Přeskočit na hlavní obsah

Projekt AnadoluTRAM pro asijskou stranu Istanbulu nabývá na rozměrech i významu

Radnice velkoměsta Istanbulu se snaží všemožně dohnat desítky let zpoždění v kolejové městské dopravě. V březnu 2023 představila projekt povrchové tramvaje na trase Kadıköy-Maltepe. To vzbudilo velký ohlas jak veřejnosti, odborníků na přepravu i radnic městských částí. Původní plán byl významně přepracován do ještě zajímavější podoby propojením s jinou trasou v další čtvrti.


Původní plán

Původní plán do značné míry kopíroval slavnou mnohakilometrovou Bagdádskou třídu. Na téma jsme psali článek Istanbul chystá novou trasu tramvaje v dopravně klíčové části. Tehdy zástupkyně generálního tajemníka radnice velkoměsta Istanbulu doc. dr. Pelin Alpkökin zveřejnila plán na novou tramvajovou trasu. "Vyvíjíme projekty pouličních tramvají, abychom vrátili důležitým ulicím Istanbulu jejich bývalou krásu. Koncem roku budou hotové projekty naší pouliční tramvaje Kadıköy-Maltepe, která pokračuje naší ulicí, známou také jako minibusová ulice anatolské části."

Ke konci roku byly plány zveřejněny.


Proč ještě tramvaj?

Metro i Marmaray již z principu podzemní kolejové dopravy mají jednak zastávky s většími rozestupy, jednak hůře dostupné (trvá přece jen minuty, než cestující dojde z povrchu na nástupiště podzemní zastávky). To se vyplatí pro delší trasy, ale pro kratší řada lidí raději volí povrchovou dopravu, tedy autobusy, minibusy nebo dolmuše. Ty jsou ale přetíženy.

Proto velkoměsto Istanbul zvolilo možnost ještě k tomu všemu přidat tramvajovou dopravu. Protože ta má vlastní trasu, není blokována častými dopravními zácpami, takže dopravu může výrazně zrychlit (oproti autobusům a dolmušům). Za další může tak velká přepravní kapacita nahradit řadu autobusů a dolmušů, takže se mohou automobilové zácpy zmenšit. Také se zkvalitněním dopravy může snížit potřeba využít vlastní auto namísto městské hromadné dopravy.

Nová úprava tramvajové trasy dostává ještě větší smysl než trasa původní.

MIMOCHODEM: Politicky je právě tato trasa třaskavou směsí, jejíž nitky vedou do nejvyšších postů turecké politiky. Kadıköy je tradičně levicová a nyní vůči vládě opoziční. Původně šlo o centrum demokraticky a republikově smýšlející veřejnost asijské strany Istanbulu, nyní se sem uchylují dokonce i lidé z evropské strany. Üsküdar je ve všech smyslech opak. Jedná se o velmi silně věřící městský obvod, jehož radnice má velmi nadstandardní vztahy s někdejším starostou Istanbulu a současným prezidentem Turecka. Inu není divu, protože právě zde má vilu. A nová tramvajová trasa má spojovat právě tyto dva obvody, takže se i před radikálně odlišné politické názory musejí shodnout na společném postupu.

Tramvajová trasa tedy primárně odlehčí jak dolmušům, minibusům a autobusům, ale také podpovrchové dopravě jako Marmaray nebo metro M4.


Novější plán

Sousední čtvrti ve směru tramvajové trasy projevili velký zájem připojit také jejich městské obvody velmi atraktivní povrchovou dopravou. Výsledkem je jak zvýšená hustota zastávek, tak prodloužení původního plánu na obě strany.


zdroj: twitter.com/ekrem_imamoglu/


Nově se této trasa označuje jako AnadoluTRAM. Protože má propojovat tři městské obvody, označuje se jejich jmény, tedy tramvajová trasa Üsküdar - Kadıköy - Maltepe.

Před rokem se objevil první mapka trasy, o které jsme psali v článku Istanbul chystá novou trasu tramvaje v dopravně klíčové části.


prvotní mapka AnadoluTRAM z března 2023


Na plánu zveřejněného později byla trasa prodloužená oběma směry a zvýšena hustota zastávek.


zřejmě první fáze AnadoluTRAM, chybí propojení do Üsküdaru (zdroj: halktv.com.tr)


Spojení dvou plánů do jednoho

Přestože to nikde nebylo vysloveně řečeno, podle rok starého plánu rozvoje istanbulské kolejové dopravy do roku 2050 vyplývá, že se AnadoluTRAM je vlastně logickým spojením dvou projektů do jednoho.


obě trasy tramvaje vyznačeny žlutě (zdroj: www.metro.istanbul)


Veřejně se hovořilo především o delší trase na jihu asijské části, ve stínu zůstal projekt tramvajové trasy dlouhé jen několik zastávek z Üsküdaru do Haremu (ta se již řadu let nachází na plánech, dokonce i na starších plánech výstavby do roku 2029). Z toho vyplývá, že se vlastně oba projekty spojily, aby vytvořily víc než pouhé aritmetické sloučení. Vyřeší totiž nejen dopravu z Kadıköye přes Bagdádskou třídu do Maltepe včetně krátkých cest, ale stejně tak propojení těchto míst do Üsküdaru.

Lze se jen dohadovat podle velmi stručného schématického nákresu, že se trasa v Üsküdaru měla nacházet na pobřežní ulici a tedy mimo obytnou zónu. Nejnovější trasa je logičtější, protože vede kolem nemocnic a škol hustou zástavbou.


Nejnovější plán

Nová trasa bude měřit 21,3 kilometrů a má mít 33 zastávek. Podle nového plánu se uvažuje o následujících zastávkách (směr od jihu na sever):

01 [NOVÁ] Vergi Dairesi (zřejmě u autobusové zastávky Tugay Yolu Caddesi na stejnojmenné ulici poblíž obchodního domu Maltepe Park a nedaleko stanice Esenkent trasy metra M4)

02 [NOVÁ] Tugay Yolu (na stejnojmenné ulici neznámo kde; zřejmě v úseku mezi autobusovými zastávkami Savaş Sokak a Kır Sokak)

03 [NOVÁ] Cevizli (poblíž téměř stejnojmenné autobusové zastávky Cevizli Ayedaş na ulici Tugay Yolu Cd.)

04 [NOVÁ] Orhangazi (poblíž stejnojmenné zastávky u školy Orhangazi Anadolu Lisesi)

05 [NOVÁ] Maltepe (asi u autobusové zastávky Maltepe Bağdat Caddesi a nedaleko zastávky Marmaraye s názvem Maltepe)

06 Maltepe Meydan (zřejmě poblíž mešity Maltepe Merkez Camii)

07 Maltepe Belediyesi (u stejnojmenné autobusové zastávky)

08 [NOVÁ] Maltepe Kaymakamlığı (u stejnojmenné autobusové zastávky; mimochodem čtyři zastávky hned za sebou a jména všech čtyř začínají slovem Maltepe, to může udělat pěkný problém pro cestující méně znalé tamní lokality)

09 İdealtepe (zřejmě u stejnojmenné autobusové zastávky a nepříliš daleko stejnojmenné stanice Marmaraye)

10 [NOVÁ] Adnan Kahveci (u stejnojmenného parku, u autobusové zastávky Çınar)

11 Küçükyalı (zřejmě u stejnojmenné autobusové zastávky a blízko stejnojmenné stanice Marmaraye; zastávky 09 až 11 jsou nezvykle blízko sebe)

-- [CHYBÍ] 63 Durağı (v originálním videu radnice není a ani pro ni není místo)

12 Altıntepe (zřejmě poblíž Altıntepe Cami a nepříliš daleko konečné metra M8, stanice Bostancı a stejnojmenné zastávky Marmaraye)

13 Bostancı (zřejmě poblíž Bostancı Gösteri Merkezi)

14 [NOVÁ] Şenesenevler (u stejnojmenné autobusové zastávky a hned u stanice metra M8 Emin Ali Paşa)

15 Ayşekadın (u stejnojmenné autobusové zastávky a zároveň u stejnojmenné stanice metra M8)

16 Kazasker (předtím Kazasker Mevkili; u stejnojmenné autobusové zastávky na Şemsettin Günaltay Cd.)

17 Tüccarbaşı (u stejnojmenné autobusové zastávky na Şemsettin Günaltay Cd.)

18 Sahrayi Cedid (na nové mapě chybí; zřejmě poblíž stejnojmenné mešity a stejnojmenné autobusové zastávky; na nejnovější mapě již opět je)

19 [NOVÁ] Göztepe (nedává smysl; zřejmě identická s předchozí zastávkou, jen kvůli Marmarayi přejmenovaná na Göztepe)

20 Çemenzar (předtím Göztepe Çimenzar Camii; na ulici Fahrettin Kerim Gökay Cad. u stejnojmenné mešity a poblíž zastávky Göztepe Marmaraye; na poslední mapě byla zrušena právě tato zastávka, resp. přemístěno pořadí z 19 na 21)

21 Marmara Üniv. - Sehir Hastanesi (poblíž univerzity a městské nemocnice, zřejmě u autobusové zastávky s krátkým jménem "Göztepe Prof. Dr Süleyman Yalçın Şehir Hast.")

22 [NOVÁ] Kuyubaşı (stejnojmenná autobusová zastávka na křižovatce na ulici Fahrettin Kerim Gökay Cad. a Kuyubaşı Sk.)

23 Ziverbey (stejnojmenná autobusová zastávka na ulici Fahrettin Kerim Gökay Cad.)

24 Söğütlüçeşme (poblíž stanice metrobusu a zároveň poblíž stanice Marmaray a zároveň rychlovlaku YHT)

25 Altıyol (stejnojmenná autobusová zastávka na ulici Söğütlüçeşme Sk. a poblíž sochy býka)

26 Kadıköy Rıhtım, nejnověji zkráceno jen na Rıhtım (původní konečná této trasy tramvaje na třídě Rıhtım Cd.; poblíž přístaviště, poblíž konečné metra M4)

27 [NOVÁ] Haydarpaşa Teknik Lisesi (zřejmě až poblíž střední školy Haydarpaşa Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi a u stejnojmenné autobusové zastávky na ulici Tıbbiye Cd.)

28 [NOVÁ] Numune Hastanesi (u téměř stejnojmenné autobusové zastávky Haydarpaşa Numune Hastanesi a téměř stejnojmenné nemocnice SBÜ Haydarpaşa Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi)

29 [NOVÁ] Karacaahmet (poblíž stejnojmenné autobusové zastávky na ulici Dr. Eyüp Aksoy Cd. a  u stejnojmenného hřbitova)

30 [NOVÁ] Zeynep Kamil (poblíž stejnojmenné nemocnice, základní školy a parku)

31 [NOVÁ] Valide-i Atik (zřejmě u stejnojmenné čtvrti u autobusové zastávky Sokullu Mehmet Paşa İlkokulu na ulici Dr. Fahri Atabey Cd.)

32 [NOVÁ] Üsküdar Kaymakamlık (zřejmě poblíž stejnojmenné městské instituce na ulici Dr. Fahri Atabey Cd., případně o kousek dál u stávající autobusové zastávky Halil Rüştü İlkokulu)

33 [NOVÁ] Üsküdar Meydan (poblíž přístaviště, zastávky Marmaray a konečné metra M5)

Trasa v městském obvodu Üsküdar není podle těchto informací příliš jasná. mezi některými zastávkami je nezvykle velká vzdálenost (jako kdyby se jedna stanice vynechala). Také není zcela jasné kterou ulicí se objede Nemocnice Zeynep Kamil. Stejně není jasná pozice zastávky Haydarpaşa Teknik Lisesi a kudy přejede mezi třídou Tıbbiye Cd. a Dr. Eyüp Aksoy Cd.

Zajímavý je vývoj jména. Zatímco ještě před krátkým časem se objevovalo označení AnadoluTRAM, dnes je to pouze tramvajová trasa Üsküdar-Kadıköy-Maltepe. Tu je poslední zveřejněná mapa, konečně v rozumném rozlišení:


zdroj: twitter.com/alpkokin_pelin/


Nejnovější vizualizace:




zdroj: twitter.com/alpkokin_pelin/


A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...