Přeskočit na hlavní obsah

Tři nové linky metra v Istanbulu od začátku roku včetně spoje na letiště

Sice uplynulo z roku 2023 teprve 25 dnů, ale Istanbul na kolejové dopravě neskutečně přidal. Hned první týden byla otevřena na asijské straně jedna celá nová trasa, další na evropské straně města byla prodloužena o dvě stanice. A v neděli ministr dopravy otevřel další novou trasu, která má kritický význam.

Proberme si je jednu po druhé.




M7: prodloužení o dvě zastávky

Trasa M7 doposud vede z Mahmutbey do Mecidiyeköy, kde se kříží jak s metrem M2, tak je možný přestup na metrobus. Prodloužila se o zastávky Fulya-Darphane a Yıldız. Slavnostní otevření pod názvem projekt č. 159 bylo plánováno na 21. prosince 2022 v 11:00. To bude zajímat například studenty Yıldız technické univerzity, nebo návštěvníky "bar zóny" v Bešiktaši, kam je to nedaleko.



Nakonec byl projekt přečíslen na 189 a podle webu slavnostně spuštěn 2. ledna 2023. Jméno zastávky Fulya-Darphane bylo nakonec zjednodušeno na Fulya.



Celá trasa má po dokončení vypadat takto. Nyní je sledována především levá část (tedy stanice Bešiktaš a Kabataš), které mají přinést významné zlepšení dopravy nejen pro samotný městský obvod Bešiktaš, ale také pro Beyoğlu, případně pro dopravu z trasy M7 a jejího okolí do přístavišť a následně na asijskou stranu či podél pobřeží Bosporu a Marmarského moře.


M8 (Bostancı - Parseller)

Dne 6. ledna 2023 byla zprovozněna linka, jejíž název klame tělem. Oficiálně se totiž všude uvádí, že jde o linku Bostancı - Dudullu. Ovšem Dudullu je sice velmi důležitá zastávka (jednak křížení s trasou M5, jednak obchodní dům Metro Corner AVM), ale není to konečná.



Je to třetí linka metra na asijské straně Istanbulu. Na rozdíl od předchozích dvou nevede ze západu na východ, ale ze severu na jih, takže protíná nejen obě stávající trasy metra (M4 a M5), ale také Marmaray a končí v přístavišti.

Jedná se o projekt číslo 190 velkoměsta Istanbulu.


M3: ticho po pěšině (zatím)

Turecké Ministerstvo dopravy staví prodloužení metra trasy M3, což ministr Adil Karaismailoğlu na podzim oznamoval. Už už to vypadalo, že někdy v prosinci 2022 bude prodloužení zprovozněno. Ale není.

Linka Kirazlı > Başakşehir - Metrokent se má prodloužit o čtyři nové stanice:

  • Onurkent
  • Şehir Hastanesi
  • Kayaşehir 15. Bölge
  • Kayaşehir Merkez

Je to prodloužení na konec plánované trasy směrem na sever. Na druhou stranu na jih na cílovou stanici Bakırköy İDO se připravuje na později. Délka prodloužení je 6,2 km, maximální rychlost 80 km/h.

MIMOCHODEM: Mezi současnou konečnou Kirazlı a budoucí konečnou Bakırköy İDO má údajně být bezplatná doprava, aby bylo možné z metra dojet až na přístaviště İDO. To ale ještě není zařazeno do nabídky İDO.

Wikipedia uvádí, že linka má být zprovozněna v únoru letošního roku (takže řekněme do několika týdnů až do měsíce). Uvidíme.

MIMOCHODEM: Prodloužení usnadní propojení západní části evropského Istanbulu na nové neboli třetí letiště (Letiště Istanbul) pomocí připravované trasy M11, přesněji řečeno západní polovina z Halkalı (přestupnou stanicí má být Kayaşehir Merkez). Ta má být zprovozněna letošní rok (2023), zatímco východní část z Gayrettepe se měla otevírat ještě loni.

Linky M3 a M8 staví radnice velkoměsta Istanbulu, takže slavnostních otevření se účastní starosta Istanbulu Ekrem İmamoğlu.


M11 (Gayrettepe) Kâğıthane - İstanbul Havalimanı

Zlatým hřebem lednových nových tras a možná i celého roku 2023 je otevření nové trasy spojující Istanbul a "třetí" a největší letiště jménem Letiště Istanbul. V neděli 22. ledna je otevřel ministr dopravy spolu s prezidentem Recepem Tayyipem Erdoğanem. První měsíc je cestovné nulové (tedy zdarma), poté krátká trasa za 9,90 TL, celá za 12 TL. To se zdá pro zahraniční turisty také pomalu zdarma, ale pro místní je to obvyklá cena.

Metro prozatím začíná na stanici Kâğıthane, která je zároveň zastávkou trasy metra M7. Ta ale vede směrem na západ, což je mimo obzor turistů. Naštěstí směrem na druhou stranu je jednak křížení s metrobusem (zastávka Çaglayan), tak metrem M2 (zastávka Sisli - Mecidiyeköy).



Toto metro je nejrychlejším metrem Istanbulu, protože stanice jsou daleko od sebe. Právě z toho důvodu je navrženo tak, aby mohlo docílit maximální rychlost 120 km/h. Tím se dostává na hranici definice, jestli se ještě jedná o metro, nebo o příměstskou železnici. V husté zástavbě jde spíš o metro blízkostí stanic (pro tuto trasu spíš výjimečně), mezi obytnou částí a letištěm v prázdné oblasti má větší rozestupy mezi stanicemi, což spíš odpovídá příměstské železnici. Stejně jako metro místy vede pod zemí v tunelu.

MIMOCHODEM: Které je nejrychlejší metro na světě? Je to linka č. 18 v čínském městě Kanton (Kuang-čou / Guǎngzhōu / Guangzhou). Má nejvyšší rychlost 161 km/h a vlaky jsou navrženy tak, aby mohly dosáhnout rychlostí 180 km/h.

Tato trasa je zároveň první, kde se pro pozemní kontrolu a řízení používá pouze turecké techniky.

MIMOCHODEM: Radnice Istanbulu plánuje projekt HızRay neboli linku metra M34 (Beylikdüzü - Sabiha Gökçen Havalimanı). Ta má být páteřní a zároveň vysokorychlostní spojení napříč celým Istanbulem o délce 74,5 km z evropské strany na letiště Sabihy Gökčen na asijské straně. Zastávky jsou navrženy záměrně daleko od sebe, aby se výrazně zkrátil čas dopravy. Díky tomu se plánuje maximální rychlost 140 km/h (původně se dokonce uvádělo 160 km/h). Trasa má řešit problém obří velikosti města, kde rychlost klasického metra již není dostatečná (totéž platí o tramvajovou či autobusovou dopravu). Prozatimní termín dokončení je rok 2030.

Další zvláštností je, že celá trasa je navržena do písmene V. Aktuálně otevřená trasa představuje jedno rameno z letiště do centra města, druhé rameno bude na západ evropské části, na konečnou Marmaray, zastávku Halkalı.


zdroj: AA


V dubnu 2023 se má trasa prodloužit směrem do města o jednu stanici, Gayrettepe. Tak je důležitá, protože propojuje M11 s trasou metra M2, která zahraniční turisty může přivést do turistického historického centra města od náměstí Taksim a dál na jih. Zároveň je to křížení s metrobusem. Gayrettepe je zároveň stanicí pro mnoho autobusových linek.


cílová verze (zdroj: AA)


Tato trasa má ještě jeden otazník. Již před časem vznikla polemika, zda budou stavby metra pod hlavičkou tureckého ministerstva dopravy značeny písmenem U, zatímco již dostavěné trasy a chystané projekty velkoměsta Istanbulu pod písmenem M (psali jsme, článek Mocenský boj o istanbulské metro: Metro, nebo U-bahn?). Ministerstvo nikde ani nepoužilo označení M11, zato ve fotografiích i videích je všude vidět logo U (nepočítaje počítačové animace).


zdroj: ntv.com.tr


M11, stanice Letiště Istanbul



Nová mapa kolejové dopravy v Istanbulu

V úterý 24. ledna 2023 společnost Metro Istanbul aktualizovala mapu o všechny letošní novinky.

Detail počátku trasy M11, prodloužení M7 a historické centrum Istanbulu.



Celá mapa v maximálním rozlišení


mapa kolejové dopravy v Istanbulu z 24. ledna 2023


A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...