Přeskočit na hlavní obsah

Možný skandál při stavbě metra M5 v Istanbulu součástí předvolebního boje

Jsou tři týdny před klíčovými volbami v Turecku. Na jedné straně se zázračně nashromáždilo velké množství úspěchů a zázraků tureckého průmyslu (a když ne, tak se alespoň představí plán na ně), na druhé straně se začala ve velkém objevovat informace proti některým opozičním stranám či politikům. Je to negativní kampaň, nebo se to zakládá na realitě?


Jak vypadá současné metro M5?

Nejdřív si nashromáždíme fakta o již zprovozněné části. Trasa M5 se nachází na asijské straně města, vede východo-západním směrem. Výchozím bodem je stanice Marmaraye a zároveň přístaviště Üsküdar, odkud vede trasa od Bosporu na východ. První etapou byl úsek Üsküdar – Yamanevler (s devíti stanicemi), slavnostně zprovozněný 15. prosince 2017 (původním termínem spuštění byl květen 2015). Na něj se navázala druhá část Yamanevler – Çekmeköy s dalšími sedmi zastávkami, zprovozněná 21. října 2018.


zdroj: wikipedia.org


Metro M5 je první istanbulskou trasou, která nemá řidiče, protože vlaky jsou řízeny z velína. Zároveň je kolejiště ve stanicích chráněno průhlednou stěnou, ve které jsou dveře otevírající se spolu s dveřmi vagonů ve chvíli, kdy je vagon připraven. To pomáhá zvyšovat bezpečnost provozu.


Prodloužení Meclis-Sultanbeyli

V březnu 2017 byla zadána třetí fáze trati, která zahrnovala prodloužení trasy Çekmeköy – Sancaktepe – Sultanbeyli. Stavební práce na této fázi začaly v dubnu 2017 a pokračovaly až do poloviny roku 2018, kdy byly zastaveny kvůli nedostatku finančních prostředků a obtížnosti se získáním úvěru.

V říjnu 2019 byla získána půjčka ve výši 110 milionů EUR a stavební práce byly obnoveny slavnostním ceremoniálem na nádraží Sancaktepe v listopadu 2019. V prosinci 2020 bylo dodatečně poskytnuto financování ve výši 60 milionů EUR pomocí emise eurobondů pro tuto linku.


celá trasa M5 (zdroj: wikimedia.org)


Ražba tunelu razicím štítem (TBM = Tunnel Boring Machine) na hlavní trati ve třetí fázi začala v lednu 2021 ze stanice Sancaktepe směrem k Çekmeköy. TBM-1 dokončil ražbu a dosáhl šachty montážní stanice 18. ledna 2022. TBM-3 začal razit ze Sancaktepe směrem k Veysel Karani v den, kdy bylo ražení TBM-1 dokončeno.

Plánovaným dokončením třetí etapy linky je rok 2024, kdy mají být otevřeny všechny šest stanic na trase mezi Sancaktepe City Hospital a Sultanbeyli. V roce 2023 by měla být uvedena do provozu část trasy mezi Çekmeköy a Sancaktepe City Hospital.

Pátý a šestý TBM byly spuštěny ze stanice Sultanbeyli na staveniště v červenci 2022 a začaly hloubit směrem k Veysel Karani. Cílem pracovního programu je dokončení optimalizace ražby TBM o 6 měsíců před plánovaným termínem.


připravované prodloužení metra M5 (délka 10,9 km, 9 stanic, tři městské obvody)


Na šachtě montážní stanice TBM se 19. října 2022 konala první slavnost svařování kolejnic 3. etapy tratě. Starosta velkoměsta Istanbulu Ekrem İmamoğlu uvedl, že postup třetí etapy dosáhl 65 % a že první tři stanice mají být otevřeny v září 2023 (Meclis, Sarıgazi, Sancaktepe Şehir Hastanesi) a posledních šest stanic ke konci roku 2024 (tedy Samandıra Merkez, Veysel Karani, Hasanpaşa a Sultanbeyli).

MIMOCHODEM: Trasa M5 měla původně pokračovat až na "druhé" letiště Sabihy Gökčen. Tento plán byl zrušen poté, co se na letiště probojovala paralelní trasa M4 (viz článek Včera se spustilo metro na letiště Sabiha Gökčen, opět se skandály).


...a kde je ten skandál?

Minulý týden informovala řada online menších médií, že se skandálně zasypávají tunely právě na trase připravovaného prodloužení (viz TRHaber, EHA Medya, Gizli Servis, İstanbul Gündem, Murat Özer za deník Akšam atd.). Opírala se o fotografie a video ze 14. dubna 2023, kdy se na budoucí konečné Sultanbeyli hned vedle dálnice zasypávala kolmá šachta (a předtím totéž na Sancaktepe). Hovoří se o skandálu, protože dané čtvrti metro velmi potřebují, přitom současné vedení Istanbulu již probíhající práci zase likviduje.


zdroj: twitter.com/gizliservis06/


Zde je nutné podotknout, že současný starosta Istanbulu Ekrem İmamoğlu je vysokým členem opoziční strany CHP, za kterou kandiduje Kemal Kılıçdaroğlu jako nejvážnější konkurent současného prezidenta Erdoğana.

Některá opoziční média poukazují na to, že se zasypávají šachty, které byly údajně mylně vybudované ještě v době, kdy istanbulská radnice spadala pod současnou vládnoucí stranu AKP prezidenta Erdoğana. Více se k případu média nevyjadřují.




Starosta ukazuje stav metra

Starostovi Istanbulu Ekremu İmamoğluovi zřejmě skandál neunikl, protože se včera (úterý 18. dubna) setkal s lidmi a předvedl pod zemí jak vypadají práce na prodloužení metra M5.



V tuto chvíli má být dokončeno 83 procent tunelových staveb ve stanici Sultanbeyli.



A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík, Gerhard Pavel Turek

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,