Po Praze koluje výstava 50. let od zahájení pražského metra, v australském Sydney před pár týdny otevřeli první trasu metra, v Turecku slaví 35 let od první klasické trasy metra.
První trasa klasického metra byla vybudována na evropské straně Istanbulu, a to na její jižní části. Na počátku jezdilo na trase Aksaray - Kocatepe. Dnes je tento úsek součástí trasy metra M1, tedy společné části M1A a M1B. Úsek byl slavnostně zprovozněn 3. září 1989.
MIMOCHODEM: Dnešní zastávka Kocatepe je v těsném sousedství obchodního domu Forum Istanbul. Ten byl ale slavnostně otevřen až 17. listopadu 2009 (shodou okolností na den na 20. výročí Něžné revoluce v Praze a 70. výročí uzavření českých vysokých škol nacisty), krátce po 20. výročí otevření zastávky Kocatepe. Tehdy zde nebyl ani obchodní dům, ani Mega Center (svého času největší turecké a 2. největší evropské obchodní centrum na ploše 65 hektarů), které bylo otevřeno až 3. června 2005 tehdejším tureckým premiérem Erdoğanem (do té doby šlo o svah a údolí, kam chodili lidé z okolí na pikniky).
Zvláštností tohoto výročí je, že není připomínáno ani tureckými médii, dokonce ani samotnou společností Metro Istanbul.
MIMOCHODEM: Metro bylo spuštěno dvacet let poté, co z ulic Istanbulu zmizely tramvaje a tudíž kolejová doprava jako celek.
![]() |
současná trasa metra M1 |
18. prosince téhož roku byla trasa prodloužena o jednu zastávku, takže novou konečnou byl Esenler. Na tomto místě zatím nebylo nic významného. Současné největší istanbulské autobusové nádraží na tomto místě bylo otevřeno až 31. ledna 1994, tedy 4,5 roku poté.
MIMOCHODEM: Zastávka Sağmalcılar je poslední památkou na původní jméno istanbulského městského obvodu. Právě v něm totiž vypukla roku 1970 epidemie cholery (psali jsme článek Epidemie cholery v Istanbulu), takže byl celý obvod přejmenován roku 1978 na Bayrampaša.
Celá trasa dospěla do cílové zastávky až 20. prosince 2002, kdy se zprovoznila konečná zvaná Atatürkovo letiště. Na opačné straně přibyla ještě jedna zastávka 9. listopadu 2014 s názvem Yenikapi. Ta se stala zároveň konečnou trasy M2 na sever evropské strany Istanbulu a zároveň stanicí páteřního vlakového spojení napříč Istanbulem zvaného Marmaray.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat