Přeskočit na hlavní obsah

Novou stanici metra v Istanbulu otevřel sám turecký prezident

Snad nejkratší prodloužení trasy metra o jedinou stanici a 3,5 kilometrů dnes má Istanbul. Zúčastnil se jej nejen ministr dopravy, ale také prezident Turecka Recep Tayyip Erdoğan. Čím je ta stanice tak významná? Nejvíc tím, že za dva měsíce jsou komunální volby. Přesto je prodloužení skutečně významné.


Bitva o jméno trasy

Istanbulská kolejová doprava je bohužel uprostřed války mezi istanbulskou radnicí a ministerstvem dopravy. Zatímco již existující a istanbulskou radnicí budované systémy jsou označovány písmenem M, nové trasy budované ministerstvem dopravy jsou označovány písmenem U. To nemá zdroj v němčině (U-bahn), ale v turečtině (ulaştırma  = doprava, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı = Ministerstvo dopravy a infrastruktury).


snímek ze vchodu do dnes otevřené stanice Gayrettepe na trase U1 neboli M11


Istanbulské schéma metra se snaží sjednotit značení, takže používá názvy počínající písmenem M s doplňkem čísla trasy pro všechny trasy včetně těch od ministerstva. Proto se trasa značí v plánech města označením M11. Ministerstvo ale používá buď označení U1 pro východní větev a U2 pro západní větev, nebo prostě označí trasu počáteční a koncovou stanicí.


nová stanice má působivý interiér doplněný logem U


Značení pomocí počáteční a koncové zastávky není zrovna výhodné. Jednak se dnešním dnem mění název, jednak podmínku nesplňuje protější konečná. Ta totiž nemá jméno Letiště Istanbul, ale Kargo Terminali. Přesto se této konečné říká Letiště Istanbul.

Ministerstvo přišlo tedy s novým názvem, který zní Istanbul Havalimanı Metrosu, které je použito i přímo ve stanici. Prezident označuje celou trasu jako "İstanbul Havalimanı Metrosu Gayrettepe-Kâğıthane". Takže si každý může vybrat způsob značení, který mu / jí vyhovuje.


Otevření úseku Gayrettepe - Kağıthane a zastávky Gayrettepe

K dosavadní trase M11 neboli U1 vedoucí z Letiště Istanbul do Kağıthane přibyla jedna stanice, takže novou konečnou je Gayrettepe.


celá trasa M11: zeleně západní nedokončená větev U2, červeně východní dokončená větev U1
(zdroj: gyhmetro.com)


Trasa M11 má propojit největší istanbulské a zároveň největší turecké mezinárodní letiště s městem jako takovým. Jenže Istanbul je tak rozsáhlý, že tvůrci této trasy zvolili dvojité řešení. Je to sice jedna trasa, ale po finálním dokončení bude mít tvar obráceného písmene V. Vrcholem je samotné Letiště Istanbul, dnešním slavnostním otevřením stanice Gayrettepe se dokončila východní větev. Na západní větvi končící ve stanici Halkalı se stále ještě pracuje.


nákres celé východní větve trasy M11 (zdroj: gyhmetro.com)


Nepochopitelné je letopočet 2023 na různých místech nové stanice. Vyvolává pochybnosti, protože se  zřejmě měla stanice otevřít již minulý rok. Lze spekulovat jestli šlo o zpoždění při výstavbě, nebo záměrné zdržení otevření tak, aby se posunulo do předvolebního času.


Význam prodloužení trasy M11

Jediná stanice udělá totiž v dopravě opravdu mnoho. Do dnešního dne končila trasa M11 vlastně o stanici dřív než měla, tedy na stanici Kağıthane, kde mohli cestující pouze přestoupit na trasu M7, která vůbec do centra nevedla. Mohla je ale přepravit dvě zastávky na trasu M2, která již do centra Istanbulu vede.


trasa M11 = U1 včetně dnešního prodloužení (žlutě)


Nejde pouze o přepravu do historické části Istanbulu. Trasa M2 je klíčová pro přepravu napříč evropskou částí Istanbulu, protože přepraví největší množství lidí za den. Po trase M2 se nacházejí přestupy na trasy M1 (dále se štěpící na M1A, M1B), dále tramvajové trasy T1 a nedávnou zprovozněnou trasu T5 (psali jsme v článku Kriticky důležité zprovoznění celé délky tramvaje T5 v Istanbulu). Potěší také obyvatele některých čtvrtí, kam se dostanou z trasy M2 pomocí krátké trasy M6 nebo pomocí lanovek F1 a F2.


přestup na Gayrettepe a trasa M2 směrem do historického centra i s konečnou Yenikapi


Nová konečná Gayrettepe umožňuje přestup také na metrobus, což je páteřní autobusové spojení napříč Istanbulem na evropské i asijské části města.


Kdo byl přítomen?

Při otevření drobného prodloužení trasy metra může být přítomen starosta daného města, případně ministr dopravy. Ale v Istanbulu v současném Turecku před volbami se na pódiu ocitla vedle sebe řada vrcholných politiků Turecka, jako:

Recep Tayyip Erdoğan (současný prezident Turecka a bývalý primátor Istanbulu)

Murat Kurum (bývalý ministr životního prostředí a urbanizace a současný kandidát na post starosty Istanbulu za stranu AKP)

Abdulkadir Uraloğlu (současný ministr dopravy a infrastruktury)

Adil Karaismailoğlu (předchozí ministr dopravy a infrastruktury z let 2020 až 2023, nyní řadový člen parlamentu za Trabzon a stranu AKP)

Ahmet Arslan (bývalý ministr dopravy, námořních záležitostí a komunikací v letech 2016 až 2018)

Lütfi Elvan (předchozí ministr státní pokladny a financí v letech 2020 až 2021, a ministr dopravy, námořnictví a spojů v letech 2012 až 2015)

Ali Yerlikaya (současný ministr vnitra a bývalý guvernér Istanbulu v letech 2018 až 2023)

Nureddin Nebati (předchozí ministr státní pokladny a financí v letech 2021 až 2023)

Fatma Betül Kaya (bývalá ministryně pro rodinu a sociální politiku v letech 2016 až 2018)

...a řady dalších.



Při přítomnosti třech ministrů dopravy trochu překvapí, že chybí Mehmet Cahit Turhan (byl ministrem dopravy v letech 2018 až 2020), Mehmet Habib Soluk (na první půlrok 2011, nestraník), Feridun Bilgin (na většinu roku 2015, nestraník) nebo především Binali Yıldırım (byl ministrem dopravy v letech 2015 až 2016 a předtím v letech 2011 až 2013 a předtím v letech 2007 až 2011 a ještě předtím v letech 2002 až 2007, premiér Turecka v letech 2016 až 2018 a člen AKP).


pódium nebylo v prostorách metra, nýbrž v nedaleké hale jen pro tento účel


Kdo chyběl a záměrně? No přece primátor velkoměsta Istanbulu Ekrem İmamoğlu za CHP, přímý konkurent přítomnému Muratu Kurumovi, kandidátu za AKP.


Výňatky z projevu prezidenta

Ředitel prezidentovy tiskové kanceláře Fahrettin Altun shrnul prezidentův projev a vybral pro něj klíčové momenty:

Jsme příslušníky víry, která chápe, že "dva stejné dny jsou promarněné". Naším mottem v politice je poskytovat nepřetržité služby našim občanům.

Považujeme za svou hlavní povinnost naplňovat potřeby našich měst a hledat řešení jejich problémů bez ohledu na to, kdo co říká.

V naší politické vizi nemá být národ pánem, ale služebníkem.

Ti, kdo se na národ dívají svrchu, ti, kdo národem pohrdají, ti, kdo jsou vůči národu arogantní a ušlechtilí, jsou v politice odsouzeni k prohře. Večer 31. března, dá-li Bůh, je uvidíme všechny pohromadě.

Když se podíváte do turecké politické historie, budete svědky nesčetných příkladů. Uvidíte, že mnozí ministři, premiéři a starostové, kterým lid svěřil autoritu a svěřil důvěru, ale kteří jí nedokázali dostát, upadli v zapomnění na zaprášených policích politické scény.

Stejně tak máme nespočet politiků a státníků, kteří se zapsali na trůn v srdcích národa svými zásluhami o své město, okres a zemi.

Ve světle těchto skutečností se neustále zamýšlíme nad sebou samými a každý večer si klademe otázku: "Co jsme dnes udělali pro naši zemi, národ a lidstvo?".

Chceme po sobě zanechat odkaz, na který se bude vzpomínat s láskou a vděčností.

Na dosavadní hrbolaté cestě politikou jsme se setkali s mnoha obtížemi, překážkami, nespravedlností a nezákonnostmi.

Jako bratr a politik, který působil jako starosta metropolitní obce v Turecku 90. let, kdy stín poručnictví vrhal na naši zemi stín jako noční můra, jsme se tváří v tvář obtížím nikdy nenechali odradit ani frustrovat.

Nikdy jsme nikomu nedovolili, aby se postavil mezi nás a naši lásku sloužit národu. Vždycky říkám... Nesnažíme se být těmi, kdo kladou slova na slova, snažíme se být těmi, kdo kladou kameny na kameny.

Upřímnou modlitbu našich občanů: "Kéž se Bohu zalíbí", považujeme za přednější než všechny politické a světské ohledy.

V našem pojetí si ti, kteří skutečně chtějí sloužit své zemi a jejímu lidu, buď najdou cestu, nebo si ji otevřou, ale nikdy nebudou patřit k těm, kteří zůstávají na cestě.

Ať jsou podmínky jakékoli, ať se setkáváme s jakýmikoli překážkami, nikdy nevzdáme boj za službu zemi a národu.

Nadále trpělivě kráčíme v souladu s naším cílem, kterým je Století Turecka, bez ohledu na obtíže, bez přeceňování problémů, bez hledání výmluv.

Zde bych chtěl znovu zdůraznit následující bod:

V našich očích je všech 85 milionů našich občanů bez ohledu na jejich volební preference stejně hodno služby a úcty.

Žádný z vypíchnutých částí projevu se netýkal toho, proč se (alespoň teoreticky) všichni sešli, tedy slavnostní uvádění nové stanice metra do provozu.

O trase M11 jsme psali:

[2024-01-26] Tragická nehoda v istanbulském metru, o které se nikdo nechce bavit
[2024-01-26] Jediné metro na Letiště Istanbul bude mít výpadek
[2023-09-13] Malé sabotáže na istanbulském metru součástí předvolebního boje o radnici města
[2023-04-04] Istanbulské metro M3 prodlouženo až lince na letiště
[2023-01-25] Tři nové linky metra v Istanbulu od začátku roku včetně spoje na letiště
[2022-11-28] Turisté trpí, všechny mapy metra Istanbul jsou staré
[2022-11-18] Istanbulské metro na Letiště Istanbul má zpoždění

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík a Deniz Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,