Přeskočit na hlavní obsah

Na Letišti Istanbul vzlétají tři letadla najednou, poprvé v Evropě

Turecko mělo snahu z nového Letiště Istanbul vytvořit výkladní skříň svého leteckého provozu. Nejdřív bylo snahou docílit nejvyšší počet cestujících na světě, nyní se splnila inteligentnější meta, a to uřídit tři vzlety na třech ranvejích v jedinou chvíli.

Letiště mají často problém z přetíženosti přistávacích a vzletových drah. To byl problém istanbulského Atatürkova letiště, ovšem to není nic proti Letišti Heathrow v Londýně, kde letadla čekají ve frontě na vzletovou dráhu i hodinu. Počet drah je tedy výchozím problémem letišť.


Proč?

Letiště nejen napříč Evropou mají tendenci mít stále větší počet ranvejí, často s podmínkou, aby měly různé směry. Řada větších letišť má alespoň dvě dráhy jedním směrem.

Celkový počet drah. Letiště Heathrow v Londýně má sice o trochu větší počet cestujících, ale jen dvě vzletové a přistávací dráhy (v plánu je výstavba třetí paralelní dráhy, která by měla být dokončena v roce 2035).

Počet drah jedním směrem. Je zvykem, že jednotlivé dráhy mají odlišný směr, aby se v případě povětrnostních podmínek mohla zvolit ta dráha, která je vůči větru výhodnější (či bezpečnější). Je typické, že může foukat z různých směrů, takže není možné předem směr předvídat. Své ale hraje také konstrukce letadla, takže moderní letadla jsou schopny se s větrem z nevhodného směru "poprat" lépe než v minulosti.


Unikátnost letišť v Istanbulu?

Při pohledu na půdorys Letiště Istanbul je patrné, že je orientováno jednostranně. Je ale nutné přihlédnout k místním povětrnostním podmínkám, které jsou jiné než je zvykem. Do Istanbulu totiž většinou fouká tzv. poyraz neboli vítr od severovýchodu, od Černého moře. Právě tímto směrem jsou dráhy Letiště Istanbul orientovány. A pokud nefouká poyraz, fouká lodos, vítr vanoucí přesně opačným směrem. Ano, v drtivé většině případů fouká v Istanbulu vítr z navzájem opačných směrů, takže není třeba brát v potaz vítr z ostatních směrů. Proto jsou přístávací dráhy v Istanbulu orientovány právě tímto směrem (totéž se týkalo i předchůdce neboli Atatürkova neboli prvního letiště, také Letiště Sabihy Gökčen neboli druhého letiště).


tři paralelně vzlétající letouny


Tento náhled odpovídá letištím starého typu, jako je pražské Letiště Václava Havla Praha, švýcarské Letiště Zürich, rakouské Letiště Vídeň nebo pařížské Letiště Orly, kde každá dráha míří jiným směrem. Řada největších evropských letišť ale vypadá jinak.

Orientace dokonce třech drah jedním směrem není tedy znak velikosti letiště (tedy jen částečně, protože tři dráhy znamená velké letiště), ale spíš unikátnosti povětrnostních podmínek.


tři paralelně vzlétající letouny zvenku i zevnitř


Tři dráhy stejným směrem má také Letiště Amsterdam-Schiphol. Celkově má toto největší nizozemské letiště dokonce šest přistávacích drah a připravuje se sedmá. Tři dráhy jedním směrem má také ruské Mezinárodní letiště Šeremeťjevo, bavorské Letiště Mnichov apod.

Proto lze říct, že Letiště Istanbul není tak unikátní, jak si je možné na první pohled myslet (a to porovnáváme jen v rámci Evropy).


Ale co Letiště Charlese de Gaulla v Paříži?

Toto letiště je specifické tím, že má dokonce čtyři (!) dráhy stejným směrem. Je ale nutné přiznat, že první dráha pochází z roku 1974 a že první a druhá dráha měří jen 2700 metrů.


Diagram letiště Charlese de Gaulla (zdroj: wikipedia.org)


Abychom byli spravedliví, Letiště Charlese de Gaulla má spíš podobu dvou dvojic, kdy sousedí dlouhá a středně dlouhá dráha.


Nejde jen o asfalt, ale také o řízení

Jak jsme si právě dokázali, počet přistávacích drah není ani v rámci Evropy až tak unikátní, stejně tak jeden směr. Klíč je ale někde jinde. Na Letišti Istanbul byl implementován systém, který umožňuje současně přistávat a vzlétat 3 letadla ze 3 ranvejí. Turecko je podle místních zdrojů jedinou zemí v Evropě, která může tuto operaci provést.

Ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloglu při slavnostním prvním startu prohlásil: "Istanbulské letiště již není jen dopravním uzlem, ale stalo se symbolem, který celému světu oznamuje, že Turecko posiluje, a nyní se díky současnému provozu tří nezávislých ranvejí stalo zářící hvězdou nejen naší země, ale i světového letectví. Vynesla Turecko do první světové ligy v oblasti letectví. Tento úžasný úspěch je společným vítězstvím, které bylo zformováno v potu tváře všech našich zainteresovaných stran a jejich obětavých zaměstnanců. Je to úspěch, který vynáší vizi Turecka v oblasti letectví na vrchol a bude zlatým písmem zapsán do historie světového letectví. Istanbulské letiště bude tímto novým krokem pokračovat v psaní historie na obloze."

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...