Přeskočit na hlavní obsah

Nová nebankovní státní karta Türkiye Kart vstoupila také do Istanbulu

Türkiye Kart je univerzální nástroj pro platby, který lze použít jak pro veřejnou dopravu, tak i pro bankovní transakce. Projekt byl zahájen Ministerstvem dopravy a infrastruktury v Turecku a má za cíl sjednocení různých městských dopravních karet do jedné univerzální karty.

Tuto kartu si lze pořídit na pobočkách turecké pošty PTT. Její generální ředitel Hakan Gülten v lednu 2024 uvedl: "Dokud naše obce tuto záležitost podpoří, proces integrace Türkiye Kart bude dokončen do jednoho roku. Zahájili jsme jednání s většinou našich obcí. Naším cílem je aby aplikace Türkiye Kart do konce roku 2024 pokrývala více než 50 procent Turecka a předpokládáme, že v následujícím roce se rozšíří do celé země."


koláž tureckých karet pro úhradu dopravy (zdroj: izgazete.net)


"Nyní jsme uzavřeli dohodu s Rize a v budoucnu bude platit i v Kayseri. Naši občané proto nebudou muset vydávat novou kartu, aby mohli využívat své vlastní slevové tarify, když přecházejí z jedné provincie do druhé."Türkiye Kart bude také prospěšná pro ekonomiku země. Jak přibývá provincií, doufám, že všichni naši občané budou mít Türkiye Card ve své kapse."




Ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu před týdnem (konkrétně v neděli 27. října) uvedl, že chtějí do konce roku zvýšit počet provincií zahrnutých do projektu Turkey Card na 18 a řekl: „Aplikace Türkiye Kart bude implementována v Marmaray v Istanbulu, Başkentray v Ankaře, Izban v Izmiru a Rize do konce roku."

"Naším cílem je zpřístupnit ji v Kocaeli, Aksaray, Tokat, Karabük, Uşak, Kahramanmaraş, Nevşehir, Kilis, Çorum a Gaziantep."


Proč v Istanbulu jen Marmaray? A opravdu jen Marmaray?

Ministr dopravy a infrastruktury zmínil Marmaray proto, protože spadá pod jeho ministerstvo a nikoli pod istanbulskou radnici. A není samo. Pod ministerstvo patří kromě Marmaray také trasa metra M11 (kterou ale ministerstvo pojmenovává Gayrettepe-İstanbul Havalimanı-Arnavutköy) a "tramvajová" trasa T6 (kterou ale ministerstvo pojmenovává Sirkeci-Kazlıçeşme). Tam všude bude možno použít vedle IstanbulKart také Türkiye Kart.


Opravdu nebankovní karta?

Turecko se o této části nezmiňuje. Napovídají ale dvě informace: první, že karty vydává turecká pošta PTT, druhá, že turecká pošta má banku PTT Banka. Ačkoli to není přímo zmíněno, jedná se vlastně o regulérní bankovní kartu, která je také použita pro platbu v městské dopravě napříč Tureckem.

Existují dvě verze. Jednak to je předplacená debetní karta, typicky určená spíš na hrazení dopravy a nic jiného (ačkoli se využít dá), další jako klasická debetní platební karta s vlastním číslem účtu IBAN.


Istanbulkart má podobnou variantu, o které se neví

Radnice Istanbulu neviditelně nabízí variantu, o které se neví ani nemluví. Jmenuje se Sanal İstanbulkart Plus a doprovodné logo je Mastercard. Nejde tedy o každou variantu, případně variantu většinovou.



Téměř na den před dvěma lety dceřiná společnost Istanbulské metropolitní obce BELBIM zahájila spolupráci s Mastercard oznámením, že začíná éra Istanbulkart s logem Mastercard. Naše kreditní nebo debetní karty s bezkontaktní funkcí lze nyní používat ve veřejné dopravě.


generální manažer BELBİM, starosta Istanbulu a generální manažer Mastercard Türkiye


"Chceme, aby Istanbulané mohli bezpečně používat svůj Istanbulkart i v jiných oblastech než ve veřejné dopravě. Rád bych vám sdělil dobrou zprávu, že to zajistíme ve druhé fázi našeho projektu. V první fázi bude možné platit na všech domácích i zahraničních e-shopech pomocí digitálního Istanbulkart s logem Mastercard, který bude vytvořen z Istanbulkart Mobile. Poté budou do provozu uvedeny i fyzické Istanbulkarty s logem Mastercard a stejnou funkci budou mít i naše fyzické karty. Současně lze stávající Istanbulkarty používat v dopravě a při všech druzích plateb za nákupy se všemi jejich právy."

Vedle výše zmíněné prakticky neznámé varianty řada platebních míst istanbulské městské hromadné dopravy začala Mastercard platební karty přijímat.


Turecký útok na mezinárodní platební karty?

Za zmínku stojí nenápadný nápis vpravo dole. Türkiye Kart tam totiž mají napsáno "troy", což je jméno tureckého národního platebního systému (obdobně jako Multibanco v Portugalsku, Cartes Bancaires ve Francii, girocard v Německu, Dankort v Dánsku, Bankomat ve Švédsku, BankAxept v Norsku, MIR v Rusku nebo RuPay v Indii apod.). Tím je jasně dáno najevo, že nejde pouze o prostředek pro uhrazení jízdného i jinde než ve vlastním městě, ale že jde o regulérní platební kartu. Protože zde nejsou velké ambice o mezinárodní rozšíření, jde "jen" o národní projekt. Cílem je totiž vytěsnit mezinárodní platební karty pro opravdu mezinárodní použití neboli v zahraničí (stejně tak jako ponechat poplatky za použití karty "doma").

Jak je vidět z příkladu řady dalších zemí, je to vlastně regulérní způsob jak učinit platby levnější zbavením se závislosti na mezinárodních platebních systémech s vyššími poplatky. Tyto platební systémy jsou vytvořeny s cílem podporovat domácí finanční infrastrukturu a zajistit efektivní a bezpečné platby v daných zemích.


Státní útok na IstanbulKart?

Již řadu let se v největším tureckém městě používá městská karta IstanbulKart. Ta původně sloužila pro bezdotykovou platbu jízdného (coby náhrada předchozího elektronického dotykového systému "akbil") v metru, vlacích Marmaray (páteřní spojení napříč Istanbulem), tramvaji, metrobusech, autobusech, lanovkách, přívozech (lodní dopravě) a od března v pilotním programu také pro minibusy (zatím jen lokálně) a například veřejné záchody nebo parkoviště İSPARK .

Nyní je systém IstanbulKart stále více podobný bance. Klient má účet, do něj převede peníze, které následně utrácí v obchodech (a také v dopravě). IstanbulKart je tedy nebankovní platební kartou, kde klient vloží peníze na svůj a poté je z se karty platí v obchodech. Vedle mezinárodních karetních systémů (VISA, MasterCard, JCB, American Express, UnionPay, Discover/Diners Club International, MIR a další) některé obchody přijímají také IstanbulKart. Přijímají je také řetězce A101, BIM, CarrefourSA, Migros (kromě pokladen "jet") nebo ŞOK, mají obchody sdružené pod systém Halk Bakkal, roznáškový systém Getir, taxi systém BiTaksi, řetězce čerpacích stanic Opet, Petrol Ofisi a Shell, obchody s textilem LC Waikiki nebo DeFacto, muzea, sociální restaurace Kent Lokantasi a další. Malí obchodníci mohou používat IstanbulPay jako POS systém pro přijímání plateb pomocí IstanbulKart.

Stejně jako u klasických bankovních mobilních aplikací lze i zde platit pomocí QR kódu. Systém již dokonce dovede převod z účtu na účet s tím, že oficiálně se to schovává za pomoc jiné osobě, když ta má prázdnou kartu, takže se "dobije" od někoho jiného.


Türkiye Kart v Istanbulu

Výhodou této karty je v této chvíli, že její vlastníci žijící mimo Istanbul je mohou použít také v Istanbulu, a to na trasách spadajících pod ministerstvo dopravy. To na druhou stranu vyvolá tlak na istanbulskou radnici, aby tuto kartu povolila na dopravě pod její správou (tedy většina metra, İETT autobusy, přívozy, lanovky, tramvaje atd.).

Systém IstanbulKart vyrostl do pěkně silného platebního nástroje, který má v záloze ještě mezinárodního partnera, na druhou stranu Türkiye Kart je plánována jako národní nástroj. Je otázkou nakolik bude IstanbulKart jen mírumilovně koexistovat vedle státem prosazované karty Türkiye Kart, či jestli nebudou snahy o její integraci IstanbulKart do Türkiye Kart, případně její postupná likvidace a plné nahrazení jednotným systémem Türkiye Kart.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

ODKAZY: turkiyekart.gov.tr, istanbulkart.istanbul

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

USA varují své občany v Turecku

[ AKTUALIZOVÁNO VE 14:01 ] Velvyslanectví USA na Velký pátek 29. března 2024 zveřejnilo varování pro své občany, které ale platí pro všechny cizince, které na území Turecka pobývají: Zprávy pro občany USA: Kontrola imigračních dokladů Velvyslanectví USA si je vědomo zvýšeného vymáhání imigračních zákonů v celé zemi. Podle tureckých zákonů musí mít všechny osoby v Turecku vždy u sebe průkaz totožnosti s fotografií a jsou povinny na požádání policii předložit své doklady. Turecká policie běžně kontroluje doklady totožnosti a imigrační doklady, včetně povolení k pobytu a/nebo vstupních razítek. Osoby, které nemohou okamžitě předložit doklady o své totožnosti, občanství a legální přítomnosti v Turecku, mohou být zadrženy nebo převezeny do deportačního centra.  Kontroly dokladů mohou být prováděny na policejních kontrolních stanovištích nebo úředníky na ulici či v jakékoli formě veřejné dopravy, včetně autobusů, vlaků a trajektů. Turecké orgány mohou být v civilu a nemusí být okamžitě ident

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. zdroj: x.com/t24comtr/ D