Přeskočit na hlavní obsah

Smartwings končí se třemi malými českými letišti. Co na to Čedok?

Dnes běží po českém internetu zpráva, která drží dovolenkáře, naopak nepřátelé současné vlády to používají jako nástroj proti nim (ačkoli budování letišť je věc starší). Jak to tedy je? Mohou čerstvě otevřené České Budějovice (psali jsme) plakat, nebo se vlastně nic neděje?


iDnes: Smartwings přestanou létat z malých letišť. Zařízly plány cestovek

Tento titulek vyvolal zděšení u části českých občanů. Článek začíná následovně:

Posílit význam tuzemských regionálních letišť a umožnit řadě lidí cestovat na dovolenou bez cesty na pražské letiště. S tímto úmyslem plánovala příští letní sezonu řada tuzemských cestovních kanceláří. Nápad nicméně výrazně zkomplikovaly největší tuzemské aerolinie Smartwings, které se rozhodly, že trojici letišť, konkrétně České Budějovice, Karlovy Vary a Pardubice, obsluhovat nebudou.


Boeing 737-MAX 8 ve službách Smartwings (zdroj: wikimedia.org)


Nejde přitom o nedostatek letadel pro plánovanou expanzi cestovních kanceláří ale o zázemí pro ně. „Společnost Smartwings bude v příští letní sezoně provozovat lety ze tří českých letišť – z Prahy, Brna a Ostravy, tedy z letišť, kde má společnost dlouhodobě základny včetně technicko-provozního zázemí a pro společnost provozování letů z těchto letišť dává větší ekonomický smysl,“ řekla MF DNES mluvčí dopravce Vladimíra Dufková. Cestovky nyní hledají způsob, jak zájezdy zachovat.


zDopravy: Smartwings končí na trojici českých letišť, cestovky musí hledat náhradu

Internetové médium specializované na dopravu uvádí problém na trochu jiné světlo:

Navzdory vyjádření mají podle iDnes.cz vyjednávání mezi aerolinkou a některými cestovními kancelářemi ještě stále probíhat. Jinak by to mělo být u Čedoku, který v posledních letech na regionálních letištích expandoval a už začal zájezdy prodávat. Díky Čedoku začal letos velký charterový provoz na letišti České Budějovice. Pro příští letní sezónu nabízí zájezdy z jihočeského letiště do Enfidhy, Burgasu, Antalye, na Krétu a Rhodos.

V tuto chvíli už máme pro naprostou většinu chystaných destinací z menších regionálních letišť na příští léto zajištěného jiného dopravce,“ napsala pro deník Zdopravy.cz mluvčí Čedoku Kateřina Pavlíková.

Náznakem může být nedávné představení letů z Českých Budějovic do Taby (egyptské letovisko na Sinajském poloostrově na pobřeží Akabského zálivu těsně u hranice s Izraelem). Charterovou linku, která bude v provozu od 2. února do 10. května, nebudou zajišťovat Smartwings, ale dopravce MayFair Jets se sídlem ve Spojených arabských emirátech.

Na náhradě pro regionální letiště pracuje také skupina DER Touristik, kam mimo jiné patří cestovní kanceláře Fischer a EximTours. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil její mluvčí Jan Bezděk.

O tomto rozhodnutí společnosti Smartwings jsme věděli, a tak pro nás není překvapením. Na našem plánu výrazně navyšovat kapacity odletů z regionálních letišť to ale nic nemění. Jsme v blízkém kontaktu hned s několika leteckými společnostmi. Vzhledem k počtu klientů, které je naše skupina schopna přepravit, jsme blízko dohodě a věříme, že se všechny naše plánované lety uskuteční beze změny,“ uvedl Bezděk.


Kdo je Mayfair Jets?

Toto jméno nic moc neříká nikomu ani v Česku, dokonce i Wikipedia mlčí. A co píší sami o sobě na firemních webových stránkách?

Flexibilita podle vašeho výběru není jen naším sloganem, je to naše firemní vize.

Vždy se snažíme udělat něco navíc, abychom naše služby poskytovali na nejvyšší úrovni efektivity, přesnosti, dochvilnosti, bezpečnosti a zabezpečení.

Společnost klade velký důraz na zajištění soukromí našich zákazníků před, během a po letu.

Jsme hrdí na své jedinečné postavení na trhu, protože jsme lídrem v dodávkách letadel, která postačí jakémukoli počtu cestujících, kteří mají 1 nebo 4, nebo dokonce 500.

Naše síť provozovatelů se pohybuje od certifikovaných PVT operací až po velké charterové letecké limpy nebo dokonce národní dopravce po celém světě.

Páteří naší společnosti je provozní oddělení, kde nepřetržitě sledují letové hlídky pro lety, které nabízíme našim klientům, a zajišťují, aby veškerá logistika a potřeby byly usnadněny od okamžiku, kdy posádka připravuje letadlo, až do okamžiku, kdy naši vzácní hosté nastoupí do letadla, a bedlivě sledují, dokud let nedorazí do cíle ve stejné očekávané kvalitě s příletem, aby byl zážitek pro zákazníky bezproblémový a s naprostým soukromím, bezpečný a zajištěný.

Naši operátoři se nestarají pouze o lety provozované pro naše hosty, ale rozšiřují služby s plnou důvěrou pro naši letovou podporu a klienty, kteří vložili svou důvěru v naše schopnosti zajistit a obstarat všechny jejich provozní požadavky, počínaje pozemním odbavením, povoleními k přistání a přeletu, palivem, cateringem, HOTAC, čištěním letadel. atd.

Jsme hrdí na úspěchy, kterých jsme dosáhli jako významní partneři při záchraně a pomoci uvízlým bezmocným lidem během krize, kdy jsme byli schopni pomáhat vládám a nevládním organizacím při přemisťování uprchlíků nebo repatriaci občanů do jejich domovských zemí.

Stejně jako při zajišťování letů s humanitární pomocí nebo převozů nákladu pro hosty až do hmotnosti 120 tun pro lékařskou evakuaci.

Společnost Mayfair jets je svými klienty vnímána jako letecký odborník, který nabízí poradenství a konzultace v oblastech nákupu nebo pořízení letadel, zřízení, reformy nebo omezení leteckých společností.

Jelikož náš tým má dohromady více než 70 let zkušeností v oblasti letectví a leteckých společností,

Protože se snažíme dodávat hnízda, bereme na palubu jen ty nejlepší, a abychom to zajistili, začali jsme podnikat s přísnou politikou vůči kvalitě, a proto máme vlastní oddělení kvality v hodinách.

Abychom se vždy ujistili, že dodržujeme nejen nejlepší postupy v oboru, pravidla a předpisy CAA, ARGUS, EBAA a ACA, ale navíc i vlastní interní oddělení kvality, které klade důraz na to, aby týmy splňovaly požadavky našich klientů a další.


Jaká letadla mají Mayfair Jets?

Na webových stránkách se kromě malých letadel z kategorie businessjet (jako Challenger 650, Embraer Legacy 600 nebo Bombardier Learjet 45XR a ještě jedno shodné upravené jako létající sanitka s intenzivní péčí) vyskytují také následující:

  • Boeing 737-800, 189 sedadel. Vyráběl se v letech 1996–2019. Letadlo tedy může mít 4 až 27 let.
  • Boeing 737-400 s 162 nebo 168 sedadel. Tento model se vyráběl od roku 1988 do 28. února 2000, kdy byly poslední dva Boeingy 737-400 dodány shodou okolností Českým aeroliniím ČSA. I kdyby šlo o nejnovější kus, stále by měl 23 let.
  • Boeing 737-300F pro 15,5 tun nákladu

Protože se cestující přepravují na sedadlech a zároveň se neměří na tuny, připadají v úvahu první dva modely.


Jaká letadla mají Smartwings?

Podle webu to jsou:

  • Boeing 737-MAX 8 vybavený 189 sedadly (možnost i 150 + 18 business class)
  • Boeing 737-900ER vybavený 212 sedadly
  • Boeing 737-800 vybavený 189 sedadly (možnost i 150 + 18 business class)
  • Boeing 737-700 vybavený 148 sedadly

Podle seznamu je na tom Smartwings přece jen lépe co se týče novosti modelů. Ani jeden výrobce neuvádí stáří konkrétních kusů, takže tento parametr poměřovat nelze. Dalším je snaha aerolinek udržovat stroje v perfektním stavu, stejně tak palubní i pozemní personál. Ani zde není k dispozici dostatek informací k porovnání.


Je to na škodu věci, nebo se naopak něco vyřeší?

Společnost SmartWings je českým dovolenkářům opravdu povědomá, dokonce se dostává občas i do českých médií. Připomeňme si několik titulků z posledních let:

Vteřiny volného pádu: Cestující popsal let Smartwings s nefungujícím motorem!

Letadla Smartwings mířila s českými turisty na Krétu: Přistála však zcela jinde

Boeing Smartwings letěl se 170 lidmi na jeden motor. Po dvou letech čelí jeden člověk trestnímu stíhání

Blízko tragédii. Boeing Smartwings se předloni jen těsně vyhnul jinému letounu

Dva problémy během týdne. Letadlo Smartwings se muselo vrátit do Prahy

Let Smartwings z Kréty musel nouzově přistát kvůli tlaku v kabině

Drama na letu do Turecka. Letadlo Smartwings vyhlásilo stav nouze

30 let staré letadlo Smartwings do Egypta nedoletělo


Nuže shrnuto, Smartwings nejsou jedinou leteckou společností. Letů ze jmenovaných malých letišť není tolik, aby je nebylo možné nahradit letadly jiných společností. Jiná otázka je znalost češtiny palubním personálem jiných společností.

A tak je to v Česku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,