Přeskočit na hlavní obsah

Život za dvacet lir. Turecko bojuje s bezpečnostními pásy

Moderní osobní automobily jsou protkané spoustou alarmů. Některé z nich také hlídají jestli na sedadle někdo sedí a jestli má zapnutý bezpečnostní pás. Že to má smysl, protože to dovede zachránit život, nebo snížit zranění na minimum? To je jedno, já pás nechci. A tak se nakupují a používají záslepky, které jen předstírají, že je pás zapnutý.

Tyto záslepky se prodávají pod názvem "emniyet kemeri tokasi" nebo "Emniyet Kemer Susturucusu Tokası", nebo jen prostě "toka". Vedle podvádění mají také řádné využití, například v autoservisech. O těch ale řeč není.


Čistá záslepka

Toto je základní typ, kde jde o to jen umlčet bezpečnostní systém vozidla. Je hloupý v tom, že neumožňuje v případě nutnosti (například policie na dohled) si zapnout bezpečnostní pás. Na druhou stranu je tenká, podvádějící ji může mít klidně v kapse. A pokud zrovna vůz staví policie, může záslepku prostě vyjmout a schovat, takže bude jen bezpečnostní systém vozu varovat například pípáním.




Čistá záslepka s logem

Postupem času se záslepky staly pro zaslepené dokonce módní záležitostí, a tak je odbytiště pro záslepky s logem nějaké pokud možno lepší automobilky.


zdroj: comandwrite.com


Je v moci automobilek se proti tomu bránit? Přece jen to obr proti tisícům mravenců.


Prodlužka

Toto už je chytřejší v tom, že sice umlčí systém, ale zároveň  má další stejně vypadající zásuvku, kam kde v případě nutnosti bezpečnostní pás zapojit.



A jak to mohou prodávat? Není už to trestné?

Ne, trestné to není ani vyrábět, ani prodávat. Trestné je to používat pro tento účel při jízdě. Ale užitečnou pomůckou to může být například pro autoservisy. Stejně tak jako není trestné vyrábět a prodávat nože, dokonce pro kuchaře jsou velmi důležité, ale nůž v zádech je trestný.

MIMOCHODEM: Otázku bezpečnostních pásů není nutné řešit u vozů taxi. Konkrétně jde o to, že příliš často mají bezpečnostní pás skrytý (popř. protistranu), což je téměř pravidlem na zadních sedadlech. Dalším častým problémem je, že pás na předním sedadle spolujezdce má nespolehlivé až vysloveně rozbité zapínání. Vozy taxi mohou mít právní úpravu, ovšem nemají výjimku z autonehod, které se vozům taxi mohou také stát.


Podvod i bez záslepky

Mnoho let se používá trik, že se pás zapne, ale řidič v pásu není. Pás je veden buď za sedadlem, nebo před ním (tedy mezi sedadlem a řidičem). Právě ten způsob není moc pohodlný, takže je pás obvykle zapnutý za sedadlem. Pokud policie takový vůz zastaví, řidič nemá moc šance tento podvod zahladit.


zdroj: dyo.com.tr


Mnozí rodiče jsou natolik benevolentní k přáním svých ratolestí, že jim dovolí zcela vše, navíc ani nepovažují porušení bezpečnosti za nějaký problém. A tak je až příliš často vidět na tureckých silnicích obrázek šťastné (obvykle silně věřící) rodiny. Za volantem otec, vedle něj matka (s přiměřeným oblečením pro věřící muslimku), v ruce dítě. Ani jeden nemá bezpečnostní pás a pokud ano, tak vede před dítětem (takže matka vlastní vahou dítě mezi svým tělem a pásem rozdrtí).

To také vysvětluje neuvěřitelné zprávy, kdy při drobné dopravní nehodě dvou osobních aut zahyne řada lidí, kdy počet ani neodpovídá počtu sedadel.


A co na to policie?

Také v Turecku je použití bezpečnostních pásů povinné. V paragrafu B článku 150 nařízení o provozu na pozemních komunikacích je podrobně uvedeno, že použití bezpečnostních pásů je povinné a jak budou použity ve kterých vozidlech. Přímo policie má speciální stránky jen na toto téma. Někdy také provádějí kontroly zaměřené právě na bezpečnostní pásy (jako v lednu v istanbulském městském obvodu Aksaray v centru města, nebo loni v září v provincii Zonguldak). Dokonce před více než deseti lety se v provincii Erzurum objevilo policejní auto s výzvou k zapínání pásů.


zdroj: sondakika.com


MIMOCHODEM: Pro rok 2022 je za nepoužití bezpečnostního pásu připsání 15 trestných bodů (to se turecky řekne "ceza puanı") a stanovena pokuta 196 tureckých lir (kód pokuty 78/1-a “Emniyet kemeri kullanmamak”). Při zaplacení do 15 dnů lze uplatnit 25% slevu, takže potom činí pokuta jen 147 TL. Loni činila pokuta 167,3 TL, roku 2020 byla 132 TL.

Řidičům, kteří dosáhnou 100 trestných bodů, je na 2 měsíce odebrán řidičský průkaz a pro jeho vrácení je třeba získat osvědčení o shodě na konci 40hodinového školení v autoškole.

Na druhou stranu turecká policie je vůči řadě přestupků včetně tohoto někdy "imunní", ovšem časy se začínají měnit a policie začíná kontrolovat také pásy. Je samozřejmě otázkou jak často, kde všude v rámci Turecka a kdy veřejnost přijme používání bezpečnostních pásů jako samozřejmost. Zatím je stále časté vidět nejenže dospělé bez pásů, ale také děti (včetně nemluvňat) držených jen v rukou dospělou osobou vpředu na sedadle spolujezdce.

MIMOCHODEM: V minulých letech byl pokutován pouze spolujezdec, který se nepřipoutal bezpečnostním pásem, ale nyní jsou pokutováni i cestující, kteří se nepřipoutali. Pokuta je vypsána na cestujícího, který porušil zákaz, nikoli na majitele nebo řidiče vozidla, a pokutu platí cestující.

Na téma ignorace byť nejzákladnějších bezpečnostních pravidel, pravidel fyziky i pudu sebezáchovy jsme psali v článku Mytí oken před svátky v Turecku opět zabíjí.


Petice za zpřísnění zákonů

Že je situace na tureckých silnicích neudržitelná je jasné každému, kdo u nějaké rušné silnice stál a sledoval použití pásů a další prohřešky proti základní bezpečnosti. Petice tedy volá po změně článku 78 zákona o silničním provozu č. 2918 o bezpečnostních pásech, konkrétně:

  • jednoznačné definice přikazující pás na všech sedadlech včetně použití autosedačky pro děti
  • citelné zvýšení pokuty za nepoužitý pás jak na předních, tak na zadních sedadel
  • exemplární trestání podvodů v zádržných systémech (neboli zneužití výše popsaných záslepek)



Petice poukazuje také na velmi zastaralý autopark v Turecku. Vozidla vyrobená před rokem 1996 neměla povinnost mít bezpečnostní pásy také na zadních sedadlech, také meziměstské minibusy a autobusy vyrobené v letech 1998 až 2009 nemají bezpečnostní pásy na všech sedadlech.

Je ke cti meziměstských dopravců, že ve svých autobusech nejenže mají pásy na všech sedadlech, ale také vyžadují jejich použití.



Reklammní spoty na použití pásů

Také Turecko se snaží informovat o povinnosti a o výhodách. Toto je Mustafa Sandal, turecký zpěvák a skladatel:



Je vám to povědomé? Ale samozřejmě. Embrace life. Sussex safer roads:



Ale naprosto identický scénář použili i další:



Turecká policie také udělala vlastní, mířící hlavně na děti a jejich rodiče



MIMOCHODEM: nepřipadá zadní část kresleného auta model Škoda Fabia III z roku 2014?

Také v rámci kresleného seriálu pro děti Rafadan Tayfa se v řadě Trafik Tayfa (zaměřené na pravidla silničního provozu) objevil i jeden díl přímo zaměřený na bezpečnostní pásy pro lepší pochopení jejich činnosti



A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...