Druhá trasa metra v Istanbulu v moderní historii dnes slaví 25 let své existence. Jezdí v severojižním směru na evropské straně města s mírných odstupem podél Bosporského průlivu.
První fáze trasy M2 byla otevřena v sobotu 16. září 2000. Ovšem výstavba severojižní linky metra byla zahájena 19. srpna 1992, kdy proběhlo slavnostní zahájení stavby. Původní trasa byla zcela podzemní 7 km dlouhá trať mezi stanicemi Taksim a 4. Levent (trasa M2 byla tedy oddělena od již existující trasy M1, která se nacházela několik kilometrů na jih). Slavnostního otevření 16. září se však dočkala pouze trasa Taksim - Levent. Stanice "4. Levent" byla otevřena o měsíc později, 24. října 2000.
První rozšíření bylo 30. ledna 2009, a to jak na sever (3 stanice Sanayi Mahallesi, İTÜ-Ayazağa a Atatürk Oto Sanayi) tak na jih (Şişhane). V severním směru byla trať v roce 2010 prodloužena do Darüşşafaka a v roce 2011 do Hacıosmanu (současná konečná).
V rámci rozšiřovacích prací v jižním směru byla trať 15. února 2014 prodloužena o tři zastávky do Yenikapı s dokončením mostu metra Zlatý roh. 16. března 2014 byla na trati zprovozněna stanice Vezneciler-İstanbul University, která začala zajišťovat nepřetržitý provoz mezi Yenikapı - Hacıosmanem.
Vlaky
Zajímavostí je historie používaných vlaků. Na lince M2 v İstanbulu se používají vlaky Hyundai Rotem (z let 2009 a 2018) a Alstom (ty se používaly při otevření linky; i když byly po otevření linky M6 z velké části předány, tyto vlaky se stále používají v noci a ve špičkách), které na lince jezdí s intervalem 5 minut. Vlaky Alstom používané na této lince jsou konstrukčně odvozeny od řad S1 až S5 + S8 používaných v metru v Caracasu (hlavní město Venezuely), i když se liší vnitřním vybavením; protože tyto vlaky slouží také jako základ pro vlaky Hyundai Rotem, patří spolu s vlaky CAF používanými na M4 do stejné rodiny.
Budoucnost
Současná trasa metra M2 začíná na centrální zastávce Yenikapi a pokračuje čistě na sever do městského obvodu Sarıyer, kde končí zastávkou Hacıosman. Po roce 2030 by se měla trasa prodloužit na obě strany (na sever na zastávku Sarıyer, na jih nikam, protože tam je moře, ale trať se zahne na západ až do Sefaköy v městském obvodu Küçükçekmece), resp. na obě tři strany (metro má totiž krátkou samostatnou odbočku, která se má také prodloužit až do alternativního autobusového nádraží Alibeyköy Cep Otogarı).
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat