Přeskočit na hlavní obsah

Turecko chystá železnici s rychlostí 400 km/h

Turecko provozuje síť vysokorychlostní železnice YHT propojující stále větší množství velkoměst s vidinou propojení přes Bulharsko do Evropy. Připravuje se ale ještě rychlejší varianta propojující největší a hlavní město, tedy Ankaru a Istanbul.

Mezi Ankarou a Istanbulem YHT již existuje s tím, že pro cestující z první do poslední zastávky má některé nevýhody:

  • ačkoli jiné YHT spoje mají maximální rychlost až 300 km/h, zde je pouze 250 km/h
  • má řadu zastávek, což snižuje průměrnou rychlost
  • maximální rychlosti 250 km/h se blíží jen v 190km úseku Eskişehir – Polatlı (celkově 624 km)
  • nejede přímo (či alespoň zhruba), ale dělá slušnou zajížďku přes město Eskišehir

Celou trasu 624 km vlak projede za necelých 5 hodin.

MIMOCHODEM: Na trasu z Ankary do Istanbul jsou nasazeny (dnes již) starší modely CAF Cepia HT65000 s maximální rychlostí 250 km/h. Rychlejší variantou vlaku Siemens Velaro HT80000 schopnou rychlosti až 300 km/h jsou vybaveny YHT trasy Ankara – Konya nebo Ankara – Sivas.


vlak TCDD HT65000 pro trasu Ankara – Istanbul


Jak lze podle prvotních infromací vyvodit, že nové spojení má řešit všechny tyto problémy. Zatímco začátek a konec trasy zůstane beze změny, mezi městy Sincan a Köseköy se má vybudovat 262 km dlouhá a v porovnání se současnou verzí přímá železnice umožňující jet rychlostí až 400 km/h. Jestli trasa povede v daném úseku bez mezistanice, nebo jestli povede přes Düzce a Bolu, to není známo.

To by mohlo zvýšit šance železnice oproti letecké dopravě či oproti individuální automobilové dopravě. Google maps nabízejí trasu projet z centra Istanbulu do centra Ankary po dálnici za 4:44 (445 km s průměrnou rychlostí 100 km/h), což je rychlost přibližně shodná s YHT spojením mezi Söğütlüçeşme (Istanbul) a hlavním nádražím v Ankaře. Současný jízdní řád z prosince 2021 již nově nabízí i zrychlené varianty, které na některých místech nestavějí, ale pouze projíždějí. Zrychlení je jen o asi 8 až 15 minut na pouhých 4:37. To je maximum současné YHT.


současná trasa YHT z Istanbulu (včetně Halkalı) do Ankary


Podle vyjádření tureckého Ministerstva dopravy (viz Master plan do roku 2053, PDF, strana 32) se má vybudovat do roku 2029 (tedy v příštích sedmi letech).

MIMOCHODEM: Už jen některé vlaky YHT začínají na Halkalı, tedy na konečné Marmaray a zároveň vlakové nádraží na západě evropské části Istanbulu. Právě odtud jezdí vlaky například do Sofie (psali jsme Opět jezdí vlak Sofijský expres. Co je jinak?). Stanice byla založena 22. července 1872 (součást trasy Orient Expressu), takže slavila před několika dny 150 let.


Co by to znamenalo?

Pro Eskišehir by to znamenalo, že bude odsunut "na druhou kolej" (v tomto případě doslova). Zatímco nyní je součástí každého spojení mezi Ankarou a Istanbulem, při existenci přímého spojení se musí adekvátně snížit počet vlaků projíždějícím Eskišehirem. Může být, že vzniknou samostatné vlaky Istanbul – Eskišehir a Eskišehir – Ankara. Toto řešení je ale vhodné pouze pro Eskišehir, ale ne pro další zastávky na cestě. Je ale příliš brzo předvídat chování budoucího vedení tureckých železnic.


A co jinde v Evropě?

Rychlost 400 km/h nepoužívá v Evropě v tuto chvíli nikdo. Plány na rychlost vyšší než 320 km/h má jen málo států, například:

  • Rusko oznámilo tři HSR tratě z Moskvy s rychlostí až 400 km/h
  • Španělsko již docílilo na některých trasách až 350 km/h, zvýšení zatím není oznámeno
  • Velká Británie začala budovat trasu High Speed 2 z Londýna do Birminghamu, která má mít rychlost až 330/360 km/h.

Itálie se i pro budoucí plány drží maximální rychlosti 300 km/h. Francie se drží maximální rychlost 320 km/h i pro budoucí tratě.

Je otázka nakolik lze rychlost 400 km/h brát vážně, když seriózní a ostřílení evropští hráči se do tak vysokých čísel nepouštějí ani v plánech do budoucna. Také je otázka které vlaky Turecko může použít, když se evropští výrobci o tak vysoké rychlosti nezmiňují.

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...