Přeskočit na hlavní obsah

Česká Smartwings míří po žních k Turkovi

(tedy ono je již i po Mikuláši, ale...). Polská média již oslavovala podpis o nákupu české společnosti Smartwings polským dopravcem LOT, ale zapomněla na přísloví "neříkej hop, dokud nepřeskočíš". Pár hodin před podpisem s Polskem totiž česká strana velmi nečekaně (pro mnohé) podepsala smlouvu s tureckým dopravcem Pegasus Airlines.


Oficiální tisková zpráva

Ve své oficiální tiskové zprávě společnost Pegasus Airlines uvádí, že učinila významný krok směrem ke svým cílům mezinárodního růstu uzavřením dohody o akvizici Českých aerolinií, jedné z nejstarších leteckých značek na světě, a její dceřiné společnosti Smartwings, předního dopravce pro volný čas se sídlem v České republice. Strategická investice si klade za cíl posílit přítomnost společnosti v Evropě a podpořit její pokračující globální expanzi. Celková hodnota transakce činí 154 milionů eur a zahrnuje jak společnosti, tak související pohledávky. Dokončení transakce je podmíněno získáním povinných regulačních schválení a dalších podmínek převodu.



Společnost Pegasus Airlines, založená v roce 1990, již více než dvě desetiletí zpřístupňuje leteckou dopravu milionům lidí prostřednictvím svého nízkonákladového obchodního modelu. Dnes letecká společnost provozuje lety do 158 destinací v 55 zemích a má jednu z nejmladších a nejúspornějších flotil na světě. Smartwings, největší letecký dopravce v České republice, patří prostřednictvím svých značek Smartwings a České aerolinie mezi nejzavedenější letecké skupiny ve střední a východní Evropě. Letecká společnost vyniká svou sítí 80 destinací ve 20 zemích, silnými partnerstvími s cestovními kancelářemi a svým významným postavením na regionálním trhu s rekreačními zájezdy.

Touto akvizicí si Pegasus Airlines klade za cíl spojit zkušenosti a zdroje obou dopravců a vytvořit organizaci připravenou na budoucnost, která cestujícím nabídne širší síť a dostupné ceny. Po akvizici budou obě letecké společnosti čerpat ze svých společných odborných znalostí a stavět na silných stránkách toho druhého.

„Otevíráme novou kapitolu v naší cestě růstu“

Generální ředitelka Pegasus Airlines Güliz Öztürk k akvizici uvedla: „V Pegasus Airlines jsme v roce 2005 zahájili činnost s odvážnou ambicí – zpřístupnit leteckou dopravu všem. Od té doby jsme rozšířili naši flotilu ze 14 na 127 letadel a stali se jednou z nejefektivnějších a nejziskovějších leteckých společností na světě. Nyní, spojením sil s Českými aeroliniemi a Smartwings, které mají dohromady flotilu 47 letadel, otevíráme novou kapitolu v naší cestě růstu.

„Vedla Českých aerolinií a Smartwings společnou vizi: společně chceme rozšířit naše křídla po celé Evropě se dvěma odlišnými značkami, Smartwings a Pegasus Airlines. Tato integrace není jen o růstu, ale o vytváření odolných, technologicky orientovaných společností, které kladou bezpečnost do centra svého provozu a jsou připraveny čelit budoucnosti a poskytovat snadné, personalizované a efektivní cestovní zážitky. Těšíme se na společné utváření této budoucnosti.

Dnes mohu s jistotou říci, že – nezačali jsme s letectvím v Turecku, ale transformovali jsme ho – a nyní jsme připraveni udělat další krok v našem růstovém příběhu. Společně s Českými aeroliniemi a Smartwings máme společnou vizi: jako Pegasus Airlines a Smartwings, které působí pod dvěma odlišnými značkami, budeme i nadále rozšířit naše křídla po celém světě.

Akcionáři Českých aerolinií a zakladatelé společnosti Smartwings oznámili, že po téměř dvaceti sedmi letech věnovaných budování a rozvoji letecké společnosti učinili strategické rozhodnutí převést České aerolinie a Smartwings do společnosti Pegasus Airlines – silné evropské letecké společnosti s potenciálem a schopnostmi dále rozšiřovat a posilovat aktivity společnosti.

Akcionář Českých aerolinií a spoluzakladatel jejich dceřiné společnosti Smartwings, Jiří Šimáně, jménem zakladatelů a akcionářů uvedl: „Jsme velmi hrdí na to, že se nám podařilo úspěšně založit a rozvíjet České aerolinie a Smartwings s omezenými finančními zdroji a bez externí podpory, kterou většina leteckých společností obvykle dostává od svých příslušných vlád. Během všech těchto let jsme zůstali neochvějní v našem závazku k odolnosti, inovacím a spokojenosti zákazníků a zároveň jsme překonávali všechny výzvy na cestě k dlouhodobé prosperitě. Jsme přesvědčeni, že Pegasus Airlines představuje ideálního akcionáře pro České aerolinie a Smartwings, který milionům cestujících v její síti přinese nové výhody, lepší spojení a trvalou radost z cestování."

Management a akcionáři vyjadřují upřímné poděkování všem zaměstnancům, partnerům a cestujícím za jejich loajalitu, důvěru a přínos k úspěchu společnosti. Těšíme se, že České aerolinie a Smartwings budou pod Pegasem i nadále prosperovat.


Polsko: Dobře nám tak, dělali jsme to špatně

Kritika se ozvala také z Polska, ale mířila do vlastních řad. Nyní slyšíme, že pomalé tempo postupu souviselo s dlouhodobým odporem vůči transakci ze strany Polské letecké skupiny, menšinového vlastníka LOTu, ale stále společnosti stoprocentně vlastněné státní pokladnou. Také slyšíme o určitých třenicích mezi ministerstvem infrastruktury a ministerstvem financí ohledně akvizice společnosti Smartwings.

Maciej Wilk pokračuje v komentáři: "Kdyby jednání o akvizici Smartwings netrvala rok a půl, kdyby polská strana projevila větší odhodlání a chopila se ceny, když byla k dispozici, dnes bychom měli velký úspěch. A takto to, jako obvykle, skončilo."


Kdo je Pegasus Airlines?

Česká Wikipedie píše toto:

Pegasus Airlines je turecká nízkonákladová letecká společnost, sídlící v Istanbulu. Byla založena roku 1990. Flotilu tvoří 77 letounů typů Airbus A320-214 a Boeing 737-800. Dceřiné aerolinky jsou IZair a Pegasus Asia. V roce 2016 Pegasus Airlines přepravily 24,14 milionů cestujících.

Informace jsou ale poněkud zastaralé. Svůj stý letoun oslavili 9. října 2023 (psali jsme v článku Sté letadlo Pegasus Airlines v roce stého výročí založení republiky), nyní mají již 110 letounů. Podle jejich vlastních slov Pegasus Airlines létá do 153 destinací v 54 zemích.

Klíčovým letištěm Pegasus Airlines je Letiště Sabihy Gökčen na asijské straně Istanbulu. To je určeno pro nízkonákladové letecké společnosti s tím, že právě Pegasus a konkurenční AJet (dceřiná společnost od Turkish Airlines) mají v tamních letech až drtivou většinu. Dokonce se společností Metro Istanbul provozující istanbulské metro podepsaly 8. května 2024 tříletou smlouvu o tom, že metro M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı (tedy končící právě na Letišti Sabihy Gökčen) ponese název ‘Pegasus-Sabiha Gökçen Havalimanı İstasyonu’.


Koupili "nás" Turci? Zažijeme "turecké hospodářství"

Česká veřejnost má zajímavou náturu. Na Poláky se nadává, ale když nad nimi zvítězí turecká společnost, tak jsou to najednou "zlatý Poláci". Už fakt, že "národní klenot" Czech Airlines byl koupen firmou SmartWings byl pro Čechy šok (o předchozím sestupu od deseti k nule ani nemluvě).


příprava na oslavy, které se v Polsku nekonaly


Reakce na české scéně

Po této informaci se lze dočíst:

"Polské obchodní kofry vyšplouchl turecký bazar" (Artur)

"Dnes je další černý den českého letectví. Je mi upřímně líto zaměstnanců Smartwings. Tohle si od svého majitele nezasloužili." (Vítek no)

"Stovky zaměstnanců, kteří se již viděli jakožto nový partneři regulérního evropského dopravce byli několik minut před tímto oznámením prodání do Turecka." (Flyrosťa)

...ale také i takto:

"Při covidu: žádné dotace těm Smartwings nedávejte, Šimáně je Babišův kamarád, jen ať krachne alespoň tu budou lítat pořádný aerolinky.

Ti samí dnes: Cože, Šimáně prodává naši tradiční značku a národního dopravce tomu co dal nejvíc?" (Michal)

"Vzhledem k tomu, že Smartwings je lowcost, co lítá za ceny normálních aerolinek a Pegasus je lowcost, co lítá za ceny lowcostu, může se to posunout jen k lepšímu." (Dojnice)

No podle informací co se dostávají z Polska ven plánovali Smartwings zrušit, letadla použít pro vlastní potřeby, přeregistrovat do Polska a nechat jen něco málo v Praze. V tomto směru může být Pegasus možná i lepší partner. (adam)

ČSA zemřelo na kombinaci nekompetence, nenaplněných eg a v neposlední řadě na přání pana Šimáněho, který ho chtěl získat levně. A když se mu to povedlo, svět po CoVIDu byl tak jiný, že to nedal ani se Smartwings (J Alisczech Brezina)

Přechod aerolinek Smartwings pod křídla tureckého dopravce Pegasus může zlevnit letenky charterů z Prahy či Brna až o 15 %

Převzetí tuzemské aerolinky Smartwings ze strany tureckého nízkonákladového dopravce Pegasus mohou oddálit regulační orgány. V celé EU jsou totiž stále častěji slyšet obavy z neblahého dopadu konsolidace v sektoru letecké dopravy na konečného zákazníka (viz např. zde: https://travelweekly-asia.com/Travel-News/Airline-News/Are-airline-mergers-in-Europe-bad-for-consumers). Pokud však platí slova Pegasusu, lze spíše čekat zlevnění letenek; charterové lety z Prahy či Brna mohou být po nějaké časem až o 15 % lacinější, než pokud ke spojení zmíněných dopravců nedojde.

Snížení cen by mělo nastat díky zvýšené efektivitě a synergiím. Pegasus zdůrazňuje cíl „učinit leteckou dopravu dostupnou pro všechny“, a to právě prostřednictvím nižších nákladů. Lze předpokládat, že společná flotila Pegasusu a Smartwings, čítající přes 170 letadel, zajistí úspory z rozsahu v oblasti nákupu paliva či nákladů na údržbu, čímž v charterovém segmentu sníží provozní náklady o 10 až 20 %.

To by mohlo vést k poklesu cen charterových letů o 5 až 15 % na klíčových trasách (např. Praha–Mallorca nebo Brno–Turecko), zejména pro velké objednávky od cestovních kanceláří jako Čedok.

Důležitým faktorem zlevnění by mělo být i to, že Pegasus má jednu z nejmladších a nejúspornějších flotil (většinu tvoří stroje Airbus 320neo), což sníží spotřebu paliva oproti starším boeingům v barvách Smartwings. Navíc turecká aerolinka zajistí know-how ze svého nízkonákladového modelu fungování, včetně dynamické cenotvorby a partnerství s tour operátory. (LukášKovanda)


Pět let staré komentáře Smartwings

...a jako poslední Miroslav Kalousek 16. května 2020:

Neexistuje žádný důvod, proč by se stát měl angažovat víc, než u jiných firem. Smartwings má k dispozici programy Antivirus, Covid a kapitál svých akcionářů, jako všichni ostatní. Nákup by byl drahý i zadarmo. Zaznamenal by přebrání miliardových závazků.

Toto byla reakce na článek na serveru Novinky.cz s informací, že "stát by mohl koupit až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings." České televizi to v sobotu řekl ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Potom 12. srpna 2020 napsal:

Pokud tomu správně rozumím: Kdo má strach, že někdo koho doma či v práci nakazí, ten si může počkat. Kdo letí do Řecka, má přednost. V letadle Smartwings si pak může v denících MAFRA přečíst předraženou reklamu na tuzemskou dovolenou. Babišstán v praxi.

A tak je to ohledně Turecka se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Mapa Turecka s aktuální pozicí požárů

 Agentura AA zveřejnila souhrn aktuálních informací k současné vlně požárů, tedy počínaje 28. červencem, tedy z před šesti dny. Dosavadní skóre po půl dnech je následující: 85 požárů, 74 pod kontrolou, 11 hoří (30.7.) 98 požárů, 88 pod kontrolou, 10 hoří (31.7., viz  článek s detailním seznamem ) 107 požárů, 98 pod kontrolou, 9 hoří (31.7. v noci) 112 požárů, 107 pod kontrolou, 5 hoří (1.8. dopoledne) 129 požárů, 122 pod kontrolou, 7 hoří (v noci z 1. na 2. srpna) 132 požárů, 125 pod kontrolou, 7 hoří (2. srpna) zdroj: hurriyet.com.tr Jen v okresu Manavgat shořelo 30632 hektarů, jak bylo změřeno ze satelitních snímků. Teplota na povrchu dosahovala 95 stupňů. Snímky pořídily satelity Landsat-8 OLI (Operational Land Imager) z USA a Sentinel-2 (EU) 31. července 2021. Přestože na mapě není zakreslen požár v Manavgatu, jiné zdroje hovoří o tom, že požár stále není dohašen (včetně informací samotného ministerstva). Kde je neustále aktuální mapa požárů v Turecku, Řecku a okolí? ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Nehoda autobusu v severním Turecku má řadu obětí

Silnice mezi okresním městem Ezine a centrálním městem stejnojmenné provincie Čanakkale se dnes stala svědkem řetězové nehody. Srážkou osobního automobilu, linkového autobusu a nákladního auta vezoucího kmeny stromů si vyžádala několik obětí a desítky zraněných. Nehoda se stala ve 12:45 na silnici E87 v katastru obce Köprübaşı jen necelé 2 kilometry od městečka Ezine hned u benzinové pumpy. Nejdřív se převrátil nákladní automobil do protisměru, kde byly zasaženy také linkový autobus a osobní automobil. Linkový autobus byl společnosti Truva Turizm s poznávací značkou 17 AHT 624. Podle původní zprávy guvernéra provincie zahynuly 4 osoby, postupem času se počet zvýšil nejdřív na 6, poté na 8 osob. Podle posledních informací je zraněno 20 osob. zdroj: AA Guvernér provincie Čanakkale k neštěstí prohlásil: " Na místě bohužel přišlo o život celkem 5 našich občanů, včetně řidiče nákladního vozu a cestujících v autobuse. Ostatní zranění byli rychle převezeni do nemocnic, ale 3 ze zraněnýc...