Istanbul je plný nejen lidí nebo koček, ale také motocyklů a skútrů různých kurýrů a spedičních služeb. Úřad guvernéra provincie Istanbul tomu konečně začíná dělat přítrž novým nařízením, zveřejněným 1. září 2025. Problém je tak palčivý, že s guvernérem souhlasí i jeho odpůrci.
Jak stojí na začátku nařízení, v současné době jsou motocykly/motorová kola upřednostňovány jak pro individuální použití, tak pro komerční podniky, protože usnadňují přepravu a poskytují cenové výhody, a s nárůstem počtu těchto vozidel v dopravě vzniká potřeba určit vhodné parkovací plochy.
Guvernér nařizuje zřídit parkoviště také pro jednostopá vozidla:
Na všech typech parkovišť musí být pro parkování jízdních kol a motocyklů vyhrazena další plocha o rozloze nejméně 1 % plochy parkoviště.
![]() |
doposud obvyklé parkování na chodníku (zdroj: Sabah) |
Hlavní pasáž nařízení zní následovně:
Místa a situace, kde je zakázáno stání na vozovce:
a) kde je zakázáno zastavení,
b) kde je stání zakázáno dopravním značením,
c) před průchody nebo na průjezdech,
d) ve vzdálenosti do pěti metrů od obou stran určených požárních hydrantů,
e) ve vzdálenosti patnácti metrů od obou směrů značek označujících zastávky vozidel veřejné linkové osobní dopravy,
f) na dálnici se třemi nebo více samostatnými jízdními pruhy na prostředním jízdním pruhu,
g) v místech, která budou bránit výjezdu vozidel zaparkovaných v souladu s předpisy,
h) ve vzdálenosti patnácti metrů od značky, na které je vyznačen vjezd a výjezd vozidel s právem přednostní jízdy,
i) mimo dobu nebo čas povolený pro parkování na značkách,
j) ve vzdálenosti do pěti metrů v obou směrech od vjezdových a výjezdových bran míst, která jsou využívána veřejností a jsou uvedena v nařízení,
k) na podchodech, nadchodech, nadjezdech a mostech nebo ve vzdálenosti do deseti metrů od nich, kde není vyhrazeno místo pro stání nebo kde to není vyznačeno dopravním značením,
l) mimo dobu a způsob stanovený pro parkování,
m) na parkovištích vyhrazených pro vozidla určitých osob, orgánů a organizací podle zásad uvedených v nařízení a označených dopravní značkou,
n) na komunikacích pro pěší s výjimkou případů uvedených v nařízení,
o) na parkovacích místech vyhrazených pro vozidla zdravotně postižených osob je zakázáno parkovat.
V této souvislosti;
Stanovení oblastí pro parkování motocyklů příslušnými obcemi neprodleně tak, aby nebyla ovlivněna plynulost dopravy,
Nepovolovat parkování motocyklů na chodnících, pěších komunikacích a náměstích,
Nepovolovat vjezd motocyklů do oblastí uzavřených pro dopravu,
Dále guvernér uvedl: "Dovoluji si Vás požádat o informaci a nutnost pečlivě sledovat výše uvedenou problematiku ze strany nadřízených orgánů, zejména našich okresních hejtmanů, provádět kontroly ze strany příslušných pořádkových / policejních složek a podnikat potřebné právní kroky vůči majitelům vozidel zaparkovaných mimo vyhrazená místa a zamezit jakýmkoli poruchám v aplikaci."
Realita?
Nařízení je zajímavé (papír / PDF soubor snesou všechno), zajímavější a daleko složitější bude uvádění do praxe.
![]() |
parkovací místo pro motocykly v městském obvodu Kadıköy (zdroj: kadikoytarihicarsi.com) |
Radnice řady míst Istanbulu již vytvořila parkovací místa pro motocykly, bicykly a elektrické koloběžky. Dalším krokem je přístup jak jejich uživatelů, tak policie.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
ZDROJ: istanbul.gov.tr
Komentáře
Okomentovat