Přeskočit na hlavní obsah

Možný skandál při stavbě metra M5 v Istanbulu součástí předvolebního boje

Jsou tři týdny před klíčovými volbami v Turecku. Na jedné straně se zázračně nashromáždilo velké množství úspěchů a zázraků tureckého průmyslu (a když ne, tak se alespoň představí plán na ně), na druhé straně se začala ve velkém objevovat informace proti některým opozičním stranám či politikům. Je to negativní kampaň, nebo se to zakládá na realitě?


Jak vypadá současné metro M5?

Nejdřív si nashromáždíme fakta o již zprovozněné části. Trasa M5 se nachází na asijské straně města, vede východo-západním směrem. Výchozím bodem je stanice Marmaraye a zároveň přístaviště Üsküdar, odkud vede trasa od Bosporu na východ. První etapou byl úsek Üsküdar – Yamanevler (s devíti stanicemi), slavnostně zprovozněný 15. prosince 2017 (původním termínem spuštění byl květen 2015). Na něj se navázala druhá část Yamanevler – Çekmeköy s dalšími sedmi zastávkami, zprovozněná 21. října 2018.


zdroj: wikipedia.org


Metro M5 je první istanbulskou trasou, která nemá řidiče, protože vlaky jsou řízeny z velína. Zároveň je kolejiště ve stanicích chráněno průhlednou stěnou, ve které jsou dveře otevírající se spolu s dveřmi vagonů ve chvíli, kdy je vagon připraven. To pomáhá zvyšovat bezpečnost provozu.


Prodloužení Meclis-Sultanbeyli

V březnu 2017 byla zadána třetí fáze trati, která zahrnovala prodloužení trasy Çekmeköy – Sancaktepe – Sultanbeyli. Stavební práce na této fázi začaly v dubnu 2017 a pokračovaly až do poloviny roku 2018, kdy byly zastaveny kvůli nedostatku finančních prostředků a obtížnosti se získáním úvěru.

V říjnu 2019 byla získána půjčka ve výši 110 milionů EUR a stavební práce byly obnoveny slavnostním ceremoniálem na nádraží Sancaktepe v listopadu 2019. V prosinci 2020 bylo dodatečně poskytnuto financování ve výši 60 milionů EUR pomocí emise eurobondů pro tuto linku.


celá trasa M5 (zdroj: wikimedia.org)


Ražba tunelu razicím štítem (TBM = Tunnel Boring Machine) na hlavní trati ve třetí fázi začala v lednu 2021 ze stanice Sancaktepe směrem k Çekmeköy. TBM-1 dokončil ražbu a dosáhl šachty montážní stanice 18. ledna 2022. TBM-3 začal razit ze Sancaktepe směrem k Veysel Karani v den, kdy bylo ražení TBM-1 dokončeno.

Plánovaným dokončením třetí etapy linky je rok 2024, kdy mají být otevřeny všechny šest stanic na trase mezi Sancaktepe City Hospital a Sultanbeyli. V roce 2023 by měla být uvedena do provozu část trasy mezi Çekmeköy a Sancaktepe City Hospital.

Pátý a šestý TBM byly spuštěny ze stanice Sultanbeyli na staveniště v červenci 2022 a začaly hloubit směrem k Veysel Karani. Cílem pracovního programu je dokončení optimalizace ražby TBM o 6 měsíců před plánovaným termínem.


připravované prodloužení metra M5 (délka 10,9 km, 9 stanic, tři městské obvody)


Na šachtě montážní stanice TBM se 19. října 2022 konala první slavnost svařování kolejnic 3. etapy tratě. Starosta velkoměsta Istanbulu Ekrem İmamoğlu uvedl, že postup třetí etapy dosáhl 65 % a že první tři stanice mají být otevřeny v září 2023 (Meclis, Sarıgazi, Sancaktepe Şehir Hastanesi) a posledních šest stanic ke konci roku 2024 (tedy Samandıra Merkez, Veysel Karani, Hasanpaşa a Sultanbeyli).

MIMOCHODEM: Trasa M5 měla původně pokračovat až na "druhé" letiště Sabihy Gökčen. Tento plán byl zrušen poté, co se na letiště probojovala paralelní trasa M4 (viz článek Včera se spustilo metro na letiště Sabiha Gökčen, opět se skandály).


...a kde je ten skandál?

Minulý týden informovala řada online menších médií, že se skandálně zasypávají tunely právě na trase připravovaného prodloužení (viz TRHaber, EHA Medya, Gizli Servis, İstanbul Gündem, Murat Özer za deník Akšam atd.). Opírala se o fotografie a video ze 14. dubna 2023, kdy se na budoucí konečné Sultanbeyli hned vedle dálnice zasypávala kolmá šachta (a předtím totéž na Sancaktepe). Hovoří se o skandálu, protože dané čtvrti metro velmi potřebují, přitom současné vedení Istanbulu již probíhající práci zase likviduje.


zdroj: twitter.com/gizliservis06/


Zde je nutné podotknout, že současný starosta Istanbulu Ekrem İmamoğlu je vysokým členem opoziční strany CHP, za kterou kandiduje Kemal Kılıçdaroğlu jako nejvážnější konkurent současného prezidenta Erdoğana.

Některá opoziční média poukazují na to, že se zasypávají šachty, které byly údajně mylně vybudované ještě v době, kdy istanbulská radnice spadala pod současnou vládnoucí stranu AKP prezidenta Erdoğana. Více se k případu média nevyjadřují.




Starosta ukazuje stav metra

Starostovi Istanbulu Ekremu İmamoğluovi zřejmě skandál neunikl, protože se včera (úterý 18. dubna) setkal s lidmi a předvedl pod zemí jak vypadají práce na prodloužení metra M5.



V tuto chvíli má být dokončeno 83 procent tunelových staveb ve stanici Sultanbeyli.



A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík, Gerhard Pavel Turek

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...