Obrovské štěstí měli pasažéři letu z Ruska do Turecka. Let A45051 (AZO5051) z Mezinárodního letiště Soči AER (nachází se 24 kilometrů od centra města a jen 6 kilometrů od hranice s Arménií) s vzletem v 19:40, na Letišti Antalya v Turecku přistál ve 21:34 po přistání na dráze 36R. Tam podle informací agentury DHA v motoru letadla typu Suchoj Superjet 100-95LR ruské výroby společnosti Azimut Airlines (Turecko jej označuje jako Azimuth Havayolları nebo Azamut Airlines; zřejmě překlep, který se kopíruje dál) vypukl požár. Zatímco u požáru zasahovaly rychle řízené týmy, 79 cestujících na palubě bylo evakuováno (toto číslo bylo později opraveno).
Ministerstvo dopravy Turecké republiky oznámilo, že z letadla, které začalo hořet. Týmy ARFF zasahovaly u požáru přibližně o 30 sekund později. Zatímco cestující byli evakuováni z pravé strany letadla, požár motoru byl uhašen. Bylo evakuováno 89 cestujících a 6 členů posádky. Bylo konstatováno, že při incidentu nedošlo k žádným zraněním a letadlo bylo odtaženo na parkovací místo. Uvádí se, že některá letadla čekající na přistání během incidentu kroužila ve vzduchu a letecký provoz se vrátil do normálu poté, co bylo letadlo s hořícím motorem odvezeno na parkovací pozici.
MIMOCHODEM: Město Soči je ruské lázeňské město, které se nachází na východě Černého moře u Kavkazu v Krasnodarském kraji. Roku 2014 se zde konaly zimní olympijské hry. Místo bylo řadu století pod vlivem Osmanské říše, ovšem po prohrané válce s Ruskem roku 1829 připadlo Rusku. To následně vystěhovalo tamní Čerkese pryč, aby na jejich místo dosadilo kubáňské kozáky a etnické Rusy. Město Soči vzniklo 21. dubna 1838 coby pevnost, zvaná nejdříve pevnost Alexandrija, od roku 1839 Navaginské opevnění a následné další změny, aby nakonec roku 1896 získalo jméno Soči podle tamní řeky.
![]() |
požár ruského letounu na tureckém Letišti Antalya (zdroj: DHA) |
Letadlo značené jako RA-89085 "Volha" je Suchoj Su95, ale též jako Suchoj SuperJet 100-95LR. Podobnými letadly s přibližně 100 pasažéry jsou Airbus A220 (též jako Bombardier CSeries), Antonov An-148, Irkut MS-21-200, Comac C909, Embraer E-Jets/E-Jets E2 nebo Mitsubishi MRJ 70/MRJ 90.
![]() |
zdroj: x.com/HavaSosyalMedya/ |
Zástupce guvernéra letiště v Antalyi pan Suat Seyitoğlu uvedl, že v motoru letadla společnosti Azimut Airlines z Ruské federace vypukl v době přistání požár a že plameny byly uhašeny okamžitým zásahem. Seyitoğlu vysvětlil, že k požáru došlo právě během přistání: "Všichni cestující v letadle byli evakuováni bez zranění, díky Bohu se nikomu nic nestalo. V tuto chvíli neexistuje žádná negativní situace," řekl.
![]() |
stav letounu po dohašení (zdroj: x.com/HavaSosyalMedya/) |
Letoun po dohašení nejeví podle dostupných snímků a videí žádná viditelná poškození.
Informace z Ruska
Ruská informační agentura TASS o nehodě kromě jiného uvedla:
Hrubé přistání
- Letadlo přistálo za špatného počasí.
- Letadlo přistálo špatně kvůli střihu větru, vysvětlila letecká společnost.
- Letadlo tvrdě narazilo do přistávací dráhy, což mohlo způsobit požár, řekl agentuře TASS letecký zdroj.
Reakce Ruska
- Rusko udržuje úzký kontakt s úřady v Turecku s cílem pomoci postiženým ruským občanům.
- Na místo incidentu odjeli ruští diplomaté.
- Incidentem se zabývá ruský regulátor letecké dopravy Rosaviatsiya a ruský vyšetřovací výbor.
Zatím se turecká strana vyšetřující případ neodvážila cokoli tvrdit před ukončením vyšetřování zveřejňovat žádné informace (logicky), TASS již přišla s odvážnou teorií, že za požár motoru by mohlo být počasí a tvrdší přistání. Pokud by jen toto mohlo způsobit požár motoru, potom to může nemile vypovídat o kvalitě ruského letounu.
A tak je to ohledně Ruska se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat