Přeskočit na hlavní obsah

Istanbulská trasa metra M2 slaví čtvrt století

Druhá trasa metra v Istanbulu v moderní historii dnes slaví 25 let své existence. Jezdí v severojižním směru na evropské straně města s mírných odstupem podél Bosporského průlivu.

První fáze trasy M2 byla otevřena v sobotu 16. září 2000. Ovšem výstavba severojižní linky metra byla zahájena 19. srpna 1992, kdy proběhlo slavnostní zahájení stavby. Původní trasa byla zcela podzemní 7 km dlouhá trať mezi stanicemi Taksim a 4. Levent (trasa M2 byla tedy oddělena od již existující trasy M1, která se nacházela několik kilometrů na jih). Slavnostního otevření 16. září se však dočkala pouze trasa Taksim - Levent. Stanice "4. Levent" byla otevřena o měsíc později, 24. října 2000.



První rozšíření bylo 30. ledna 2009, a to jak na sever (3 stanice Sanayi Mahallesi, İTÜ-Ayazağa a Atatürk Oto Sanayi) tak na jih (Şişhane). V severním směru byla trať v roce 2010 prodloužena do Darüşşafaka a v roce 2011 do Hacıosmanu (současná konečná).



V rámci rozšiřovacích prací v jižním směru byla trať 15. února 2014 prodloužena o tři zastávky do Yenikapı s dokončením mostu metra Zlatý roh. 16. března 2014 byla na trati zprovozněna stanice Vezneciler-İstanbul University, která začala zajišťovat nepřetržitý provoz mezi Yenikapı - Hacıosmanem.


Vlaky

Zajímavostí je historie používaných vlaků. Na lince M2 v İstanbulu se používají vlaky Hyundai Rotem (z let 2009 a 2018) a Alstom (ty se používaly při otevření linky; i když byly po otevření linky M6 z velké části předány, tyto vlaky se stále používají v noci a ve špičkách), které na lince jezdí s intervalem 5 minut. Vlaky Alstom používané na této lince jsou konstrukčně odvozeny od řad S1 až S5 + S8 používaných v metru v Caracasu (hlavní město Venezuely), i když se liší vnitřním vybavením; protože tyto vlaky slouží také jako základ pro vlaky Hyundai Rotem, patří spolu s vlaky CAF používanými na M4 do stejné rodiny.


Budoucnost

Současná trasa metra M2 začíná na centrální zastávce Yenikapi a pokračuje čistě na sever do městského obvodu Sarıyer, kde končí zastávkou Hacıosman. Po roce 2030 by se měla trasa prodloužit na obě strany (na sever na zastávku Sarıyer, na jih nikam, protože tam je moře, ale trať se zahne na západ až do Sefaköy v městském obvodu Küçükçekmece), resp. na obě tři strany (metro má totiž krátkou samostatnou odbočku, která se má také prodloužit až do alternativního autobusového nádraží Alibeyköy Cep Otogarı).

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Mapa Turecka s aktuální pozicí požárů

 Agentura AA zveřejnila souhrn aktuálních informací k současné vlně požárů, tedy počínaje 28. červencem, tedy z před šesti dny. Dosavadní skóre po půl dnech je následující: 85 požárů, 74 pod kontrolou, 11 hoří (30.7.) 98 požárů, 88 pod kontrolou, 10 hoří (31.7., viz  článek s detailním seznamem ) 107 požárů, 98 pod kontrolou, 9 hoří (31.7. v noci) 112 požárů, 107 pod kontrolou, 5 hoří (1.8. dopoledne) 129 požárů, 122 pod kontrolou, 7 hoří (v noci z 1. na 2. srpna) 132 požárů, 125 pod kontrolou, 7 hoří (2. srpna) zdroj: hurriyet.com.tr Jen v okresu Manavgat shořelo 30632 hektarů, jak bylo změřeno ze satelitních snímků. Teplota na povrchu dosahovala 95 stupňů. Snímky pořídily satelity Landsat-8 OLI (Operational Land Imager) z USA a Sentinel-2 (EU) 31. července 2021. Přestože na mapě není zakreslen požár v Manavgatu, jiné zdroje hovoří o tom, že požár stále není dohašen (včetně informací samotného ministerstva). Kde je neustále aktuální mapa požárů v Turecku, Řecku a okolí? ...