jak sdělili médiím, "obrátili jsme se na Centrum řešení Istanbulské metropolitní obce s využitím našeho práva na informace, ale již několik měsíců jsme nedostali žádnou jasnou odpověď ohledně nových minibusů. Ve zprávách v různých médiích a na sociálních sítích se objevilo tvrzení, že IETT si místo stávajících dvanáctimístných Adabusů nebo jako doplněk k nim objednala elektrický minibus s názvem "e-Jest", který je přibližně třikrát objemnější než stávající vozidla. Tato tvrzení nebyla ze strany představitelů společnosti IETT potvrzena ani jasně vyvrácena."

Rozbuškou další demonstrace bylo 10 minibusů, které byly na Ostrovy přivezeny 23. května v 6 hodin ráno (podle některých zdrojů již v 1:45 v noci).


protest 23. května 2024 proti minibusům (zdroj: aa.com.tr)


Tomu předcházela petice s podpisy velkého množství obyvatel Ostrovů (asi 4500 z celkových 16 tisíc, případně z 13682 voličů, protože volit nebo podepsat petici lze až od 18 let), která byla doručena všem zúčastněným radnicím či společnostem.

"Vyzýváme všechny, aby dodržovali zákon. Říkáme, že ostrovy patří nám všem. Opakovaně jsme uvedli, jak by měly být chráněny. Pojďme společně vytvořit generální plán dopravy a ukončit tento chaos. Ukončeme toto bezpráví, žádné jiné ostrovy neexistují."

Starosta Ostrovů následně vydal prohlášení:

"Od 23. května 2024 v důsledku reakcí a požadavků našich ostrovních občanů týkajících se vozidel, která začala být používána ve veřejné dopravě v rámci IETT, jsme se dohodli, že v pondělí 27. května v 13:00 uspořádáme veřejné setkání v zahradě městské rady Büyükada jako výsledek mého setkání s generálním ředitelem IETT İrfanem Demetem."

Na schůzce ředitel IETT prohlásil, že otevřeli výběrová řízení, ale nikdo se na ně nepřihlásil, žádná firma neměla zájem pro Ostrovy vyrobit 50 až 60 speciálních minibusů. Ovšem společnost Aselsan původně navrhla pro Ostrovy přijatelně malé vozidlo podobné silničním nostalgickým tramvajím, což bylo Ostrovany přijato pozitivně. Aselsan se do výběrového řízení také přihlásil, ovšem půl hodiny před koncem odstoupil. Na závěr schůzky se zřejmě vytvořil koncensus s tím, že se pokusí prodloužit povolení k používání stávajících elektrických úzkých minibusů.


Útoky na minibusy, zásahy policie, zatýkání

Oproti výsledkům schůzky byly na Ostrovy přivezeny další velké minibusy, takže obyvatelé protestovaly a pokoušely se zabránit odjezdu minibusů vlastními těly. Policie zasáhla a zatkla devět osob.

Beril Ünal z Občanské iniciativy Ostrovy řekla dokuz8haber proč nechtějí na Ostrovech velké minibusy: "Toto je místo uzavřené pro automobilovou dopravu. Žijeme tu klidný život s naší kočkou, psem, ježkem, kolem a trakařem. Nechceme, aby se to zkazilo. Nikdo proti tomu nic nenamítá, ať už je to vozidlo pro naše staré a postižené lidi, kteří jsou už tak v nouzi. Ale to, co tady chtějí udělat, je nacpat do těchto autobusů tisíce turistů, kteří sem přijíždějí, a vydělat na nich peníze, protože to je velmi výnosný byznys. Aniž by turisty informovali o procházce, naplní tyto obrovské minibusy Kartal-Pendik (blízké čtvrti Istanbulu "na pevnině", pozn. red.). My tyto azmanbusy nechceme. Jsme tady a nevzdáme se."



Obyvatelé ostrova včera (tedy v úterý 18. června) znovu protestovali proti minibusům, kterým říkají "Azmanbüs", s tím, že se jedná o chráněnou oblast a "pěší zónu". Policie zasáhla proti obyvatelům ostrova, kteří se sešli na náměstí Çınar v oblasti Büyükada a Kurşunburnu, kde se nachází garáž IETT. Jedna osoba, která při zásahu na náměstí Çınar zkolabovala, byla hospitalizována.


protest 16. června (zdroj: aa.com.tr/)


Policie rovněž zasahovala proti občanům, kteří se snažili zabránit odjezdu 13 minibusů z garáží IETT v oblasti Kurşunburnu. Někteří občané byli při zásahu zadrženi.

Na stranu protestujících se přidala například Istanbulská městská rada (İstanbul Kent Konseyi), přesněji řečeno její Pracovní skupina pro městskou kulturu a kulturní dědictví. Ta podotýká, že ostrovy jsou opravdu malé a že jejich klíčová doprava je pěšky nebo na kole, což nové nadměrně široké minibusy ignorují.

Stále hlasitěji se objevuje v protestech jméno starosty velkoměsta Istanbulu Ekrema İmamoğlua, který před lety využil ve své kampani Ostrovy, aby je potom opustil a ignoroval snahy o dialog s ostrovany.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

USA varují své občany v Turecku

[ AKTUALIZOVÁNO VE 14:01 ] Velvyslanectví USA na Velký pátek 29. března 2024 zveřejnilo varování pro své občany, které ale platí pro všechny cizince, které na území Turecka pobývají: Zprávy pro občany USA: Kontrola imigračních dokladů Velvyslanectví USA si je vědomo zvýšeného vymáhání imigračních zákonů v celé zemi. Podle tureckých zákonů musí mít všechny osoby v Turecku vždy u sebe průkaz totožnosti s fotografií a jsou povinny na požádání policii předložit své doklady. Turecká policie běžně kontroluje doklady totožnosti a imigrační doklady, včetně povolení k pobytu a/nebo vstupních razítek. Osoby, které nemohou okamžitě předložit doklady o své totožnosti, občanství a legální přítomnosti v Turecku, mohou být zadrženy nebo převezeny do deportačního centra.  Kontroly dokladů mohou být prováděny na policejních kontrolních stanovištích nebo úředníky na ulici či v jakékoli formě veřejné dopravy, včetně autobusů, vlaků a trajektů. Turecké orgány mohou být v civilu a nemusí být okamžitě ident

Tragické následky vichřice v Turecku: mrtví, nezvěstní, potopené lodě, záplavy, sníh, školní prázdniny

[ AKTUALIZACE V 13:55 ] Žáci a studenti Turecka měli skvělé rozloučení s týdenními podzimními prázdninami. Od pátku do pondělí bylo území skoro celé republiky a okolní moře bičováno vichřicí a silným deštěm. Rušeny byla jak lodní, tak letecká spojení. I tak se bohužel Turecko nevyhnulo ztrátám na životech. Sníh: Některé silnice musely být uzavřeny Začněme bílou nadílkou, která na některých místech severního Turecka dosáhla až půl metru. Některé silniční tahy byly vyřazeny z provozu i přes veškerou snahu silničářů. Na řadě míst pod velmi těžkým mokrým sněhem padaly stromy, objevily se i sesuvy půdy.  MIMOCHODEM : Někteří pod návalem emocí a informace o sněhu v Istanbulu sdílejí snímky zasněženého historického centra Istanbulu, spousty sněhu na některých známých ulicích. Snímky jsou sice pravé, ale z jiné doby. Sněžení přineslo sice nadílku do Istanbulu, ale zcela mimo historické centrum, dokonce většinou i mimo obydlené části města. Sorry folks, next time! silnice Orhaneli-Bursa na jih