Přeskočit na hlavní obsah

Letadlo po přistání v turecké Antalyi v plamenech

Obrovské štěstí měli pasažéři letu z Ruska do Turecka. Let A45051 (AZO5051) z Mezinárodního letiště Soči AER (nachází se 24 kilometrů od centra města a jen 6 kilometrů od hranice s Arménií) s vzletem v 19:40, na Letišti Antalya v Turecku přistál ve 21:34  po přistání na dráze 36R. Tam podle informací agentury DHA v motoru letadla typu Suchoj Superjet 100-95LR ruské výroby společnosti Azimut Airlines (Turecko jej označuje jako Azimuth Havayolları nebo Azamut Airlines; zřejmě překlep, který se kopíruje dál) vypukl požár. Zatímco u požáru zasahovaly rychle řízené týmy, 79 cestujících na palubě bylo evakuováno (toto číslo bylo později opraveno).

Ministerstvo dopravy Turecké republiky oznámilo, že z letadla, které začalo hořet. Týmy ARFF zasahovaly u požáru přibližně o 30 sekund později. Zatímco cestující byli evakuováni z pravé strany letadla, požár motoru byl uhašen. Bylo evakuováno 89 cestujících a 6 členů posádky. Bylo konstatováno, že při incidentu nedošlo k žádným zraněním a letadlo bylo odtaženo na parkovací místo. Uvádí se, že některá letadla čekající na přistání během incidentu kroužila ve vzduchu a letecký provoz se vrátil do normálu poté, co bylo letadlo s hořícím motorem odvezeno na parkovací pozici.

MIMOCHODEM: Město Soči je ruské lázeňské město, které se nachází na východě Černého moře u Kavkazu v Krasnodarském kraji. Roku 2014 se zde konaly zimní olympijské hry. Místo bylo řadu století pod vlivem Osmanské říše, ovšem po prohrané válce s Ruskem roku 1829 připadlo Rusku. To následně vystěhovalo tamní Čerkese pryč, aby na jejich místo dosadilo kubáňské kozáky a etnické Rusy. Město Soči vzniklo 21. dubna 1838 coby pevnost, zvaná nejdříve pevnost Alexandrija, od roku 1839 Navaginské opevnění a následné další změny, aby nakonec roku 1896 získalo jméno Soči podle tamní řeky.


požár ruského letounu na tureckém Letišti Antalya (zdroj: DHA)


Letadlo značené jako RA-89085 "Volha" je Suchoj Su95, ale též jako Suchoj SuperJet 100-95LR. Podobnými letadly s přibližně 100 pasažéry jsou Airbus A220 (též jako Bombardier CSeries), Antonov An-148, Irkut MS-21-200, Comac C909, Embraer E-Jets/E-Jets E2 nebo Mitsubishi MRJ 70/MRJ 90.


zdroj: x.com/HavaSosyalMedya/


Zástupce guvernéra letiště v Antalyi pan Suat Seyitoğlu uvedl, že v motoru letadla společnosti Azimut Airlines z Ruské federace vypukl v době přistání požár a že plameny byly uhašeny okamžitým zásahem. Seyitoğlu vysvětlil, že k požáru došlo právě během přistání: "Všichni cestující v letadle byli evakuováni bez zranění, díky Bohu se nikomu nic nestalo. V tuto chvíli neexistuje žádná negativní situace," řekl.


stav letounu po dohašení (zdroj: x.com/HavaSosyalMedya/)


Letoun po dohašení nejeví podle dostupných snímků a videí žádná viditelná poškození.


Informace z Ruska

Ruská informační agentura TASS o nehodě kromě jiného uvedla:

Hrubé přistání

  • Letadlo přistálo za špatného počasí.
  • Letadlo přistálo špatně kvůli střihu větru, vysvětlila letecká společnost.
  • Letadlo tvrdě narazilo do přistávací dráhy, což mohlo způsobit požár, řekl agentuře TASS letecký zdroj.


Reakce Ruska

  • Rusko udržuje úzký kontakt s úřady v Turecku s cílem pomoci postiženým ruským občanům.
  • Na místo incidentu odjeli ruští diplomaté.
  • Incidentem se zabývá ruský regulátor letecké dopravy Rosaviatsiya a ruský vyšetřovací výbor.

Zatím se turecká strana vyšetřující případ neodvážila cokoli tvrdit před ukončením vyšetřování zveřejňovat žádné informace (logicky), TASS již přišla s odvážnou teorií, že za požár motoru by mohlo být počasí a tvrdší přistání. Pokud by jen toto mohlo způsobit požár motoru, potom to může nemile vypovídat o kvalitě ruského letounu.

A tak je to ohledně Ruska se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...