Přeskočit na hlavní obsah

Život za dvacet lir. Turecko bojuje s bezpečnostními pásy

Moderní osobní automobily jsou protkané spoustou alarmů. Některé z nich také hlídají jestli na sedadle někdo sedí a jestli má zapnutý bezpečnostní pás. Že to má smysl, protože to dovede zachránit život, nebo snížit zranění na minimum? To je jedno, já pás nechci. A tak se nakupují a používají záslepky, které jen předstírají, že je pás zapnutý.

Tyto záslepky se prodávají pod názvem "emniyet kemeri tokasi" nebo "Emniyet Kemer Susturucusu Tokası", nebo jen prostě "toka". Vedle podvádění mají také řádné využití, například v autoservisech. O těch ale řeč není.


Čistá záslepka

Toto je základní typ, kde jde o to jen umlčet bezpečnostní systém vozidla. Je hloupý v tom, že neumožňuje v případě nutnosti (například policie na dohled) si zapnout bezpečnostní pás. Na druhou stranu je tenká, podvádějící ji může mít klidně v kapse. A pokud zrovna vůz staví policie, může záslepku prostě vyjmout a schovat, takže bude jen bezpečnostní systém vozu varovat například pípáním.




Čistá záslepka s logem

Postupem času se záslepky staly pro zaslepené dokonce módní záležitostí, a tak je odbytiště pro záslepky s logem nějaké pokud možno lepší automobilky.


zdroj: comandwrite.com


Je v moci automobilek se proti tomu bránit? Přece jen to obr proti tisícům mravenců.


Prodlužka

Toto už je chytřejší v tom, že sice umlčí systém, ale zároveň  má další stejně vypadající zásuvku, kam kde v případě nutnosti bezpečnostní pás zapojit.



A jak to mohou prodávat? Není už to trestné?

Ne, trestné to není ani vyrábět, ani prodávat. Trestné je to používat pro tento účel při jízdě. Ale užitečnou pomůckou to může být například pro autoservisy. Stejně tak jako není trestné vyrábět a prodávat nože, dokonce pro kuchaře jsou velmi důležité, ale nůž v zádech je trestný.

MIMOCHODEM: Otázku bezpečnostních pásů není nutné řešit u vozů taxi. Konkrétně jde o to, že příliš často mají bezpečnostní pás skrytý (popř. protistranu), což je téměř pravidlem na zadních sedadlech. Dalším častým problémem je, že pás na předním sedadle spolujezdce má nespolehlivé až vysloveně rozbité zapínání. Vozy taxi mohou mít právní úpravu, ovšem nemají výjimku z autonehod, které se vozům taxi mohou také stát.


Podvod i bez záslepky

Mnoho let se používá trik, že se pás zapne, ale řidič v pásu není. Pás je veden buď za sedadlem, nebo před ním (tedy mezi sedadlem a řidičem). Právě ten způsob není moc pohodlný, takže je pás obvykle zapnutý za sedadlem. Pokud policie takový vůz zastaví, řidič nemá moc šance tento podvod zahladit.


zdroj: dyo.com.tr


Mnozí rodiče jsou natolik benevolentní k přáním svých ratolestí, že jim dovolí zcela vše, navíc ani nepovažují porušení bezpečnosti za nějaký problém. A tak je až příliš často vidět na tureckých silnicích obrázek šťastné (obvykle silně věřící) rodiny. Za volantem otec, vedle něj matka (s přiměřeným oblečením pro věřící muslimku), v ruce dítě. Ani jeden nemá bezpečnostní pás a pokud ano, tak vede před dítětem (takže matka vlastní vahou dítě mezi svým tělem a pásem rozdrtí).

To také vysvětluje neuvěřitelné zprávy, kdy při drobné dopravní nehodě dvou osobních aut zahyne řada lidí, kdy počet ani neodpovídá počtu sedadel.


A co na to policie?

Také v Turecku je použití bezpečnostních pásů povinné. V paragrafu B článku 150 nařízení o provozu na pozemních komunikacích je podrobně uvedeno, že použití bezpečnostních pásů je povinné a jak budou použity ve kterých vozidlech. Přímo policie má speciální stránky jen na toto téma. Někdy také provádějí kontroly zaměřené právě na bezpečnostní pásy (jako v lednu v istanbulském městském obvodu Aksaray v centru města, nebo loni v září v provincii Zonguldak). Dokonce před více než deseti lety se v provincii Erzurum objevilo policejní auto s výzvou k zapínání pásů.


zdroj: sondakika.com


MIMOCHODEM: Pro rok 2022 je za nepoužití bezpečnostního pásu připsání 15 trestných bodů (to se turecky řekne "ceza puanı") a stanovena pokuta 196 tureckých lir (kód pokuty 78/1-a “Emniyet kemeri kullanmamak”). Při zaplacení do 15 dnů lze uplatnit 25% slevu, takže potom činí pokuta jen 147 TL. Loni činila pokuta 167,3 TL, roku 2020 byla 132 TL.

Řidičům, kteří dosáhnou 100 trestných bodů, je na 2 měsíce odebrán řidičský průkaz a pro jeho vrácení je třeba získat osvědčení o shodě na konci 40hodinového školení v autoškole.

Na druhou stranu turecká policie je vůči řadě přestupků včetně tohoto někdy "imunní", ovšem časy se začínají měnit a policie začíná kontrolovat také pásy. Je samozřejmě otázkou jak často, kde všude v rámci Turecka a kdy veřejnost přijme používání bezpečnostních pásů jako samozřejmost. Zatím je stále časté vidět nejenže dospělé bez pásů, ale také děti (včetně nemluvňat) držených jen v rukou dospělou osobou vpředu na sedadle spolujezdce.

MIMOCHODEM: V minulých letech byl pokutován pouze spolujezdec, který se nepřipoutal bezpečnostním pásem, ale nyní jsou pokutováni i cestující, kteří se nepřipoutali. Pokuta je vypsána na cestujícího, který porušil zákaz, nikoli na majitele nebo řidiče vozidla, a pokutu platí cestující.

Na téma ignorace byť nejzákladnějších bezpečnostních pravidel, pravidel fyziky i pudu sebezáchovy jsme psali v článku Mytí oken před svátky v Turecku opět zabíjí.


Petice za zpřísnění zákonů

Že je situace na tureckých silnicích neudržitelná je jasné každému, kdo u nějaké rušné silnice stál a sledoval použití pásů a další prohřešky proti základní bezpečnosti. Petice tedy volá po změně článku 78 zákona o silničním provozu č. 2918 o bezpečnostních pásech, konkrétně:

  • jednoznačné definice přikazující pás na všech sedadlech včetně použití autosedačky pro děti
  • citelné zvýšení pokuty za nepoužitý pás jak na předních, tak na zadních sedadel
  • exemplární trestání podvodů v zádržných systémech (neboli zneužití výše popsaných záslepek)



Petice poukazuje také na velmi zastaralý autopark v Turecku. Vozidla vyrobená před rokem 1996 neměla povinnost mít bezpečnostní pásy také na zadních sedadlech, také meziměstské minibusy a autobusy vyrobené v letech 1998 až 2009 nemají bezpečnostní pásy na všech sedadlech.

Je ke cti meziměstských dopravců, že ve svých autobusech nejenže mají pásy na všech sedadlech, ale také vyžadují jejich použití.



Reklammní spoty na použití pásů

Také Turecko se snaží informovat o povinnosti a o výhodách. Toto je Mustafa Sandal, turecký zpěvák a skladatel:



Je vám to povědomé? Ale samozřejmě. Embrace life. Sussex safer roads:



Ale naprosto identický scénář použili i další:



Turecká policie také udělala vlastní, mířící hlavně na děti a jejich rodiče



MIMOCHODEM: nepřipadá zadní část kresleného auta model Škoda Fabia III z roku 2014?

Také v rámci kresleného seriálu pro děti Rafadan Tayfa se v řadě Trafik Tayfa (zaměřené na pravidla silničního provozu) objevil i jeden díl přímo zaměřený na bezpečnostní pásy pro lepší pochopení jejich činnosti



A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,