Přeskočit na hlavní obsah

Tři nové linky metra v Istanbulu od začátku roku včetně spoje na letiště

Sice uplynulo z roku 2023 teprve 25 dnů, ale Istanbul na kolejové dopravě neskutečně přidal. Hned první týden byla otevřena na asijské straně jedna celá nová trasa, další na evropské straně města byla prodloužena o dvě stanice. A v neděli ministr dopravy otevřel další novou trasu, která má kritický význam.

Proberme si je jednu po druhé.




M7: prodloužení o dvě zastávky

Trasa M7 doposud vede z Mahmutbey do Mecidiyeköy, kde se kříží jak s metrem M2, tak je možný přestup na metrobus. Prodloužila se o zastávky Fulya-Darphane a Yıldız. Slavnostní otevření pod názvem projekt č. 159 bylo plánováno na 21. prosince 2022 v 11:00. To bude zajímat například studenty Yıldız technické univerzity, nebo návštěvníky "bar zóny" v Bešiktaši, kam je to nedaleko.



Nakonec byl projekt přečíslen na 189 a podle webu slavnostně spuštěn 2. ledna 2023. Jméno zastávky Fulya-Darphane bylo nakonec zjednodušeno na Fulya.



Celá trasa má po dokončení vypadat takto. Nyní je sledována především levá část (tedy stanice Bešiktaš a Kabataš), které mají přinést významné zlepšení dopravy nejen pro samotný městský obvod Bešiktaš, ale také pro Beyoğlu, případně pro dopravu z trasy M7 a jejího okolí do přístavišť a následně na asijskou stranu či podél pobřeží Bosporu a Marmarského moře.


M8 (Bostancı - Parseller)

Dne 6. ledna 2023 byla zprovozněna linka, jejíž název klame tělem. Oficiálně se totiž všude uvádí, že jde o linku Bostancı - Dudullu. Ovšem Dudullu je sice velmi důležitá zastávka (jednak křížení s trasou M5, jednak obchodní dům Metro Corner AVM), ale není to konečná.



Je to třetí linka metra na asijské straně Istanbulu. Na rozdíl od předchozích dvou nevede ze západu na východ, ale ze severu na jih, takže protíná nejen obě stávající trasy metra (M4 a M5), ale také Marmaray a končí v přístavišti.

Jedná se o projekt číslo 190 velkoměsta Istanbulu.


M3: ticho po pěšině (zatím)

Turecké Ministerstvo dopravy staví prodloužení metra trasy M3, což ministr Adil Karaismailoğlu na podzim oznamoval. Už už to vypadalo, že někdy v prosinci 2022 bude prodloužení zprovozněno. Ale není.

Linka Kirazlı > Başakşehir - Metrokent se má prodloužit o čtyři nové stanice:

  • Onurkent
  • Şehir Hastanesi
  • Kayaşehir 15. Bölge
  • Kayaşehir Merkez

Je to prodloužení na konec plánované trasy směrem na sever. Na druhou stranu na jih na cílovou stanici Bakırköy İDO se připravuje na později. Délka prodloužení je 6,2 km, maximální rychlost 80 km/h.

MIMOCHODEM: Mezi současnou konečnou Kirazlı a budoucí konečnou Bakırköy İDO má údajně být bezplatná doprava, aby bylo možné z metra dojet až na přístaviště İDO. To ale ještě není zařazeno do nabídky İDO.

Wikipedia uvádí, že linka má být zprovozněna v únoru letošního roku (takže řekněme do několika týdnů až do měsíce). Uvidíme.

MIMOCHODEM: Prodloužení usnadní propojení západní části evropského Istanbulu na nové neboli třetí letiště (Letiště Istanbul) pomocí připravované trasy M11, přesněji řečeno západní polovina z Halkalı (přestupnou stanicí má být Kayaşehir Merkez). Ta má být zprovozněna letošní rok (2023), zatímco východní část z Gayrettepe se měla otevírat ještě loni.

Linky M3 a M8 staví radnice velkoměsta Istanbulu, takže slavnostních otevření se účastní starosta Istanbulu Ekrem İmamoğlu.


M11 (Gayrettepe) Kâğıthane - İstanbul Havalimanı

Zlatým hřebem lednových nových tras a možná i celého roku 2023 je otevření nové trasy spojující Istanbul a "třetí" a největší letiště jménem Letiště Istanbul. V neděli 22. ledna je otevřel ministr dopravy spolu s prezidentem Recepem Tayyipem Erdoğanem. První měsíc je cestovné nulové (tedy zdarma), poté krátká trasa za 9,90 TL, celá za 12 TL. To se zdá pro zahraniční turisty také pomalu zdarma, ale pro místní je to obvyklá cena.

Metro prozatím začíná na stanici Kâğıthane, která je zároveň zastávkou trasy metra M7. Ta ale vede směrem na západ, což je mimo obzor turistů. Naštěstí směrem na druhou stranu je jednak křížení s metrobusem (zastávka Çaglayan), tak metrem M2 (zastávka Sisli - Mecidiyeköy).



Toto metro je nejrychlejším metrem Istanbulu, protože stanice jsou daleko od sebe. Právě z toho důvodu je navrženo tak, aby mohlo docílit maximální rychlost 120 km/h. Tím se dostává na hranici definice, jestli se ještě jedná o metro, nebo o příměstskou železnici. V husté zástavbě jde spíš o metro blízkostí stanic (pro tuto trasu spíš výjimečně), mezi obytnou částí a letištěm v prázdné oblasti má větší rozestupy mezi stanicemi, což spíš odpovídá příměstské železnici. Stejně jako metro místy vede pod zemí v tunelu.

MIMOCHODEM: Které je nejrychlejší metro na světě? Je to linka č. 18 v čínském městě Kanton (Kuang-čou / Guǎngzhōu / Guangzhou). Má nejvyšší rychlost 161 km/h a vlaky jsou navrženy tak, aby mohly dosáhnout rychlostí 180 km/h.

Tato trasa je zároveň první, kde se pro pozemní kontrolu a řízení používá pouze turecké techniky.

MIMOCHODEM: Radnice Istanbulu plánuje projekt HızRay neboli linku metra M34 (Beylikdüzü - Sabiha Gökçen Havalimanı). Ta má být páteřní a zároveň vysokorychlostní spojení napříč celým Istanbulem o délce 74,5 km z evropské strany na letiště Sabihy Gökčen na asijské straně. Zastávky jsou navrženy záměrně daleko od sebe, aby se výrazně zkrátil čas dopravy. Díky tomu se plánuje maximální rychlost 140 km/h (původně se dokonce uvádělo 160 km/h). Trasa má řešit problém obří velikosti města, kde rychlost klasického metra již není dostatečná (totéž platí o tramvajovou či autobusovou dopravu). Prozatimní termín dokončení je rok 2030.

Další zvláštností je, že celá trasa je navržena do písmene V. Aktuálně otevřená trasa představuje jedno rameno z letiště do centra města, druhé rameno bude na západ evropské části, na konečnou Marmaray, zastávku Halkalı.


zdroj: AA


V dubnu 2023 se má trasa prodloužit směrem do města o jednu stanici, Gayrettepe. Tak je důležitá, protože propojuje M11 s trasou metra M2, která zahraniční turisty může přivést do turistického historického centra města od náměstí Taksim a dál na jih. Zároveň je to křížení s metrobusem. Gayrettepe je zároveň stanicí pro mnoho autobusových linek.


cílová verze (zdroj: AA)


Tato trasa má ještě jeden otazník. Již před časem vznikla polemika, zda budou stavby metra pod hlavičkou tureckého ministerstva dopravy značeny písmenem U, zatímco již dostavěné trasy a chystané projekty velkoměsta Istanbulu pod písmenem M (psali jsme, článek Mocenský boj o istanbulské metro: Metro, nebo U-bahn?). Ministerstvo nikde ani nepoužilo označení M11, zato ve fotografiích i videích je všude vidět logo U (nepočítaje počítačové animace).


zdroj: ntv.com.tr


M11, stanice Letiště Istanbul



Nová mapa kolejové dopravy v Istanbulu

V úterý 24. ledna 2023 společnost Metro Istanbul aktualizovala mapu o všechny letošní novinky.

Detail počátku trasy M11, prodloužení M7 a historické centrum Istanbulu.



Celá mapa v maximálním rozlišení


mapa kolejové dopravy v Istanbulu z 24. ledna 2023


A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,