Přeskočit na hlavní obsah

Páteřní rychlometro HIZRAY napříč Istanbulem má čtvrtou verzi

Již přes pět let hovoří istanbulská radnice o unikátním projektu expresního metra s názvem HIZRAY, které má překlenout velké vzdálenosti Istanbulu za výrazně kratší dobu, než potřebuje klasické metro nebo Marmaray (psali jsme Rychlometro "hizray" v Istanbulu se mění). Při bližším porovnání ale překvapí celá řada variant, které se od sebe zásadně liší.


Co je HIZRAY?

Průměrná vzdálenost mezi stanicemi metra bývá kolem 1 kilometru, v případě HIZRAY to činí asi 6 kilometrů. Vysokorychlostní metro jako HIZRAY se tedy může rozjet na vyšší rychlost na na ní pokračovat delší dobu. Princip je podobný rychlovlakům, což v Česku představuje například Elektrická jednotka 680 přezdívaná Pendolino, či v Turecku YHT. Výsledkem je výrazně vyšší cestovní rychlost. 

MIMOCHODEM: Přestože název HIZRAY není zkratkou, píše se právě tímto způsobem (tedy všechna písmena velká). Důvodem je odlišnost turecké verze latinky v porovnání s jinými mutacemi této abecedy. Turecká abeceda má na rozdíl i od naší shodu v podobě malého a velkého i. Zatímco my máme I (tedy malé s tečkou, velké bez tečky), turecká abeceda má dvě varianty (jedno bez teček ı I, druhé s tečkami İ). Proto tvůrci zvolili namísto Hızray variantu HIZRAY. Turci čtou obě verze stejně, ostatní ve verzi Hızray nepoznají i bez tečky (ani ho nemohou napsat), varianta HIZRAY bez problému. Prostě píše se to evropsky, čte turecky.



Cílem HIZRAY je výrazné zvýšení mobility obyvatel Istanbulu. Ten je i přes všechny snahy stále rozdělen na asijskou a evropskou část, svým způsobem dvě skoro samostatná města. Navíc rozměry jsou tak velké (především na evropské straně směrem na západ), že byť stále na stejném kontinentě a s využitím nejrychlejší možné městské dopravy (metro, Marmaray, tramvaj, metrobus) trvá cestování i několik hodin. Při přejezdu Bosporu se délka dopravy ještě prodlužuje. Výsledek lze přirovnat na cestování napříč Čechami.


Zmatek v informacích o HIZRAY

Postupem času vznikly přirozeným vývojem doposud čtyři varianty, přesněji řečeno aktuální varianta je již čtvrtou. Jestliže se podíváme na veřejné i městské zdroje, zjistíme, že si odporují. Bohužel za to může kombinace faktorů od souboje jednotlivých organizací (radnice velkoměsta Istanbulu, radnice istanbulských městských obvodů, Ministerstvo dopravy turecké republiky atd.) i zmatek ve zveřejňování informací o HIZRAY.

MIMOCHODEM: Doposud nejrychlejší istanbulské a zároveň turecké metro je linka M11 neboli trasa metra na Letiště Istanbul. Ta ale dosahuje rychlosti až 120 km/h jen proto, protože tak překonává na metro neobvykle velké vzdálenosti mezi zastávkami v nezastavěné části města. Důvod je tedy odlišný oproti HIZRAY. Stejnou rychlost až 120 km/h s průměrnou rychlostí 80 km/h má docílit také metro v indickém Meruutu, které má být dokončeno v červnu 2025 a má se stát nejrychlejším indickým metrem. Stejnou rychlost má také v Číně pekingská linka 14 nebo linka 9 v jihokorejském Soulu.

Protože veřejnost netuší, že existuje tolik variant, bere každou dostupnou informaci jako jedinou a stále platnou. Proto lze například na Wikipedii najít tolik stanic, které má HIZRAY protínat. Podívejme se tedy blíže na jednotlivé varianty.


Verze A: 9 zastávek

Když se začalo o rychlometru roku 2018 hovořit, bylo v plánu devět stanic. Maximální rychlost této varianty až 160 km/h, celková délka 40 kilometrů. Tu měl vlak překonat za 29 minut. Denně měla tato varianta přepravit 1 milion cestujících.



Na evropské straně Istanbulu podle původního plánu HIZRAY vyjíždí z Halkalı (zde pod číslem 9), kříží několik tras metra a metrobusu včetně tehdy nově plánované trasy metra M11 na ještě rozestavěné třetí letiště neboli Letiště Istanbul, aby na asijské straně skončila na u moře u zastávky Bostancı (na schématu pod číslem 1). HIZRAY tedy začíná a končí na zastávkách páteřního vlakového spojení napříč Istanbulem zvané Marmaray, které je pod palcem tureckého Ministerstva dopravy.


Verze B: 11 zastávek

Roku 2021 se objevila jiná varianta, která měla oproti původnímu návrhu o dvě zastávky navíc (tedy co se týče počtu zastávek). Psali jsme o ní článek Rychlometro "hizray" v Istanbulu se mění. Jinak nezůstal téměř kámen na kameni.

Snad jediné, co z původního plánu zůstalo, byla počáteční zastávka Halkalı. Poté se trasa posunula víc na sever a tedy dál od moře tak, aby vedla přes velké autobusové nádraží Otogar i menší autobusové nádraží Akibeyköy. Poté pokračuje na zastávku Šišli-Mecidiyeköy stejně jako v původním plánu. Poté ale vynechává zastávku Gayrettepe a míří rovnou přes Bospor.



Na asijské straně zůstala stejně jako ve variantě A zastávka Altunizade, ale poté přes tehdy ještě nedokončené finanční centrum vedla podél moře až na druhé letiště Sabihy Gökčen. Díky propojení Halkalı - Sabiha Gökčen se poprvé prosazuje myšlenka propojit obě istanbulská letiště (tedy Letiště Istanbul a Letiště Sabihy Gökčen) při návaznosti na speciální trasu metra M11 z Letiště Istanbul.

Tato varianta vypadá daleko promyšleněji než varianta první.


Verze C: 12 zastávek

Opět se zvýšil počet zastávek (postupně to bylo 9 > 11 > 12). Na evropské straně se vynechala zastávka Alibeyköy (menší autobusové nádraží), namísto toho se zastaví na Kağıthane (nejenže přestup na metro M7, ale také na M11 mířící na Letiště Istanbul). Také se prodloužila trasa za Halklalı, tedy přibyly stanice Esenyurt a Beylikdüzü (na nákresu zcela vlevo, na západě Istanbulu). Není jasné nakolik se zastávka Beylikdűzű přiblíží výstavišti TÜYAP, ale přiblížení je oproti předchozí variantě značné.

Na asijské straně města varianta C mezi stanicí İMES a Letištěm Sabihy Gökčen má jen jednu, a to Viaport (obchodní dům ViaPort Asia Outlet AVM a stejnojmenná připravovaná konečná zastávka trasy metra M5), trasa je navíc notně přesunutá dál od moře.



Starosta velkoměsta Istanbulu Ekrem İmamoğlu představil variantu s 12 stanicemi ve vizi Istanbul 2050. Zde použil označení “Hız-Ray” pro propojení dvanácti městských obvodů neboli okresů. Zajímavostí je, že pro rok 2050 počítá s Istanbulem pro 20 milionů lidí (současný stav je oficiálně 16 milionů).

Starosta nadále HIZRAY komentoval: "Jedním z hlavních důvodů, proč se zaměřujeme na projekty istanbulského metra, je jejich pozitivní dopad na ochranu životního prostředí. Istanbulský provozovatel veřejné autobusové dopravy IETT denně uskuteční 4 miliony jízd autobusy a metrobusy. Zároveň 77 % uživatelů veřejné dopravy využívá služeb IETT. Aby se Istanbul stal do roku 2050 uhlíkově neutrálním městem odolným vůči změně klimatu, je třeba zajistit udržitelnou městskou mobilitu. Proto se zaměřujeme na zajištění městské infrastruktury založené na železnici v Istanbulu. Za posledních pět let jsme rozšířili naši železniční síť o více než 65 kilometrů, přičemž průměrný roční nárůst činil 13 kilometrů, což je nárůst plně financovaný naší obcí. Jedním z našich nejambicióznějších projektů je HIZRAY, který jsme navrhli jako expresní metro nové generace. Bude dlouhý 74,5 kilometru a bude se skládat ze 13 stanic, z nichž všechny budou pod zemí. Díky své vysoké rychlosti přepraví HIZRAY v průměru 1,5 milionu cestujících denně a přibližně 550 milionů cestujících ročně, přičemž z Beylikdüzü na letiště Sabiha Gökçen dojede za 55 minut. HIZRAY propojí stávající a budované linky metra na evropské a anatolské straně v ose východ-západ a zajistí nejkratší a nejjednodušší přestup cestujících mezi stávajícími linkami metra."

Podle vyjádření primátora velkoměsta Istanbulu má celou trasu varianty C projet HIZRAY vlak za 55 minut.


Verze D: 13 zastávek

Od předchozí varianty C již počtem stanice se tento plán liší, opět se zvýšil, tentokrát z dvanácti na třináct. Evropská strana je stejná, zřejmě odladěná bez dalších připomínek. Změny tedy musejí být nutně na straně asijské.




Změnou je posun trasy na asijské straně dál od moře. Namísto příjezdu k letišti Sabihy Gökčen od moře od jihozápadu ze směru od Maltepe a Kartalu se již ve variantě C přijede od severozápadu. Změna je v zastávkách před konečnou na letišti.  po projetí zastávkami Sancaktepe a Kurtköy.

Proč se HIZRAY vzdálilo Marmarskému moři? Protože jeho břehy již kopíruje páteřní vlakové spojení Marmaray, nedaleko od něj potom trasy metra M1A na evropské straně a M4 na asijské straně. Připravují se navíc tramvajové trasy, a to T6 na evropské straně (též označovaná jako U3) a AnadoluTRAM na asijské straně.

Maximální rychlost je plánována na 140 km/h (tedy snížená z původních 160 km/h), trasa má měřit 74,5 kilometrů (varianta A měla jen 40 km), celková jízdní doba má činit 53 minut.


plán kolejové dopravy do roku 2029 (HIZRAY oranžově)


Varianta D je dodnes znázorněna oranžově v plánech radnice Istanbulu do roku 2029 v.3 rev.15.2 vydanou v  listopadu 2022 viz PDF. Podle toho již je jasné nakolik se zastávka Beylikdűzű přiblíží výstavišti TÜYAP. Tato zastávka totiž bude shodná se současnou stejnojmennou zastávkou metrobusu, takže výstaviště TÜYAP bude vzdáleno jen dvě stanice.


zdroj: twitter.com/alpkokin_pelin/


Doc .Dr. Pelin Alpkökin (zástupce generálního tajemníka radnice velkoměsta Istanbulu pro železniční systém a ochranu životního prostředízveřejnila 26. července 2022 mapu s důrazem na městské obvody, kterými HIZRAY má projíždět.


Porovnání metra a rychlometra

Zatím si lze těžko představit co to vlastně je rychlometro, když to prozatím nemá skoro nikde obdoby. Poslední varianta a zakreslení do mapy spolu s ostatními trasami dává malou nápovědu.



Například trasu metra M5 protíná HIZRAY několikrát. Zatímco stanice Sancaktepe a Kurtköy v HIZRAY jsou pěkně po sobě, na trase metra M5 je mezi nimi sedm dalších stanic metra.

MIMOCHODEM: Nejrychlejší trasy metra v Evropě mimo Turecko jsou ve městech:

  • Moskva: Trasa Bolshaya Koltsevaya (Linka 11) má maximální rychlost až 105 km/h
  • Paříž:: Trasa 14 má maximální rychlost až 105 km/h
  • Petrohrad: Trasa Moskovsko-Petrogradskaya (Linka 2) má maximální rychlost až 80 km/h
  • Kyjev: Trasa M2 (Heroiv Dnipra - Teremky) má maximální rychlost až 80 km/h.
  • Budapešť: Trasa M2 má maximální rychlost až 80 km/h.
  • Varšava: Trasa M1 (Młociny - Kabaty) má maximální rychlost až 80 km/h


mapa metra v Kantonu (trasa č. 18 je tmavě modrá, vpravo dole) (zdroj: wikimedia.org)


MIMOCHODEM: Rychlometro již existuje například v čínském městě Kanton. Jedná se o linku číslo 18, která při délce 58,3 km má jen osm stanic, takže průměrná vzdálenost mezi stanicemi je 8,3 kilometru. Maximální rychlost je 160 km/h.


Souhrn informací

Nyní spojme všechny informace o stanicích do jedné tabulky. Rychlometro HIZRAY kříží vlakovou dráhu pouze ve stanici Halkalı, kde je přestup na rychlovlak YHT i na páteřní městský vlak Marmaray. Každá stanice HIZRAYe ve všech variantách křížila či bude křížit nějakou trasu metra. Tramvajové trasy protínají trasu HIZRAYe pouze na evropské straně města, stejně tak páteřní autobusové spojení Metrobus.



Podle dosavadních informací to vypadá, že HIZRAY má na rozdíl od podobně vypadající konkurence nejblíž ke skutečně páteřnímu spojení napříč městem.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

DOPORUČENÉ ZDROJE:

İstanbul Raylı Sistemler 2029 Vizyonu [PDF - již není přístupné]

tunelder.org.tr [PDF]

M34 HIZRAY Rail System Line Implementation Main Project [PDF]

İSTANBUL SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIM KONGRESİ [PDF]

Istanbul vizyon 2050 manifestosu [PDF]

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...