Že Istanbul je rychle se rozvíjející město, to ví snad každý. Ale tento podzim se s novými trasami metra či jejich prodlouženími roztrhává pytel. Již jsme psali o zprovoznění podzemní lanovky F4 a prodloužení metra M4 až na letiště Sabiha Gökčen (a to byl jen říjen). Několik dalších se ještě do konce tohoto roku chystá, včetně spoje na Letiště Istanbul na evropské straně. Ovšem turisté spoléhající se na mapy na zastávkách nic z toho nevidí. A je i hůř.
Pusťme se do dalších čekávaných změn v istanbulské kolejové dopravě tak, jak by to měl přinést čas, přesněji řečeno co se má zprovoznit ještě letos. O mapách istanbulské kolejové dopravy jsme už psali.
MIMOCHODEM: Proč se má turista starat o nejnovější trasu metra? Protože má méně zkušeností a je na těchto informacích závislý. Očekává totiž (někdy naivně), že všechny informace jsou aktuální (a hlavně právě mapy tras dopravy). Navíc místní už se nějak doptá, turista moc ne.
![]() |
(rozestavěné trasy metra v Istanbulu (zdroj: metro.istanbul) |
M11: Trasa na Letiště Istanbul
Snad nejočekávanější spoj na turecké nejvytíženější letiště je právě trasa M11, plánované na listopad. Ta vzbudila rozruch kromě jiného tím, že se začala značit písmenem U namísto M. Trasa má na opačném konci dočasně končit na zastávkách Kargo Terminali a İstanbul Airport, ve městě má jít v první fázi o zastávku Kağıthane. Pokud vám to není nijak povědomé, nedivím se. Je to jedna ze zastávek trasy metra M7, která se zatím k centru Istanbulu přiblížila svou dosavadní konečnou Mecidiyeköy.
Kdy že to bude? Turecký ministr dopravy a infrastruktury Adil Karaismailoğlu prohlásil 12. listopadu na svém Twitteru, že to bude brzy. Aby se to dozvěděla také širší veřejnost, TRT Haber to divákům a čtenářům sdělila hned, 17. listopadu to zopakovala aHaber.com.tr. Od té doby je zatím klid.
Prodloužení o jednu stanici na zastávku Gayrettepe (metrobus i metro M2) je plánováno až na květen 2023 (tedy za půl roku; ještě v létě to měl být duben). A ve zbytku roku 2023 se má trasa prodloužit na druhou stranu z letiště na Halkalı, kde prozatím končí Marmaray a odkud také vyjíždějí vlaky směrem na Evropu včetně budoucího YHT rychlovlaku do Edirne a přes Bulharsko do Evropy.
Onen zbytek roku se zřejmě nebude ani odkládat, ani měnit. Jedná se totiž o kritický rok a strategickou stavbu, protože 29. října 2023 bude sté výročí založení Turecké republiky, což si stát nechce nechat ujít za žádnou cenu. Lze tedy očekávat slavnostní spuštění maximálně v tento den.
M7: prodloužení o dvě zastávky
Trasa M7 doposud vede z Mahmutbey do Mecidiyeköy, kde se kříží jak s metrem M2, tak je možný přestup na metrobus. Má se prodloužit o zastávky Fulya - Darphane a Yıldız. Slavnostní otevření pod názvem projekt č. 159 je plánováno na 21. prosince 2022 v 11:00. To bude zajímat například studenty Yıldız technické univerzity, nebo návštěvníky "bar zóny" v Bešiktaši, kam je to nedaleko.
Bohužel nedojde na nejočekávanější prodloužení, tedy o zastávky Bešiktaš a Kabataš, tedy o přestup na lodní přívozy, tramvajovou trasu, další přístaviště lodních přívozů a podzemní lanovku na Taksim. To má být podle současných plánů roku 2024.
MIMOCHODEM: Istanbul a jeho starosta Ekrem İmamoğlu vyhlásili "150 günde 150 proje" [jüz elli günde jüz elli prože] (150 projektů ve 150 dnech).
Metro M7 se má velmi výrazně rozšířit také na druhé straně, ale to až v příštích letech. Po roce 2025 má jít o 10 zastávek až do Esenyurt Meydanı, po roce 2029 o další čtyři až do Saadetdere. Celkově se počítá s 33 stanicemi trasy M7.
M8: komplet nová trasa
Tato trasa na asijské straně města má severojižní směr. Kříží současné trasy M4 a M5. Na začátku má dopravovat pasažéry z Bostancı na pobřeží Marmarského moře, kde je jak přístavní molo, tak zastávka Marmaraye, která je zároveň zastávkou vysokorychlostní železnice YHT. Trasa má mít 13 zastávek, poslední je Parseller (ačkoli se na veřejností hovoří o M8 jako o trase Bostancı - Dudullu). Zastávka Dudullu je jak zastávkou trasy M5 (tedy přestupní), tak místem obchodního domu MetroCorner AVM, proto se o ní hovoří jako o poslední.
Do budoucna bude zajímavá zastávka zvaná İMES, kde se bude křížit M8 s budoucí možnou trasou M13 (Söğütlüçeşme - Yenidoğan). Sousední zastávka Mevlana se má zase křížit s vysokorychlostním páteřním metrem M34 zvaným HızRay (Beylikdüzü - Sabiha Gökçen Havalimanı). To má být metro s velkou délkou a přitom malým počtem stanic (13 stanic na 74,5 km), takže maximální rychlost je plánována na 140 km/h. Otevření je ale plánováno na dobu po roce 2030.
MIMOCHODEM: M34 jako jediná trasa není značena pořadím trasy. Číslo 34 je totiž spojeno s provincií Istanbul (však PSČ Istanbulu a poznávací značky aut začínají právě číslem 34).
Slavnostně se má otevřít 31. prosince ve 12:00 (projekt č. 172).
Stará mapa? Nás to netrápí (zatím)
O mapách istanbulské dopravy jsme rozsáhle psali. Istanbulská doprava má více provozovatelů a každý z nich má jiný přístup k aktuálnosti map. Do toho se počítají jak mapy online, tak tištěné malé mapy pro rozdání zdarma, tak velké tištěné mapy jak na stanicích, tak ve vlacích MHD.
Změn v kolejové městské dopravě v Istanbulu je v poslední době tolik, že opravdu nelze mít všechny varianty tištěných map aktualizované. Ovšem čas od času není od věci je aktualizovat. Nejnovější mapy se nacházejí snad jen na trasách M4 a M2, ale ostatní trasy jsou mírně zastaralé (z jara až léta letošního roku).
Asi největším hříšníkem je Marmaray, v jehož stanicích se nacházejí mapy, které mnohde nemají ani trasu metra M7 (Mecidiyeköy - Mahmutbey), která byla zprovozněna před více než dvěma lety (přesně 28. října 2020). Provozovatelem Marmaraye je turecké Ministerstvo dopravy.
Kdy přijde náprava?
To samozřejmě žádná z organizací nesděluje, takže lze jen odhadovat z jejich dosavadní (ne)aktivity a z plánů na rok dopředu.
Nejaktuálnější mapy pečlivě udržuje velkoměsto Istanbul v online podobě, v závěsu s tím jdou také tištěné mapy s určitým zpožděním. Protože ještě letos hodlá přinést řadu změn, lze trvalejší mapu očekávat nejdříve v lednu 2023.
Ministerstvo dopravy coby provozovatel Marmaraye a účastník stavby některých tras metra (jako klíčové M11 na letiště) se pravděporobně bude soustřeďovat na to, aby právě ty jejich trasy byly aktuální. A protože trasa M11 se má celá zprovoznit až za rok, lze odhadovat, že až se zprovozněním celé trasy se mapy vymění za aktuální (tedy ve vlacích MHD včetně Marmaraye, na zastávkách Marmaraye).
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat