Istanbul se pustil do těžkého úkolu dokončit 150 projektů za 150 dnů. Hned o prvním projektu z 22.7.2022 jsme psali (rekonstrukce Cisterny z 6. století). A dnes 28. října se právě teď v 10:30 slavnostně spouští projekt číslo 108 > 97 > 101 > 100, podzemní lanovka F4 na evropské straně města se dvěma zastávkami, Rumeli Hisarüstü (nahoře) a Aşiyan (dole). Délka je 850 metrů, což je o 100 metrů víc, než dosavadní nejdelší trasa F3.
Lanovka je na evropské straně Istanbulu, městský obvod Bešiktaš, čtvrť Bebek. Horní zastávka Rumeli Hisarüstüje na ulici Nisbetiye, což je mezi prvním a druhým mostem přes Bospor. Horní zastávka je zároveň konečnou metra M6 (ze stanice Levent do stanice Boğaziçi Üniversitesi - Hisarüstü). Dolní zastávka Aşiyan je zároveň přístavištěm pro přívozy.
![]() |
vlak F4 těsně před odjezdem (testovací jízda) |
Přívozy Aşiyan-Üsküdar a další
Protože Aşiyan je zároveň přístaviště, Istanbul spolu se zprovozněním lanovky spouští lodní trasu do Üsküdaru. Tam lze přestoupit jak na páteřní vlakové spojení Marmaray, tak na trasu metra M5 z Üsküdaru do Çekmeköy (vše čistě na asijské straně). Na zasedání rady UKOME (Ulaşım Koordinasyon Merkezi) bylo stanoveno jízdné na 9,37 TL.
![]() |
zdroj: sozcu.com.tr |
Doc. Dr. Pelin Alpkökin (Zástupce generálního tajemníka istanbulské metropolitní samosprávy, Železniční systém a ochrana životního prostředí) v červenci představila plán, že právě odsud budou jezdit přes Bospor buď do Anadolu Hisarı nebo Küçüksu.
![]() |
zdroj: twitter.com/alpkokin_pelin/ |
Na předchozím zasedání UKOME se rozhodlo, že nepůjde o dvě samostanté trasy (viz výše), ale že jeden okruh Aşiyan > Anadolu Hisarı > Küçüksu (a zpět Aşiyan) s jízdným 7,67 TL za plnou elektronickou jízdenku.
Je tu jedna drobnost. Do dnešního dne není na seznamu přístavišťdoposud uveden Aşiyan.
![]() |
150 projektů: projekt č. 108 ze srpna 2022 |
Historie F4
Na téma lanovky F4 jsme již psali v článku Proč zrovna Metrostav staví v Istanbulu lanovku? s tím, že se termín otevření byl opakovaně prodlužován, a to z celé řady důvodů. V červenci 2020 se projekt zastavený předchozí radnicí znovu spustil s plánem dokončit a zprovoznit lanovku 29. října 2021. Na jaře se ještě uváděl jako termín otevření duben 2022.
![]() |
projekt č. 97 z poloviny října 2022 |
Zkraje srpna 2022 (tedy před třemi měsíci) uváděla radnice Istanbulu, že se slavnostně tento projekt (ještě pod pořadovým číslem 108) otevře 18. října v 11:00. Realita je ale o deset dnů posunuta. Důvod není znám, ale byť jen politických důvodů lze si představit hned několik:
- dílo české společnosti se otevře v den výročí založení Československa (28. října)
- stavba v Turecku se otevře den před výročím založením Turecka, aby v den výročí byla již v provozu
- starosta Istanbulu chce být v den státního svátku jinde (29. ani 30. 10. žádná událost ze 150 projektů plánována není)
Jsou to samozřejmě jen dohady. Každopádně jde o malý detail v celkovém zpoždění. Důležité je, že je lanovka konečně spouštěná.
![]() |
150 projektů: stav z 27. října 2022 |
...a na poslední chvíli radnice Istanbulu dokončila řadu dalších projektů, takže se z čísla 97 stalo kulaté číslo 100.
![]() |
velín trasy F4 |
Slavnostního otevření se účastní starosta velkoměsta Istanbulu pan Ekrem İmamoğlu a předseda strany CHP pan Kemal Kılıçdaroğlu.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat