Přeskočit na hlavní obsah

Stejné nové auto v Turecku 2x draží než v Česku, pro kupující více než třikrát

Dokonce i nejlevnější modely nejlacinějších značek patří v Turecku k luxusnější součásti života, dokonce někdy slouží k uložení peněz. Jak jsou na tom ceny v obou zemích při vzájemném porovnání? Jak ceny vypadají v poměru k minimální mzdě? Jak se do ceny promítá podpora elektromobilů?

Porovnejme si vozy, které se dovážejí do všech třech států a přitom patří k nejlevnějším a oblíbeným. Jednoznačně dovozové auto pro všechny tři země a zároveň nižší cenové kategorie je rumunská Dacia z koncernu Renault. Srovnejme tedy modely této značky. Ceny tedy zahrnují souhrn podmínek státu (daně, cla atd.) a cenovou politiku výrobce pro místní trh.


Přímé porovnání cen

Nejdříve si dejme dohromady nabídku. Ta je sice širší v Česku i na Slovensku, kde je typicky nejlevnějším modelem Dacia Sandero, ovšem ten se v Turecku na stránkách Dacia nenabízí. Proto se porovnávají jen ty modely, které se vyskytují ve všech třech státech. Porovnejme tedy Dacia Jogger, Duster, Sandero Stepway a Spring.



Zajímavé jsou cenové kategorie jednotlivých modelů. Zatímco v Česku či na Slovensku je ze zmíněných modelů jednoznačně nejlevnější Dacia Sandero Stepway, v Turecku je to překvapivě elektromobil Dacia Spring.

Při současném kurzu stojí 1 česká koruna 1,5 turecké liry, 1 euro stojí 38 lir. Pojďme si tedy představit doporučené ceny pro čtyři modely Dacia ve třech státech, sjednocené do stejné měny.



Jestliže otrocky přepočítáme cenu nejdražší model Dacia Jogger v Turecku s cenou v Česku, vychází v Turecku na 2,02násobek ceny (neboli za cenu jednoho Joggera v Turecku se v Česku pořídí dva).



Jak to vypadá pro Slovensko? Je to téměř jako z kopírovacího stroje. Pří porovnání Turecka a Slovenska vyjde Dacia Jogger dokonce na 2,11násobek slovenské ceny. Protože na Slovensku je elektromobil Dacia Spring dokonce dražší než Dacia Jogger, vychází porovnání mezi Tureckem a Slovenskem jen na 1,38násobek slovenské ceny.


Která Dacia je nejlevnější?

Výrobce v Česku a na Slovensku má ze společných modelů nejlevnější Dacia Sandero Stepway, který má v Česku cenu 85 % modelu Jogger (na Slovensku je to 90 %). Zajímavostí je, že v Turecku má stejný model 84 % ceny Joggeru.

Turecko má ale jednu zvláštnost. Model Dacia Spring se nabízí pouze za 68 % Joggeru, zatímco v Česku a na Slovensku stojí přibližně stejně jako Jogger (na Slovensku dokonce o 700 euro dráž). Důvodem může být turecká snaha preferovat elektromobily, protože Dacia Spring je elektrické vozidlo.

Jestliže zapomeneme na stejné modely a podíváme se na to nejlevnější značky Dacia pro každou zemi (bez ohledu, jestli se nachází i jinde), dostaneme mírně odlišný pohled.

xxx


Reálná cena v závislosti na kupní síle

Občané každého státu disponují svými příjmy, jejichž výše je v každé zemi odlišná. Vyjděme z minimální mzdy a porovnejme ji s cenou jednotlivých modelů v každé zemi. Česko má v současné době minimální čistou mzdu 18900 Kč, Slovensko 750 eur a Turecko 17.002 TL. Pro lepší představu si sumy přepočtěme do ostatních měn:



Jednoznačně nejnižší minimální mzdu má Turecko, jejichž 17.002 lir v přepočtu odpovídá 446 eurům nebo 11.188 korunám (přepočet se bude odlišovat podle aktuálního kursu). Nyní se podívejme za kolik minimálních mezd si mohou občané zmíněných tří států pořídit ten který model Dacie:



Nepoměr mezi střední Evropou a Tureckem je obrovský. Zatímco Dacia Jogger si lze ve střední Evropě pořídit zhruba za 22násobek minimální mzdy (v Česku za 22,5 a na Slovensku za 21,6násobek), v Turecku se jedná o 76,8násobek.

Samozřejmě každý rozumí tomu, že 22 je viditelně méně než 76,8. Při přepočtu si český kupující koupí 3,41x více či slovenská za 3,55x více za minimální mzdu než turecký při porovnání Dacia Joggeru. Co to znamená na trhu s automobily, tedy co si za to lze pomyslně pořídit v Česku nebo na Slovensku?



Zatímco za 76,8násobek minimální mzdy si v Turecku může kupující pořídit Dacia Jogger, v Česku za  si za 76,8násobek minimální mzdy (neboli 1,45 milionu Kč nebo na Slovensku za 57.500 eur) lze pořídit BMW X3, BMW M3 či BMW řady 5 sedan. Základní varianty modelů nejdražších řad Škoda Superb a Kodiaq se do daného limitu vejdou 1,5x (zajímavostí je fakt, že v Česku a v Turecku je dražší Superb než Kodiaq, na Slovensku je tomu obráceně).

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...