Protivládní část Turecka používá stále se zvětšující seznam značek, které je třeba bojkotovat. Vedle ryze tureckých značek se začínají objevovat také zahraniční, kde překvapila také přítomnost české značky Škoda.
Cílem bojkotu je společnost Doğuş Holding A.Ş. [dóuš holding], jedním z největších konglomerátů soukromého sektoru v Turecku. Ta kromě jiného zastupuje prostřednictvím společnosti Doğuş Oto na tureckém trhu Volkswagen Group, kam patří (jen znaky označené hvězdičkou zastupuje Doğuş Oto):
- Audi* (Německo)
- Bentley* (Velká Británie)
- Bugatti (Francie)
- Cupra* (Španělsko)
- Ducati (Itálie)
- Lamborghini* (Itálie)
- MAN Truck & Bus (Německo)
- Neoplan (Německo)
- Porsche* (Německo)
- SEAT* (Španělsko)
- Scania* (Švédsko)
- Škoda* (Česko)
- Volkswagen* (Německo)
Z velkého množství značek si předseda opoziční CHP při výzvě k bojkotu vybral Audi, Škodu a Volkswagen.
MIMOCHODEM: Přímo v Turecku v Ankaře je továrna MAN Türkiye A.Ş. (MANAŞ), kde se vyrábějí autobusy značek MAN a Neoplan, takže pod Doğuş Holding nepatří.
Proč zrovna Škoda a ne třeba Porsche?
V Turecku se obecně říká, že Škoda je součástí Volkswagenu a že jde tudíž o německou firmu. Lidé jsou velmi překvapeni a někdy i odmítají uvěřit, že Škoda je českou značkou. Může tedy být, že cílem měly být jen německé značky. Také cílem hněvu jsou jen klasické osobní vozy a nikoli luxusní či sportovní značky (Bentley, Bugatti, Lamborghini nebo Porsche), autobusy a nákladní auta (MAN, Scania) nebo motocykly (Ducati).
![]() |
struktura Doğuş Otomotiv roku 2024 (zdroj: výroční zpráva, PDF) |
MIMOCHODEM: Tento konkrétní bojkot může podpořit lokální tureckou produkci, protože přímo v Turecku se vyrábějí konkurenční značky osobních aut Fiat nebo Renault.
Özgür Özel sám jako předseda CHP má jako kancelářské vozidlo Audi A-8 a služební vozidla Audi A-4. Uvádí se také, že jako ochranná vozidla byly používány Škoda nebo Volkswagen Passat. Při volbě bojkotovaných značek se zřejmě inspiroval tím, co vidí kolem sebe.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat