Istanbulská komora taxikářů podala v pondělí 13. listopadu žádost o zvýšení cen taxislužeb o 65 procent. Nemá se ale jednat pouze o taxi, ale také o další soukromé druhy přepravy, kam spadají dolmuše a minibusy. Ale nezdražila doprava o nějak moc už v srpnu?
Turecká ekonomika se hroutí do stále větších problémů. Dříve tisk stíhal jedno zdražení po druhém, když šlo o zvýšení na úrovni kurušů (turecká obdoba haléřů). Zdražení poté zřejmě nastoupilo do tureckého vlaku YHT, protože zprávy o zvýšení cen jsou na denním pořádku, zvýšení jsou řádově v jednotkách lir, ale objevují se i položky s cenou vyšší na úrovni desítek lir. Istanbulská komora taxikářů ale zřejmě s cenami přestoupila rovnou do letadla.
![]() |
Eyüp Aksu |
Eyüp Aksu, prezident Istanbulské komory taxikářů (İTEO) v úterý uvedl: "Včera jsme podali žádost na Ředitelství služeb veřejné dopravy Istanbulské metropolitní obce o zvýšení tarifů taxislužby, dolmušů a minibusu o 65 procent." Pokud bude návrh na zvýšení přijat, jízdné se zvýší na 115 lir.
Je to sotva čtvrt roku, co byl odsouhlasen požadavek o zvýšení cen až o 75 procent. Současný požadavek hodlá navýšit ceny o dalších 65 procent.
Taxikářům, těm je tu hej
Istanbulská komora taxikářů je stejná organizace, která brání zvýšení počtu licencí na provoz taxislužby, takže zůstává již desítky let na stejné úrovni. Přitom se Istanbul každoročně rozroste o tolik lidí, kolik má Brno. Výsledkem je nárůst zhruba o milion lidí každé tři roky.
Zatímco ještě před tak deseti lety taxikáři na chodce troubili s cílem sehnat zákazníka, dnes se zákazníci předhánějí ve snaze sehnat taxi (a to hovořím o časech mimo špičku a když je pěkné počasí a neprší). Online aplikace dokonce nabízejí, že řidiči taxi zákazník zaplatí nejen za jízdu samotnou, ale i za příjezd. Tržní podmínky se hroutí pod náporem zákazníků a pokřivenými pravidly Istanbulské komory taxikářů.
Poslední požadavek na zvýšení cen může docílit toho, že stále větší procento místních přestane z finančních důvodů používat taxi a bude volit raději hromadnou dopravu. Tato myšlenka ale selhává na tom, že taxikářská komora žádá o zvýšení cen také pro dolmuše a minibusy, které jsou pro koncovou dopravu či dopravu mimo hlavní trasy vlastně monopolní.
Samozřejmě je nutno poznamenat, že se jedná o požadavek, který doposud nebyl odsouhlasen. Případné zdražení následuje až po odsouhlasení Ředitelstvím služeb veřejné dopravy Istanbulské metropolitní obce. To zatím ještě neproběhlo.
Na téma jsme psali:
[2021-01-20] Návrat Uberu a další taxi změny v Istanbulu
[2021-05-25] Uber nabízí slevu při cestě na očkování
[2021-08-17] Kontroly taxi v Istanbulu vyvrcholily i zabavením auta
[2021-10-24] Tureckou vlajku zdarma za použití Uber
[2021-11-02] Hrdina filmu Taxi, taxi nesehnal v Istanbulu taksi
[2022-04-07] Istanbul zdražil taxi, městskou dopravu i školní autobusy
[2022-11-24] Co se stalo s istanbulskou službou iTaksi?
[2022-12-08] Istanbul potichu ruší službu iTaksi
[2023-07-18] Skokové zvýšení daně na paliva přinese obří vlnu zdražení
[2023-07-24] Dražší taxi v Ankaře, prý také v Istanbulu
[2023-07-28] Drastický úpadek taxislužeb v Istanbulu, krize na letišti
[2023-08-08] Zvýšení ceny městské dopravy v Istanbulu až o 75 procent
[2023-08-14] Extrémy istanbulských taxi i taxikářů se prohlubují, SPZ za 7 mega je prý příliš levná
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
ZDROJ: dha.com.tr
Komentáře
Okomentovat