Přeskočit na hlavní obsah

Extrémy istanbulských taxi i taxikářů se prohlubují, SPZ za 7 mega je prý příliš levná

Že se situace ohledně taxislužby v největším tureckém městě zhoršuje, jsme již psali v článku Drastický úpadek taxislužeb v Istanbulu, krize na letišti. Od té doby se situace opět zhoršila. Poslední dny totiž ukázaly, že hůř stále ještě může být. Dnešní zdražení taxi je také tématem.


Registrační značka taxi za 7 milionů lir, měla by být za 20

Že se z taxislužby stala dojná kráva majitelů registračních značek (dřív se říkalo SPZ), to je známo. Unie je tak silná, že si často dovoluje něco, co překvapí nejen cizince, ale i místní.

Předseda Istanbulské komory taxikářů Eyüp Aksu prohlásil: "Poznávací značka taxislužby je v současné době 7 milionů TL, plazí se po zemi. Je to velmi levné. Měla by stát alespoň 20 milionů TL. Při koupi poznávací značky jsem prodal 2 pozemky a 1 dům. Nyní je hodnota 2 pozemků a 1 domu 40 milionů TL. Pokud dnes prodám poznávací značku taxi, nemohu je získat zpět. Přál bych si, abych je neprodal, ale mám svou práci rád."

MIMOCHODEM: 7 milionů tureckých lir odpovídá skoro čtvrt milionu eur nebo necelým 7 milionům českých korun. Za ty peníze si lze v řadě zemí pořídit malou flotilu vozů pro taxislužbu.


předseda Istanbulské komory taxikářů Eyüp Aksu (zdroj: haberet.com)


Právě cena registrační značky je brána jako investice, takže vůz pracuje 24 hodin denně po 12hodinových směnách, kde se střídají řidiči. Ti se někdy na obří cenu značky skládají, berou si půjčky, takže jejich cílem je utržit nejvíc peněz, ber kde ber. Neúměrný tlak se stále častěji přenáší na zákazníky, či spíše na výběr zákazníků samotnými taxikáři. Čím více je zákazník chodící peněženkou, tím je pro taxikáře lákavější.


Zdražení až z 75 %? To je málo!

Tento týden se na radě velkoměsta Istanbulu ve skupině UKOME odhlasovalo zvýšení cen dopravy ve městě (psali jsme), ať jde o metro, autobusy, lanovky nebo taxi (pro taxi je zdražení ode dnešního dne).

Předseda Istanbulské komory taxikářů Eyüp Aksu překvapil ještě jednou. Nejdříve přišel s prohlášením, že oni byli při hlasování proti a i když byli přehlasováni, tak s cenou prostě nesouhlasí a nezajedou si nechat seřídit taxametr.

Později buď horká hlava vychladla, nebo problém konzultovala. Tak jako tak později oznámil, že odhlasovaný výsledek uznává.


"Jeďte si elektroskútrem"

Protože se dějí stále častěji neuvěřitelné případy, začala se situaci věnovat nejen uniformovaná, ale také civilně oblečená policie. A nemusela chodit daleko, stačilo zajít na náměstí Taksim. Řidič taxi bez jakéhokoli studu oznámil policistovi ať opět vystoupí z vozu a na tak krátkou vzdálenost si pronajme elektrický skútr.


zdroj: aksam.com.tr


Řidič byl okamžitě uniformovaným policistou "odměněn". Byl mu odebrán jak řidičský průkaz, tak vozidlo. Za chování k pasažérovi dostal finanční pokutu 4064 lir a za nefungující brzdová světla 436 lir. A protože začal častovat policisty nevhodnými slovy, byl zatčen.


Na letiště s vypnutým taxametrem

Další případ nastal v městském obvodu Kadikoy na asijské straně města. Taxikář hodlal odvést zákazníka na Letiště Istanbul (tedy minimálně 50 kilometrů). Když jiná osoba zákazníka upozornila na tento fakt, byla taxikářem napadena.


Jen pro cizince aneb انا لا اتكلم التركية الا العربية.

Již nadpis napovídá (i pro ty, kteří neumějí arabsky), že v případu budou hrát roli arabové, tedy přesněji řečeno arabští turisté (a nevinně). Především v některých regionech Istanbulu jich je větší koncentrace, což řidiči taxi velmi dobře vědí. A pokud je to uvnitř a okolo obchodního domu pro movitější, je jejich cíl jasný.


zdroj: twitter.com/CirkinIstanbul/


Typickým případem je Galataport na břehu Bosporu na evropské straně města. Před tímto obchodním domem stojí i desítky vozů taxi (viz informace twitter.com/CirkinIstanbul/), jejichž řidiči podle svědků mají turecky hovořící zákazníky odmítat.


Nařízení města? Ignorace

Pro vozy taxislužby existuje od 26. ledna 2023 nové nařízení, že na střeše má být displej se signalizací aktuálního stavu:

  • že se jedná o taxi
  • aktuální stav (Boş-Dolu-Rezerve-SOS, neboli plný-prázdný-rezervován-SOS)

Na pořízení dala radnice čas zhruba 3 měsíce (tedy platnost od 1. května 2023). Nyní je polovina srpna, ale jen minimální množství vozů tento displej má nainstalovaný.


dvouřádková verze střešního stavového displeje


Podle předsedy Istanbulské komory taxikářů Eyüpa Aksu je problém s jejich výrobou, jak sdělil v na konci dubna. Do dneška se ale nic podstatného nestalo.


jednořádkový displej s volitelným nápisem


Jednořádková varianta je ale bez problémů k sehnání na internetu, například zde. Nápis může být jeden z následujících:

  • TAKSİ (viz snímek výše)
  • BOŞ (prázdný / k dispozici; viz snímek níže)
  • DOLU (plný)
  • RZV (rezervovaný)


jednořádkový displej s volitelným nápisem


Na internetu je možné koupit také jinou verzi, viz zde, která vypadá trochu jinak (viz výše). Zde namísto SOS (či S.O.S.) je napsáno imdat (pomoc).


Není to kosmická technologie na to, aby to nebylo možné vyrobit i v krátké době, dokonce i svépomocí. Právě to udělal již před 4 roky taxikář Hakan Doğan z Antalye, který svůj výtvor zdůvodnil následovně: 


Hakan Doğan a jeho displej s možností zavolat si pomoc (zdroj: iha.com.tr)


Neexistuje žádný systém, který by řidiče chránil, je zcela sám se svým osudem. Zajímám se také o oblast taxametrů, dělal jsem výzkum, abych pomohl svým přátelům. Chtěli jsme vyvinout systém hlášení. Tyto majáky byly naším produktem. I když taxikář podezřívá cestujícího, nedá se nic dělat. Bez vědomí zákazníka vyšle pomocnou zprávu směrem ven stisknutím tlačítka u řidiče. Kdo si toho všimne zvenčí, okamžitě volá policii."

Displej v případě stisknutí nouzového tlačítka okamžitě začne přepínat mezi slovy "polis imdat" (pomoc, policie).

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...