Přeskočit na hlavní obsah

Česko chce dovážet ropu z Iráku. Ve hře je cesta přes Turecko

Premiér Petr Fiala se ve čtvrtek 13. února 2025 setkal ve Strakově akademii se svým iráckým protějškem Muhammadem Šijá as-Súdáním. Lídři jednali o posílení obchodních vztahů, zejména o možném dovozu irácké ropy do ČR, obranně-průmyslové spolupráci či spolupráci v bezpečnostní oblasti. Během návštěvy byla uzavřena řada dohod a memorand.

Tisková zpráva dále uvádí:

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvo ropy Iráku uzavřely Memorandum o porozumění týkající se dovozu ropy. „Zbavujeme se závislosti na ruské ropě, daří se nám to díky tomu, že jsme za pomoci našich partnerů rozšířili kapacity ropovodu TAL. Proběhlo již také úspěšné testování irácké ropy v rafinérii v Litvínově. Irák by se mohl stát v budoucnosti jedním z našich opravdu důležitých dodavatelů,“ dodal předseda vlády ČR.



Naše firmy vybudovaly část rafinérských kapacit v Basře a dalších místech a mají zájem ve spolupráci pokračovat. Česká geologická služba jedná o spolupráci s Iráckou geologickou službou při získávání lithia v Iráku. Naše podniky také mají zkušenosti se stavbou a modernizací přehrad na severu Iráku. Usilují o zakázky v dalších oblastech, jako je zpracování odpadních vod, přístup k pitné vodě a řadě dalších.

Důležitým tématem jednání byla i obranně-průmyslová spolupráce. „Irácké vzdušné síly využívají již 10 let české letouny L-159 a společnost Aero má zájem na pokračování spolupráce, především na uzavření nového dlouhodobého kontraktu na servis letadel. Vidíme také příležitost pro dodávky nových cvičných letounů L-39NG (v říjnu přejmenován na L-39 Skyfox, pozn. red.) pro výcvik iráckých pilotů. Velmi úspěšná je na iráckém trhu Tatra, která realizuje několik dodávek,“ řekl premiér Fiala.

MIMOCHODEM: Zde se Turecko a Česko potkávají jako konkurenti, kdy česká společnost Aero Vodochody nabízí letouny proudové vojenské letouny L-39 Skyfox pro výcvik i nasazení, turecká TAI nabízí letoun Hürjet (o jeho prvním letu jsme psali článek První let tureckého proudového vojenského letadla Hürjet). Ten se již začal vyrábět. Prvním velkým zákazníkem je Španělsko, které má roku 2026 začít dostávat první kusy z celkového množství 26 letounů. Španělsko získalo české letouny L-159 jako částečnou kompenzaci za španělské letouny CASA C-295, ale poté je Česku opět vrátilo. Nyní je jasné, že ve Španělsku Česko prohrálo a Turecko vyhrálo. Nyní je ve hře nová bitva Turecka a Česka o irácký trh. Souboj českého a tureckého výrobce komentovala například turecká média při výstavě obou strojů v Egyptě v létě 2024. Hovoří se o tom, že na egyptském trhu vyhraje turecký výrobce.

Česká republika v rámci Globální koalice proti Islámskému státu kontinuálně poskytuje Iráku mnohostrannou podporu, ať už formou vojenských a policejních výcvikových aktivit, nebo civilní humanitární a stabilizační pomoci. Jsme připraveni v této podpoře pokračovat i s ohledem na nejistý vývoj situace v Sýrii,“ řekl český předseda vlády.

Během návštěvy byly uzavřeny tyto dokumenty:

  • Memorandum o porozumění mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky a Ministerstvem ropy Irácké republiky
  • Memorandum o porozumění o spolupráci v bezpečnostních otázkách mezi Ministerstvem vnitra České republiky a Ministerstvem vnitra Irácké republiky
  • Prohlášení o záměru spolupráce mezi Ministerstvem životního prostředí České republiky a Ministerstvem životního prostředí Irácké republiky v oblasti ochrany životního prostředí
  • Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Irácké republiky o leteckých službách
  • Memorandum o porozumění mezi Hospodářskou komorou ČR a Federací hospodářských komor Iráku
  • Dohoda o spolupráci mezi Svazem průmyslu a dopravy České republiky a Federací iráckých průmyslových podniků


Kudy ropa poteče? Přes Turecko?

Pro obchodní komunikaci Česka s Irákem je zajímavá geografická poloha Turecka. Mezi oběma zeměmi existuje ropovod Kirkúk-Ceyhan, který je největším ropovodem z Iráku do zahraničí.

Mezi další zajímavosti patří plánované silniční a železniční páteřní spojení mezi Irákem a Tureckem, vedoucí potenciálně dál do Evropy. Námořně-pozemní koridor Irák a Turecko je součástí obchodních trasy spojující Evropu s asijskými velmocemi jako Indie nebo Čína (psali jsme v článku Turecko připravuje s Irákem nový ekonomický koridor z Asie do Evropy). Před rokem se uvádělo, že projekt o délce 1 200 km se železničními a dálničními komunikacemi, který propojí přístav Great Faw, jehož cílem je stát se největším přístavem na Blízkém východě. Před rokem se plánovalo, že bude dokončen do roku 2025 až k tureckým hranicím a jeho předpokládané náklady dosáhnou 17 miliard dolarů.

V oficiálním Společném prohlášení předsedů vlád České republiky a Irácké republiky premiér as-Súdání podtrhnul rozsáhlé úsilí Iráku o rozvoj infrastruktury – zejména vize „Rozvojové cesty“ (právě onen zmíněný koridor přes Turecko), jejímž cílem je vytvořit severojižní koridor pro efektivní přepravu energie, komodit a zboží – jako obchodní příležitost pro české dodavatele. Předsedové vlád pověřili Smíšený výbor pro hospodářskou spolupráci, aby v tomto ohledu identifikoval odvětví a projekty představující konkrétní příležitosti.


mapa plynovodů a ropovodů přes Turecko (zdroj: botas.gov.tr)


Turecko se stává klíčovou přestupní stanicí pro střední Evropu, minimálně pro energie. Zatímco Slovensko již přes Turecko dostává zemní plyn (psali jsme v článku Slovensko již dostává zemní plyn přes TurkStream), Česko bude zřejmě přes Turecko dostávat ropu.

POZNÁMKA: Bohužel česká či slovenská veřejnost si závislost na Turecku až příliš často neuvědomuje, nechce se o Turecku nic dozvědět na základě polopravd a smyšlených dojmů (vždyť kolik Čechů si myslí, že Turci jsou Arabové a že stále používají arabskou abecedu?) vytvářejí svůj (obvykle negativní) vztah k Turecku.

A tak je to kolem Turecka se vším.

Patrik Veselík

ZDROJE: vlada.gov.cz, AA, aero.cz

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...