Turecké největší město Istanbul se intenzivně připravuje na silné zemětřesení, které je v tomto regionu očekáváno. Součástí je také zásadní oprava největšího autobusového nádraží včetně tamní klíčové přestupní stanice metra.
Výluka je každý druhý víkend, a to po tři víkendy. Byla naplánována tak, aby se kryla s pololetními prázdninami žáků a studentů, kdy je provoz na trase menší, protože řada z nich odjela z Istanbulu pryč nebo se pohybují jen kolem bydliště.
![]() |
trasa M1 včetně větví M1A, M1B a stanicí Otogar (aktuálně mimo provoz) |
Trasa metra M1 (o výročí vzniku a zajímavostech trasy i okolních čtvrtí jsme psali v článku Výročí zahájení moderního metra v Istanbulu) má tvar písmene ypsilon. Základní část od konečné Yenikapı po autobusové nádraží Otogar je jednotná, od Otogar se rozděluje na dvě. Část značená M1A je původní trasa metra M1, končící na bývalém mezinárodním Atatürkově letišti. Novější část M1B vede čistě na západ a končí na stanici Kirazlı (připravuje se prodloužení až na Halkalı, kde je jak hlavní vlakové nádraží směrem do Evropy, tak konečná Marmaraye).
MIMOCHODEM: Stanice Otogar má v budoucnosti sloužit jako stanice rychlometra HIZRAY značeného také pod kódovým M34 (víc jsme psali v článku Páteřní rychlometro HIZRAY napříč Istanbulem má čtvrtou verzi).
Protože klíčová stanice Otogar je mimo provoz, náhradní autobusové spojení vždy spojuje stanici před ní a Otogar.
Výpadek necitlivě hledí na noční víkendový provoz metra (z pátku na sobotu a ze soboty na neděli). Nejdříve je výpadek v sobotu večer od 22:30 do půlnoci, v noci je výpadek nočního metra (nepříliš zdůrazněný), aby od nedělního rána od 6:00 až do půlnoci byl výpadek opět hlášený. Řečeno napřímo, výluka je od sobotního večera do pondělního rána. Výluka byla nejdříve o víkendu 11.a 12. ledna, nyní 25. a 26. ledna, poté bude 8. a 9. února.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat