Přeskočit na hlavní obsah

Stejné nové auto v Turecku 2x draží než v Česku, pro kupující více než třikrát

Dokonce i nejlevnější modely nejlacinějších značek patří v Turecku k luxusnější součásti života, dokonce někdy slouží k uložení peněz. Jak jsou na tom ceny v obou zemích při vzájemném porovnání? Jak ceny vypadají v poměru k minimální mzdě? Jak se do ceny promítá podpora elektromobilů?

Porovnejme si vozy, které se dovážejí do všech třech států a přitom patří k nejlevnějším a oblíbeným. Jednoznačně dovozové auto pro všechny tři země a zároveň nižší cenové kategorie je rumunská Dacia z koncernu Renault. Srovnejme tedy modely této značky. Ceny tedy zahrnují souhrn podmínek státu (daně, cla atd.) a cenovou politiku výrobce pro místní trh.


Přímé porovnání cen

Nejdříve si dejme dohromady nabídku. Ta je sice širší v Česku i na Slovensku, kde je typicky nejlevnějším modelem Dacia Sandero, ovšem ten se v Turecku na stránkách Dacia nenabízí. Proto se porovnávají jen ty modely, které se vyskytují ve všech třech státech. Porovnejme tedy Dacia Jogger, Duster, Sandero Stepway a Spring.



Zajímavé jsou cenové kategorie jednotlivých modelů. Zatímco v Česku či na Slovensku je ze zmíněných modelů jednoznačně nejlevnější Dacia Sandero Stepway, v Turecku je to překvapivě elektromobil Dacia Spring.

Při současném kurzu stojí 1 česká koruna 1,5 turecké liry, 1 euro stojí 38 lir. Pojďme si tedy představit doporučené ceny pro čtyři modely Dacia ve třech státech, sjednocené do stejné měny.



Jestliže otrocky přepočítáme cenu nejdražší model Dacia Jogger v Turecku s cenou v Česku, vychází v Turecku na 2,02násobek ceny (neboli za cenu jednoho Joggera v Turecku se v Česku pořídí dva).



Jak to vypadá pro Slovensko? Je to téměř jako z kopírovacího stroje. Pří porovnání Turecka a Slovenska vyjde Dacia Jogger dokonce na 2,11násobek slovenské ceny. Protože na Slovensku je elektromobil Dacia Spring dokonce dražší než Dacia Jogger, vychází porovnání mezi Tureckem a Slovenskem jen na 1,38násobek slovenské ceny.


Která Dacia je nejlevnější?

Výrobce v Česku a na Slovensku má ze společných modelů nejlevnější Dacia Sandero Stepway, který má v Česku cenu 85 % modelu Jogger (na Slovensku je to 90 %). Zajímavostí je, že v Turecku má stejný model 84 % ceny Joggeru.

Turecko má ale jednu zvláštnost. Model Dacia Spring se nabízí pouze za 68 % Joggeru, zatímco v Česku a na Slovensku stojí přibližně stejně jako Jogger (na Slovensku dokonce o 700 euro dráž). Důvodem může být turecká snaha preferovat elektromobily, protože Dacia Spring je elektrické vozidlo.

Jestliže zapomeneme na stejné modely a podíváme se na to nejlevnější značky Dacia pro každou zemi (bez ohledu, jestli se nachází i jinde), dostaneme mírně odlišný pohled.

xxx


Reálná cena v závislosti na kupní síle

Občané každého státu disponují svými příjmy, jejichž výše je v každé zemi odlišná. Vyjděme z minimální mzdy a porovnejme ji s cenou jednotlivých modelů v každé zemi. Česko má v současné době minimální čistou mzdu 18900 Kč, Slovensko 750 eur a Turecko 17.002 TL. Pro lepší představu si sumy přepočtěme do ostatních měn:



Jednoznačně nejnižší minimální mzdu má Turecko, jejichž 17.002 lir v přepočtu odpovídá 446 eurům nebo 11.188 korunám (přepočet se bude odlišovat podle aktuálního kursu). Nyní se podívejme za kolik minimálních mezd si mohou občané zmíněných tří států pořídit ten který model Dacie:



Nepoměr mezi střední Evropou a Tureckem je obrovský. Zatímco Dacia Jogger si lze ve střední Evropě pořídit zhruba za 22násobek minimální mzdy (v Česku za 22,5 a na Slovensku za 21,6násobek), v Turecku se jedná o 76,8násobek.

Samozřejmě každý rozumí tomu, že 22 je viditelně méně než 76,8. Při přepočtu si český kupující koupí 3,41x více či slovenská za 3,55x více za minimální mzdu než turecký při porovnání Dacia Joggeru. Co to znamená na trhu s automobily, tedy co si za to lze pomyslně pořídit v Česku nebo na Slovensku?



Zatímco za 76,8násobek minimální mzdy si v Turecku může kupující pořídit Dacia Jogger, v Česku za  si za 76,8násobek minimální mzdy (neboli 1,45 milionu Kč nebo na Slovensku za 57.500 eur) lze pořídit BMW X3, BMW M3 či BMW řady 5 sedan. Základní varianty modelů nejdražších řad Škoda Superb a Kodiaq se do daného limitu vejdou 1,5x (zajímavostí je fakt, že v Česku a v Turecku je dražší Superb než Kodiaq, na Slovensku je tomu obráceně).

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Mapa Turecka s aktuální pozicí požárů

 Agentura AA zveřejnila souhrn aktuálních informací k současné vlně požárů, tedy počínaje 28. červencem, tedy z před šesti dny. Dosavadní skóre po půl dnech je následující: 85 požárů, 74 pod kontrolou, 11 hoří (30.7.) 98 požárů, 88 pod kontrolou, 10 hoří (31.7., viz  článek s detailním seznamem ) 107 požárů, 98 pod kontrolou, 9 hoří (31.7. v noci) 112 požárů, 107 pod kontrolou, 5 hoří (1.8. dopoledne) 129 požárů, 122 pod kontrolou, 7 hoří (v noci z 1. na 2. srpna) 132 požárů, 125 pod kontrolou, 7 hoří (2. srpna) zdroj: hurriyet.com.tr Jen v okresu Manavgat shořelo 30632 hektarů, jak bylo změřeno ze satelitních snímků. Teplota na povrchu dosahovala 95 stupňů. Snímky pořídily satelity Landsat-8 OLI (Operational Land Imager) z USA a Sentinel-2 (EU) 31. července 2021. Přestože na mapě není zakreslen požár v Manavgatu, jiné zdroje hovoří o tom, že požár stále není dohašen (včetně informací samotného ministerstva). Kde je neustále aktuální mapa požárů v Turecku, Řecku a okolí? ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Nehoda autobusu v severním Turecku má řadu obětí

Silnice mezi okresním městem Ezine a centrálním městem stejnojmenné provincie Čanakkale se dnes stala svědkem řetězové nehody. Srážkou osobního automobilu, linkového autobusu a nákladního auta vezoucího kmeny stromů si vyžádala několik obětí a desítky zraněných. Nehoda se stala ve 12:45 na silnici E87 v katastru obce Köprübaşı jen necelé 2 kilometry od městečka Ezine hned u benzinové pumpy. Nejdřív se převrátil nákladní automobil do protisměru, kde byly zasaženy také linkový autobus a osobní automobil. Linkový autobus byl společnosti Truva Turizm s poznávací značkou 17 AHT 624. Podle původní zprávy guvernéra provincie zahynuly 4 osoby, postupem času se počet zvýšil nejdřív na 6, poté na 8 osob. Podle posledních informací je zraněno 20 osob. zdroj: AA Guvernér provincie Čanakkale k neštěstí prohlásil: " Na místě bohužel přišlo o život celkem 5 našich občanů, včetně řidiče nákladního vozu a cestujících v autobuse. Ostatní zranění byli rychle převezeni do nemocnic, ale 3 ze zraněnýc...