Turecko vytvořilo z Istanbulu velký letecký dopravní uzel, který se stal základem pro Turkish Airlines k další expanzi. Nyní se objevují informace o dalším rozšíření. Přesto pozoruhodná expanze má své trhliny.
Nové cíle za poslední dva roky
Turecké aerolinky rozhodně nezahálejí. Za poslední dva roky vytvořily nové trasy do:
Během posledních dvou let zahájili provoz do následujících destinací po celém světě:
Amerika:
- Seattle (Washington, USA)
- Newark (New Jersey, USA)
- Dallas (Texas, USA)
- Vancouver (Britská Kolumbie, Kanada)
Evropa:
- Palermo (Itálie)
- Bergamo (Itálie)
- Krakov (Polsko)
- Tivat (Boka Kotorska, Černá Hora)
Turecko:
- Rize-Artvin
Střední východ:
- Kirkúk (Irák)
- Orumíje, anglicky Urmia (Západní Ázerbájdžán, Írán)
Zbytek Asie:
- Cebu (Central Visayas, Filipíny)
- Buchara (Uzbekistán)
- Fergana (Uzbekistán)
- Turkestán (Kazachstán)
- Kuňja-Urgenč neboli Urgench (Dašoguz, Turkmenistán)
- Aktau (Mangystauská oblast, Kazachstán)
- Turkmenbaši (Turkmenistán)
Afrika:
- Džuba, anglicky Juba (Jižní Súdán)
- Luanda (Angola)
- Lusaka (Zambie)
Chystané destinace
Dalo by se říct, že Turkish Airlines už snad obsadili vše, co je vůbec možné obsadit, ale zdaleka ne. Seznam chystaných cílů to jen dokazuje:
Amerika:
- Detroit (Michigan, USA)
- Denver (Colorado, USA)
- Orlando (Florida, USA)
- Lima (Peru)
- Santiago nebo též Santiago de Chile (Chile)
- Rio de Janeiro (Brazílie)
Evropa:
- Bergen (Norsko)
- Glasgow (Skotsko, Velká Británie)
- Newcastle neboli Newcastle upon Tyne (Anglie, Velká Británie)
- Nantes ( Loire-Atlantique department, Francie)
- Katovice (Slezské vojvodství, Polsko)
- Jasy, rumunsky Iași (Rumunsko)
- Temešvár (Rumunsko)
Turecko:
- Bayburt
- Yozgat
Blízký východ:
- Abhá (Saúdská Arábie)
- Salála neboli Salalah (Omán)
Zbytek Asie:
- Phnompenh (Kambodža)
- Atyrau (Atyrauská oblast, Kazachstán)
- Ósaka (Japonsko)
Austrálie a oceánie:
- Sydney (New South Wales, Austrálie)
- Melbourne (Victoria, Austrálie)
Afrika:
- Asuán (Egypt)
- Brazzaville (Republika Kongo neboli Konžská republika)
- Hargeysa, anglicky Hargeisa (Somaliland / Somálsko)
- Lomé (Togo)
- Monrovia (Libérie)
- Port Súdán (Súdán)
- Windhoek (Namibie)
...a teď totéž, jen na mapě (znázorněny jsou jen státy, kde daná města jsou)
![]() |
plánované destinace Turkish Airlines |
Jak to, že na východ je viditelně méně destinací?
Lze jen hádat proč se nyní rozšiřuje hlavně na sever, jih a západ (tedy do Evropy, Afriky a Ameriky), ale v Asii je kolem Číny a širokého okolí prázdné místo? Jedno možné vysvětlení by se našlo. Tu je znění oficiální tiskové zprávy Turkish Airlines:
V čínské Šanghaji se uskutečnilo plodné setkání mezi společnostmi Turkish Airlines a China Eastern Airlines a bylo podepsáno memorandum o porozumění, které znamená významný pokrok ve vztazích mezi oběma ceněnými leteckými společnostmi.
Záměr čínských dopravců provozovat lety do İstanbulu je jedním z hlavních ukazatelů pandemického oživení trhu Turecko-pevninská Čína. Společnost China Eastern Airlines se připojuje k leteckým společnostem, které provozují lety mezi Tureckem a Čínou. Zahajovací let společnosti China Eastern Airlines se uskutečnil 28. září 2023 na trase Šanghaj-Istanbul (psali jsme, pozn. red.). Společnost Turkish Airlines v současné době provozuje na stejné trase 7 frekvencí týdně a China Eastern Airlines bude provozovat 3 frekvence týdně.
Během setkání v Šanghaji bylo dohodnuto zlepšení a rozšíření spolupráce mezi leteckými společnostmi v souladu s lety China Eastern Airlines na trase Šanghaj-Istanbul. V tomto ohledu bude zvýšena účinnost stávající zvláštní dohody o prodeji (SPA) mezi oběma partnery a bylo uvedeno, že další významné kroky budou podniknuty, jakmile budou získána potřebná povolení od příslušných orgánů.
Obě letecké společnosti jsou potěšeny, že výhody, které ze spolupráce vzejdou, budou maximalizovány díky rozsáhlé síti Turkish Airlines i China Eastern Airlines.
Generální ředitel Turkish Airlines pan Bilal Ekşi k dohodě uvedl: "Jako jeden z největších hráčů ve světě letectví se Turkish Airlines nebudou omezovat na naši již nyní prvotřídní síť a spolupráci, abychom pokračovali v naší 90leté cestě úspěchu z butiku na vrchol. Náš provoz do Čínské lidové republiky pokračuje se 7 týdenními frekvencemi v Šanghaji, Kantonu a Pekingu. Kromě našich přímých letů budeme i nadále podnikat nezbytné kroky k zajištění našeho růstu na čínském trhu v souladu s několika spoluprací s našimi cennými partnery v regionu. Jak podtrhuje memorandum o porozumění, které jsme dnes podepsali s China Eastern Airlines, Turkish Airlines budou i nadále vedoucí leteckou společností, která se vždy snaží posouvat stále výše."
Li Yangmin, generální ředitel společnosti China Eastern Airlines, prohlásil, že: "Otevření letecké linky China Eastern Airlines z Pudongu v Šanghaji do Istanbulu v Turecku dále usnadní obchod a pohyb personálu mezi oběma zeměmi. China Eastern Airlines a Turkish Airlines mají dobré základy pro spolupráci. Otevřením této letecké linky a podpisem memoranda se rozšíří prostor pro budoucí spolupráci mezi oběma stranami. Těšíme se na posílení komunikace a výměny mezi oběma stranami a na spolupráci v oblasti vnitrostátního a mezinárodního tranzitu, pozemních služeb a sítí, abychom společně vytvořili lepší budoucnost pro obě strany."
Tolik tisková zpráva. Čína je přece jen silný a bezohledný gigant, kterého se bojí i Turecko a Turecké aerolinky, takže dochází na diplomatické tanečky. Dokonce byli i prezidenti některých států, kteří čínskému prezidentovi hráli na piano...
...a co České aerolinie?
Tato smutná historie má neméně smutnou přítomnost. Od 29. června 2023 byla obnovena linka od španělakého Madridu, takže ČSA provozují spolu s touto linkou dvě linky (slovy DVĚ), tedy včetně linky do Paříže. Od tohoto pondělí (tedy 2. října 2023) provozuje trasu do arménského Jerevanu.
Jak je ale možné, že přímo na stránkách ČSA jsou nabízeny lety do daleko většího množství destinací? Protože je fakticky neprovozuje ČSA, ale SmartWings.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat