Včera překvapil šéf istanbulské komory taxikářů İTEO pan Eyüp Aksu svým prohlášením, že chce deset tisíc nových poznávacích značek pro stejný počet nových vozů taxi. Zdůvodnil to tím, že stoupá počet falešných vozů taxi. To je sice pravda, ale za náhlým obratem je něco jiného.
Současná radnice Istanbulu v posledních pěti letech mnohokrát předložila požadavek na zvýšení počtu taxikářských značek, ale bylo opakovaně odmítáno také šéfem taxikářů. Ale nyní, necelé dva týdny před volbami, najednou stejný Eyüp Aksu otočil a vystřelil velké množství požadovaných značek, dokonce výrazně vyšší než předtím požadovala radnice Istanbulu.
![]() |
šéf istanbulské komory taxikářů İTEO pan Eyüp Aksu (zdroj: ankahaber.net) |
MIMOCHODEM: Poslední asi dva týdny jsou lidé v Istanbulu a díky celostátním médiím také v celém Turecku svědky velké kampaně, kdy si najednou kdekdo stěžuje na istanbulskou dopravu. Již to začalo loni v létě, kdy se opět objevila velká vlna stížnosti (psali jsme Drastický úpadek taxislužeb v Istanbulu, krize na letišti). Vyhlášení šéfa taxikářů je dobře načasováno.
Co je příčinou obratu?
Nyní je otázka co je pro İTEO (İstanbul Taksiciler Esnaf Odası) silnější a významnější. Je to opravdu nárůst falešných taxikářů, je to sílící tlak společností typu Uber, je to sílící tlak Martı TAG, je to snaha zalíbit se a vytvořit si prostor pro silné slovo u Murata Kuruma, kandidáta vládních stran?
Každá z výše uvedených variant má své realistické a logické vysvětlení a reálný základ. Na stále kritičtější situaci v istanbulské taxislužbě upozorňují opoziční média už nějakou dobu, stejně tak jako radnice Istanbulu, ale marně. Právě na to vzápětí upozornil ředitel odboru územního rozvoje velkoměsta Istanbulu Dr. Buğra Gökce a naznačil také politické souvislosti:
Eyüp Aksu, předseda Komory taxikářů, dnes prohlásil, že "v Istanbulu může být vydáno 10 tisíc taxikářských značek".
Ještě před sedmi měsíci na zasedání UKOME, kterému jsem osobně předsedal, hlasoval RED pro vydání 3 tisíc nových taxislužebních značek.
Člověk, který tehdy řekl, že Istanbul nepotřebuje ani 3 tisíce taxíků, dnes dospěl k tomu, že potřebuje 10 tisíc taxíků.
Ptám se těch, kteří 5 let odmítali všechny naše návrhy tím, že změnili strukturu UKOME, zabránili poptávce Istanbulanů po kvalifikovaných a bezpečných taxících a způsobili, že miliony lidí v Istanbulu trpí taxikářským utrpením,
1) Jak zaplatíte za utrpení, které jste z politických a finančních důvodů způsobili 16 milionům Istanbulanů?
2) Po 31. březnu, kdy se návrh na značky taxislužby dostane do UKOME, jakou barvu bude mít váš hlas?
Navrhuji všem Istanbulanům, aby 31. března co nejlépe odpověděli na tento obrázek.
MIMOCHODEM: Kolik je v Istanbulu oficiálních taxíků? Sám předseda komory v lednu 2020 uvedl číslo 17.395 značek neboli vozů. A protože Istanbul má jen oficiálně asi 16 milionů obyvatel (neoficiálně výrazně víc, a to jak Turků bydlících v Istanbulu neoficiálně, tak uprchlíků), vychází 1 taxi na asi tisíc obyvatel. To zní přijatelně, ovšem nesmíme zapomínat na stále nedostatečnou podobu městské dopravy, málo soukromých vozidel a navíc miliony cizinců.
V poslední době začal významně ovlivňovat sociální média šéf společnosti Martı TAG Oğuz Alper Öktem. Ta byla známá především svou sítí sdílených elektrokoloběžek, poté elektroskútrů a motocyklů, až přešel na síť sdílených aut s potenciálem stát se nejsilnější taxislužbou ve městě. Upozorňuje na to, že jako řidič je v systému TAG zaregistrováno již 130 tisíc osob. Svými vyjádřeními míří i velmi vysoko, jako 12. března "v lednu byl počet nezaměstnaných v Turecku 3 miliony 214 tisíc lidí. Když vstoupí v platnost nařízení o sdíleném cestování, nezaměstnanost v zemi klesne za jeden den o 4 %.". A to vše, zdá se, byl jeden z nejsilnějších podnětů pro změnu postoje šéfa istanbulské komory taxikářů.
Včera nejenže učinil rozhovor do řady médií, ale také na sociálních sítích zveřejnil následující informaci:
Slyšení žaloby, kterou jsme podali na pirátskou dopravní společnost Martı Tag, se bude konat v pátek 29.03.2024 (dva dny před volbami) ve 14.30 u soudu v Çağlayanu.
O týden předtím vydal následující rozhořčené vyjádření:
DRAZÍ OBČANÉ;
Jak již dlouho sledujete, tato osoba, která se snaží vytvořit dojem pomluvami, aby zakryla svou nezákonnost tím, že používá jméno našeho sektoru, se nyní dostala na úroveň vyhrožování nám a našemu STÁTU a vydírání našich policejních složek.
Tato záležitost se nyní změnila v problém, který daleko přesahuje problém pirátství a problémy, které zažíváme my.
Tento člověk, s příkazy, které dostal od koho, s odvahou, kterou dostal od koho, může vydírat náš stát, naše státní orgány činné v trestním řízení a vydírat naše RODNÉ MĚSTO vyhrožováním.
Žádám a požaduji od všech oprávněných složek našeho státu, aby jako člověk loajální ke své zemi a zákonu zahájily proti této osobě potřebné kroky.
EYUP AKSU
Datum slyšení dva dny před komunálními volbami přihrává k politické hře.
Na téma jsme dále psali:
[2024-01-30] Istanbulští taxikáři nátlakem donutili radnici ke zvýšení cen o 28,09 %
[2023-11-17] Bude taxi a další doprava v Istanbulu dražší o 65 procent?
[2023-08-14] Extrémy istanbulských taxi i taxikářů se prohlubují, SPZ za 7 mega je prý příliš levná
[2023-07-28] Drastický úpadek taxislužeb v Istanbulu, krize na letišti
[2022-11-24] Co se stalo s istanbulskou službou iTaksi?
[2022-04-07] Istanbul zdražil taxi, městskou dopravu i školní autobusy
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat