Včera oznámil náměstek pro pražskou dopravu Zdeněk Hřib, že do Prahy dorazil prototyp nového trolejbusu Bozankaya. Čeká ho 10 000 km testů bez lidí a 20 000 km s cestujícími. Zajímavost: jako první bus dopravního podniku hlavního města Prahy má předsuvné prostřední dveře (tedy otevírající se ven a nikoli dovnitř), které umožní vhodnější uspořádání interiéru, což znamená i víc místa pro vozíčkáře i kočárky. To má být podle náměstka Hřiba další krok k moderní a bezemisní MHD.
Na motivy jména výrobce Bozankaya vznikla místní přezdívka trolejbusu Bozankaya SNG 12T "Boženka". Jsou podle dopravního podniku určena pro zajištění provozu na připravovaných trolejbusových linkách č. 52 Na Knížecí – U Waltrovky (v současnosti autobusová linka č. 137), č. 51 Hradčanská – Bořislavka (nyní autobusová linka č. 131) a č. 53 Karlovo náměstí – Stadion Strahov (v současnosti autobusová linka č. 176).
![]() |
zdroj: x.com/ZdenekHrib/ |
ZKRÁCENÉ NÁZVY A FUNKCE: Zdeněk Hřib je plnou funkcí 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP. Společnost Bozankaya je plným jménem Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat ve Ihracat A.Ş.
![]() |
zdroj: x.com/ZdenekHrib/ |
Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky, kterou DPP vyhlásil v říjnu 2022 byla 1,176 miliardy korun bez DPH. Kromě až 70 bateriových trolejbusů typu Standard DPP v této veřejné zakázce poptával také možnost odběru až 70 nových trakčních akumulátorů a výměnu vysloužilých pro zajištění provozuschopnosti vozidel během celé životnosti trolejbusů, dále až 35 sad hardware a software pro diagnostiku závad vozidel, až 20 kusů přenosných nabíječek a systém energetického managementu pro vzdálené sledování a řízení nabíjení vozidel.
Jak šel čas v tomto roce:
- 17. ledna 2025: DPP uzavřel rámcovou smlouvu s firmou Bozankaya na dodávku až 70 bateriových trolejbusů
- 20. února 2025 DPP oznámil, že nakoupí prvních sedm trolejbusů Bozankaya SNG 12T
- 31. března 2025 DPP oznámil, že nakoupí dalších 23 trolejbusů Bozankaya SNG 12T
- 18. června 2025 příjezd prvního prototypu do Prahy
MIMOCHODEM: Panují poněkud zmatky ohledně jména. Zatímco pražský dopravní podnik uvádí jako jméno modelu Bozankaya SNG 12T, turecká média používají jméno Bozankaya SNG T12.
![]() |
zdroj: x.com/ZdenekHrib/ |
Základní technické údaje akumulátorového trolejbusu Bozankaya SNG T12 (podle údajů výrobce sdělených Dopravním podnikem):
- Délka vozidla: 12 150 mm
- Šířka vozidla: 2 550 mm
- Výška vozidla se staženými sběrači: 3 500 mm
- Nejvyšší přípustná hmotnost: 19 000 kg
- Maximální rychlost: 70 km/h
- Počet dveří pro nástup a výstup: 3
- Nástupní výška hrany dveří: 320 mm
- Celkový počet sedadel pro cestující: 32 (z toho dvě sklopná)
- Kapacita cestujících: 82 (při 5 osob na metr čtvereční)
Stejný model míří vedle Prahy také do rumunského města Temešvár, dále tramvaje do italské Neapole a srbského Bělehradu, vlaky metra do thajského Bangkoku atd.
A tak je to ohledně Turecka se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat